תינוק כבן חודשיים מאזור ירושלים מת משעלת לפני כשלושה שבועות. כך עדכן בצהריים (יום ב') משרד הבריאות. התינוק פיתח תסמינים למחלה בגיל חמישה שבועות ואושפז בגיל שבעה שבועות. התינוק לא חוסן וגם אמו לא קיבלה את החיסון בהיריון כפי שממליץ משרד הבריאות.
1 צפייה בגלריה
תינוק
תינוק
תינוק
(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
קראו עוד:
מבית החולים נמסר כי התינוק בן 10 שבועות הובא להדסה הר הצופים עם תסמונת של הפסקות נשימה. "הצוות העלה חשד למחלת השעלת ואכן זו אובחנה. כחלק מסיבוכי המחלה, בדמו נמצאו כדוריות דם לבנות ברמה גבוהה מאוד שמעצמן מסכנות את זרימת הדם. לכן הועבר להדסה עין כרם, להמשך טיפול ביחידה לטיפול נמרץ ילדים, וזאת בכדי להמשיך בדילול הדם וכן להתחיל בטיפול מתקדם להפחתת מספר כדוריות הדם הלבנות.
"עקב המשך התדרדרות מהירה במצבו ביממה הראשונה, הוא הורדם, הונשם ובהמשך אף חובר למכונת אקמו. לצערנו, למרות הטיפול המורכב ומאמצי הצוותים, נפטר התינוק לאחר מספר שבועות בשל מצבו הקשה. אנו משתתפים בצער המשפחה. המקרה דווח כמקובל למשרד הבריאות".
בחקירה אפידמיולוגית שביצע משרד הבריאות נבדקו כל המגעים של התינוק וניתן טיפול מונע. המקרה דווח ללשכת הבריאות המחוזית. עוד נמסר ממשרד הבריאות, כי החיסון שניתן לתינוקות החל מגיל שישה שבועות, נותן הגנה נגד מספר מחלות, כולל שעלת ופוליו.
משרד הבריאות ממליץ לנשים בהיריון בשליש השלישי לקבל חיסון שעלת ולהגן על ילדיהם: "משרד הבריאות מדגיש את חשיבות מתן חיסוני השגרה נגד מחלות זיהומיות שחלקן עלולות לגרום לסיבוכים קשים ולמוות. הקפדה על חיסוני השגרה חשובה לטובת מניעת התפרצויות של תחלואה בקרב הילדים וסביבתם".

שיעור ההתחסנות באזור ירושלים צונח

באחרונה חשפנו כאן נתונים חדשים של משרד הבריאות על ממדי הצניחה בהיקף ההתחסנות של ילדי אזור ירושלים. במשרד הבריאות טענו כי לא מדובר בירידה בשיעורי ההתחסנות אלא בדחיית קבלת החיסונים העיקריים, ובהם החיסון המחומש לתינוקות (דיפתריה, טטנוס, שעלת, המופילוס B ופוליו) והחיסון המרובע לתינוקות (חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות הרוח).
מנגד, מומחים אחרים במערכת הבריאות מבהירים כי הירידה היא ממשית – ועשויות להיות לה השלכות קריטיות על בריאות הציבור. על פי הנתונים, בעוד ש-98 אחוז מילידי 2017 חוסנו בחיסון המרובע, בשנת 2022 הנתון עמד על 91.5 אחוז. בחיסון המחומש נרשמה ירידה חדה יותר: בשנת 2017 92.7 אחוז מהילדים חוסנו לעומת 78.7 אחוז בלבד ב-2022.
"אנחנו יודעים שבירושלים, כמו גם באזורים נוספים בארץ, יש ירידה משמעותית בהתחסנות בחיסוני השגרה", אמרה ד"ר עדי קליין, מנהלת אגף הילדים במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה. "אלו הדיווחים שאנחנו מקבלים מתחנות טיפות החלב. אנחנו יודעים שחלה בעשור האחרון ירידה בהתחסנות, אבל אנחנו חושבים שהגענו לתקופות שבהן הירידה עשויה להיות משמעותית ולהשפיע על כל האוכלוסייה".
לדברי ד"ר קליין, לתקופת הקורונה, השפעת החיסונים על הילדים וההכרח לחסן יצרו בלבול שמשפיע על חיסוני השגרה. "הדבר המהותי יותר זו העובדה שאנחנו חיים בעידן שבו התגברנו על חלק מהמגפות, ולכן אנשים קצת יותר שאננים ממה שראינו לפני מספר עשורים. וככל שאנחנו מתרחקים מהתחלואה הזו, אנשים פחות מאמינים בה".
תמי אלקלעי, אחות ראשית מכבי שירותי בריאות, מוסיפה: "שעלת היא מחלה מסוכנת ומידבקת מאוד שניתנת למניעה באמצעות התחסנות של האם עוד בהריון. אנחנו קוראות לכל הנשים ההריוניות להתחסן בטווח השבועות ה-27-36 להיריון ובכך למנוע הידבקות של תינוקן במחלה הקשה".
אלקלעי מוסיפה כי מאז תום משבר הקורונה נצפית בעולם ירידה בשיעורי ההתחסנות בקרב מבוגרים וילדים; "בעולם הרפואה כבר מדברים על המושג Vaccine Fatigue – עייפות מחיסונים, שמצביע על ירידה בנכונות של אנשים להתחסן בחיסוני השגרה השונים. זאת ככל הנראה על רקע ריבוי חיסוני הקורונה שניתנו בשנים האחרונות.
"חשוב מאוד להמשיך ולהקפיד להתחסן בכל חיסוני השגרה לפי גיל ולפי מצב רפואי ולא לוותר על אף אחד מהם – זו הדרך הטובה ביותר לשמור על הבריאות שלנו ושל משפחתנו ועל בריאות הציבור כולו".
בעקבות ירידה מדאיגה באחוזי התחסנות תינוקות בעיר בית שמש וברקע הדיווח היום על מוות של תינוק משעלת לאחר שלא חוסן: נערך דיון חירום של רבני הקהילות החרדיות עם המומחים ברפואת ילדים של לאומית, מנהל האזור ומנהל המגזר החרדי, במרכז הרפואי "לב הרמה" ברמת בית שמש ב'.