בערב ראש השנה, יחד עם ההכנות לחג, שמו לב הוריה של רעות (שם בדוי) בת תשעה חודשים ממשפחה במרכז הארץ, שהיא לא מרגישה טוב. הם חשבו שזה רק מקרה של וירוס שגרתי עם מקרה אחד של הקאה, עד שהמצב הידרדר לכדי אובדן הכרה. היא אושפזה בטיפול נמרץ במרכז הרפואי שניידר עם דלקת קרום המוח - שם התברר לרופאים שההורים החליטו לגדל אותה ללא חיסונים.
1 צפייה בגלריה
בכי של תינוק
בכי של תינוק
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
"מתינוקת פעילה שכל הזמן זזה, מתהפכת, צוחקת, היא נהייתה מאוד אדישה. הרופא בקהילה אבחן זאת כווירוס והמשכנו לטפל בה בבית, אבל כשראינו שזה ממשיך, החלטנו לקרוא למד"א", סיפרו ההורים.
עוד בנושא זה:
את הילדים שלפניה, בני הזוג חיסנו לפי המלצות משרד הבריאות. את רעות, החליטו לגדל ללא חיסונים, "בעיקר בעקבות מה שקרה בתקופת הקורונה. נפגע לנו האמון בחיסונים, איזה שיהיו, והאמנו שאם חלילה יש משהו בעייתי, צריך לטפל בו נקודתית, כי הגוף יכול להתמודד עם הכול".
התינוקת הובהלה לבית החולים בהכרה ירודה ועם היפוגליקמיה (סוכר נמוך בדם). "היא עברה ייצוב ראשוני על ידי מד"א, שכלל פוש גלוקוז", סיפר פרופ' אפי בילבסקי, מנהל היחידה למחלות זיהומיות במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית, "לאחר מכן, היא עברה אצלנו בירור זיהומי מלא, לרבות ניקור מותני במיון עם ממצאים שמתאימים לאלח דם ולדלקת קרום המוח חיידקיים. התחלנו טיפול בשתי אנטיביוטיקות וסטרואידים כמקובל.
פרופ' אפי בילבסקי, מנהל היחידה למחלות זיהומיות במרכז שניידר פרופ' אפי בילבסקיצילום: דוברות שניידר
"בתרבית דם ובניקור מותני נמצאה צמיחה של חיידק בשם המופילוס אינפלואנזה מסוג B. היא אושפזה בטיפול נמרץ לאור הכרה ירודה למשך שלושה ימים, ועברה להמשך טיפול במחלקת ילדים א'".
מה מצבה כעת? "היא עדיין עם חום אך הכרתה משתפרת. אם לא יהיה סיבוכים נוספים, צפוי לה אשפוז של לפחות שבועיים ובהמשך לפי המצב ההכרתי, שחרור הביתה או שיקום נוירולוגי".
יש לכך השלכות על בריאותה ומצבה בעתיד?
"קשה לקבוע בשלב זה. הכול אפשרי. בכל אופן, חשוב להדגיש שמומחי שניידר מזכירים את החשיבות בהתחסנות בחיסוני השגרה. חיסון נגד חיידק חשוב זה ניתן לכל התינוקות והוריד משמעותית את שכיחות הזיהומים מהחיידק האלים הזה. ילדים בריאים שחוסנו כהלכה בחיסון הזה, מוגנים מזיהום בחיידק".
החיידק המופילוס אינפלואנזה מסוג B נחשב לגורם מספר 1 לזיהומים פולשניים קשים לרבות אלח דם ודלקת קרום המוח. משנות ה-80 ניתן ברחבי העולם וגם בישראל חיסון יעיל עם חיידק מומת.
החיסון ניתן בשגרה לכל ילדי מדינת ישראל כאחד ממרכיבי החיסון שנקרא מחומשת (משלב חמישה חיסונים בזריקה אחת) בגילאים חודשיים, ארבעה חודשים, חצי שנה ושנה. החיסון הזה בטוח לשימוש ויעיל מאוד. ילדים שחוסנו כהלכה מוגנים ממחלה מהחיידק.