השפעת הגיעה השנה מוקדם יותר, ועיקר התחלואה המזוהה היא בקרב ילדים: שיעור האשפוזים בארה"ב של ילדים שחלו בשפעת הוא הגבוה ביותר בעשור האחרון וגם בבריטניה, שבה עונת השפעת הקדימה השנה, פורסמו לאחרונה נתונים דומים על העלייה החריגה באשפוז ילדים בשל השפעת.
קראו עוד:
ומה קורה עם החיסונים בישראל? בדקנו באולפן ynet עם מירי מירלשווילי, מנהלת סיעוד מחוז מרכז בכללית, ותמי אלקלעי, אחות ראשית במכבי שירותי בריאות.
העם מגיע להתחסן? תמי אלקלעי, אחות ראשית במכבי שירותי בריאות: "העם מגיע, ואנחנו רואים ביקוש יפה לחיסוני שפעת. במכבי חיסנו כבר 50 אחוז ממה שאנחנו מחסנים בדרך כלל, וכפי שחיסנו עד כה בשנים קודמות. 260 אלף איש התחסנו. אני בדיוק מסייעת בחיסונים באזור יהוד ויכולה לספר שמהבוקר כבר חיסנתי כ-30 איש. אנשים מגיעים ומתחסנים וזה בוקר, כשהשעות היותר מבוקשות הן אחר הצהריים.
מה עם הילדים? "גם ילדים מגיעים. וכל מי שמגיע גם מספר לי שהוא קורא את הכתבות ומבין שיש תחלואת חורף קשה יותר, כנראה גם בקרב ילדים, אנחנו ניזונים ממה שקורה בחצי הכדור הדרומי ומה שקורה גם בבריטניה שנמצאת כרגע בעיצומו של חורף. יש יותר ילדים חולים בשפעת. הילדים היו מסוגרים בשנתיים האחרונות, הם פחות נחשפו לתחלואה ולכן כעת הם חשופים יותר וחולים יותר ואנחנו רואים גם ילדים מסתבכים. צריך לומר גם שילדים שלא מחוסנים וחולים בשפעת, מדביקים את המבוגרים וזו הבעיה. כי בסוף אנחנו נדבקים מהם. לכן חשוב מאוד לחסן".
1 צפייה בגלריה
חיסון בתרסיס. לבני שנתיים ומעלה
חיסון בתרסיס. לבני שנתיים ומעלה
חיסון בתרסיס. לבני שנתיים ומעלה
(צילום: יחצ)
מירי, האם הפרסומים בתקשורת עוזרים? יותר אנשים מגיעים להתחסן? "אנחנו מרגישים שבשבוע האחרון ישנה התעוררות ובכללית, הקופה הכי גדולה עם אוכלוסיית היעד הכי גדולה לחיסון, חצינו את ה-600 אלף מטופלים שהתחסנו. ישנה היענות מאוד יפה בקרב בני 65 וחולים כרוניים. כמובן שיש עוד הרבה עבודה לפנינו ואנחנו צריכים עוד גושפנקא ועוד לחץ כדי לשכנע את ההורים להביא את הילדים ולחסן אותם. אנחנו יודעים שילדים שנמצאים במסגרות מרוכזות, מעונות, גנים, בתי ספר - מדביקים האחד את השני".
מה התסמינים של שפעת קשה אצל ילדים והאם יש לזה השלכות לטווח ארוך? "שפעת יכולה להיות מחלה קלה ולעבור כלעומת שבאה, עם חום וכאבי שרירים קלים. סיבוכי השפעת הם בעיקר סיבוכים בדרכי הנשימה העליונות, שמובילים לדלקות ריאה ודלקות של מערכות הנשימה העליונות. אנחנו בעיקר חוששים מתחלואה צולבת - גם קורונה שעדיין קיימת לצערנו וגם שפעת שמובילה לסיבוכי שפעת.
"יותר ויותר ילדים בחצי כדור הדרומי נמצאו כחולים, התחלואה הוויראלית מרובה. ילדים חולים מדביקים, משבשים את שגרת היום של ההורים, וכמובן מעבר לכול והכי חשוב - הסבל של הילדים שאנחנו רוצים למנוע מבעוד מועד. אני קוראת להורים להגיע להתחסן, יש לנו פריסה מצוינת בכל רחבי הארץ, אנחנו מקבלים עם תור ובלי תור והעיקר למנוע את התחלואה הקשה וטובה שעה אחת קודם".
האחות הראשית אלקלעי מציינת שניתן לחסן מגיל חצי שנה. "החיסון מגן מפני שפעת, ויש עוד הרבה מאוד נגיפים של דרכי נשימה עליונות שאינם שפעת. אז טוב להתחסן, זה לא מונע תחלואה אחרת, זה רק מפחית את העוצמה שלה".

חיסונים בבתי הספר לתלמידי ב' עד ד'

במסגרת ההיערכות לנגיף, משרד הבריאות רכש אלפי חיסונים לילדים בתרסיס לאף (פלומיסט) המיועד לבני שנתיים ומעלה, כאשר תלמידי כיתות ב', ג' ו־ד' יחוסנו בבתי הספר במנה אחת של תרסיס לאף, ושאר התלמידים יוזמנו להתחסן בקופות החולים בתרסיס לאף או בזריקה, בהתאם לזמינות החיסון בקופה.
"לאחר שנתיים שבהם גנים ובתי ספר לא פעלו כסדרם ואנשים לא נסעו בעולם, כל מערכות החינוך פועלות השנה ואנשים נוסעים במקביל גם לחו"ל, ולכן השפעת נכנסת לארה"ב מוקדם יותר ובאופן מוגבר יותר", הסביר בשבוע שעבר ל-ynet פרופ' אייל לשם, מומחה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא, "ה־CDC מדווח שווירוס השפעת שנמצא מתאים לזן שנכלל בחיסון. לכן קרוב לוודאי שאנשים שיקבלו את החיסון יהיו מוגנים מפני תחלואה קשה. החיסון מומלץ לכל מי שמעל שישה חודשים, ובוודאי לאוכלוסיות מבוגרות, בשל החשש מפני עונה חזקה של שפעת. הכי כדאי לקחת את החיסון עכשיו, לפני תחילת העונה".
פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית ומנהל מחלקה פנימית בביה"ח בלינסון, מציין כי לאחר שנתיים שבהן חווינו ירידה בתחלואת השפעת ברמה העולמית בשל אמצעי ההתגוננות מפני הקורונה, נתוני ארגון הבריאות העולמי לצד אחוזי התחלואה הגבוהה בחצי הכדור הדרומי, מצביעים על שפעת קשה הצפויה לפקוד אותנו בישראל במלוא העוצמה. כרגע, השפעת אצלנו עוד לא בשיאה ולכן זה בדיוק הזמן המתאים להיערך ולהתחסן. אני מצטרף להמלצות משרד הבריאות בישראל ורשויות הבריאות הבינלאומיות וממליץ לציבור הרחב, ילדים ומבוגרים כאחד, נשים בהריון, ובמיוחד לאוכלוסיות בסיכון לא להמתין לגל ולהתחסן בחיסון השפעת בהקדם".