עלייה בהשמנה, ירידה בשיעורי ההתחסנות ופערים מעמיקים בין עשירים ועניים. אלו הם רק חלק מהנתונים המטרידים שעולים מדוח התוכנית הלאומית למדדי איכות לרפואת הקהילה לשנת 2022 במסגרת התוכנית שמוביל המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות.
על פי הנתונים, כמעט 60% (58.6%) מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 64-20 סובלת מעודף משקל והשמנת יתר. בשנת 2022 חלה עלייה נוספת בשיעור הסובלים מהשמנת יתר ופער משמעותי נמצא בשיעור השמנת היתר של נשים מהמעמד החברתי-כלכלי הנמוך ביותר (33.9%) לעומת נשים מהמעמד הכלכלי-חברתי הגבוה ביותר(18.1%). גם בקרב גברים הודגמו פערים דומים (25.9% לעומת 18.3% בהתאמה).
יותר מרבע מהנשים בישראל בגילאים 64-20 (26.5%) סובלות מהשמנת יתר. שיעור השמנת היתר בקרב גברים עומד על 23.2%. מדובר על עלייה מתמשכת מאז שנת 2019. יש לציין כי בעוד ששיעור השמנת היתר עלה בכחצי אחוז בין 2021 ל-2022, שיעור עודף המשקל נותר יציב. בקרב בני ה-65 עד 84 נרשמה דווקא ירידה בשיעור השמנת היתר בין 2021 ל-2022. שיעור השמנת היתר בקרב ילדים בני 7 עלה גם כן בפרק הזמן הזה: 8.5% לעומת 7.9%.
2 צפייה בגלריה
דיאטה בעקבות עודף משקל
דיאטה בעקבות עודף משקל
כרבע מהנשים הבוגרות סובלות מעודף משקל
(צילום: shutterstock)
מהדוח עולה כי נרשמה עלייה מתונה וזניחה גם בשיעור המעשנים בשנה זו וכעת 21 אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל מעשנת.
פרופ' נחמן אש, יו"ר המכון הלאומי למדיניות הבריאות: "ממצאי הדוח חושפים את הפערים ההולכים ומתרחבים בין המעמד החברתי-כלכלי הנמוך לגבוה. אפשר לראות זאת במדדי שיעור השמנה גבוה יותר במבוגרים ובבני נוער, עישון רב יותר של גברים, ביצוע נמוך יותר של בדיקות סקר ושיעור התחסנות נמוך יותר"
שורת ממצאים מדאיגים בנושא רפואה מונעת עולה מהדוח. כך למשל, שליש מהמטופלים שהתגלו עם ממצאים חשודים בבדיקת דם סמוי בצואה – לא ביצעו קולונוסקופיה. בקרב גברים ממעמד סוציו אקונומי נמוך יותר שיעור גבוה יותר של כאלו שבחרו לא להיבדק.
בנוסף, בשנת 2022 המשיכה מגמת הירידה בביצוע בדיקות המוגלובין לתינוקות בני 18-9 חודשים (88.5% בשנת 2019 בהשוואה ל 83.6% בשנת 2022). מנגד, שיעור הימצאות האנמיה עלה בשנת 2022 ועמד על 9.4% . בשנת 2021 השיעור עמד על 7.0% ובשנת 2020 על 8.2%. גם השימוש באנטיביוטיקה עלה בשנה זו, עובדה שמדהימה רופאים רבים מתחום הזיהומים בין היתר מאחר והיא עלולה להביא להתרחבות העמידויות נגד אנטיביוטיקות מרכזיות שפעמים רבות ניתנות שלא לצורך. עם זאת, יש להדגיש כי בעבר ניתנו שיעורים גבוהים יותר של אנטיביוטיקה שהתמתנו – ועלו שוב.
2 צפייה בגלריה
בדיקת סוכר לחולי סוכרת
בדיקת סוכר לחולי סוכרת
עלייה בשיעורי הסוכרת במבוגרים
(צילום: shutterstock)

עלייה בשיעורי הסוכרת במבוגרים

בנוסף, בשנת 2022 חלה עלייה של 0.4% בשיעורי הסוכרת במבוגרים בני 18 ומעלה בהשוואה לשנת 2021 (9.8% לעומת 10.2%). שיעורי הסוכרת עולים עם הגיל ושיעורי התחלואה גבוהים יותר בקרב גברים (10.9%) בהשוואה לנשים (9.5%).
לדבריו של פרופ' נחמן אש, יו"ר המכון הלאומי למדיניות הבריאות, "ממצאי הדוח חושפים את הפערים ההולכים ומתרחבים בבריאות בין המעמד החברתי-כלכלי הנמוך לגבוה. אפשר לראות זאת במדדים רבים וביניהם שיעור השמנה גבוה יותר במבוגרים ובבני נוער, עישון רב יותר של גברים, ביצוע נמוך יותר של בדיקות סקר (ממוגרפיה, קולונוסקופיה וסקר לסרטן צוואר הרחם), שיעור התחסנות נמוך יותר, ומדדי טיפול פחות טובים באוסטאופורוזיס, כולסטרול וסוכרת.
פרופ' נחמן אשפרופ' נחמן אשצילום: אלכס קולומויסקי
"מדאיגים ביותר הפערים בבני הנוער (השמנה ואיזון פחות טוב של סוכרת). ניתן להעריך שפערים אלה יעמיקו גם בשנה הבאה בעקבות מלחמת 7 באוקטובר והצמצום בתקציבי מערכת הבריאות. חוק בריאות ממלכתי מושתת על עקרונות של צדק, שיווין ועזרה הדדית ולכן חובתה של מדינת ישראל להשקיע בבריאות בפריפריה החברתית-כלכלית, ולפעול למיגור הפערים באמצעות קביעת מנגנוני מדידה ויעדים בנושא".
מנהלת התוכנית, פרופ' רונית קלדרון-מרגלית מבית הספר לבריאות הציבור של הדסה והאוניברסיטה העברית אמרה כי "בשנת 2022 נצפו מספר מגמות מעודדות עם עלייה בביצוע סיקור לסרטן צוואר הרחם, וכן ברצף הטיפולי לאחר אשפוז פסיכיאטרי ממושך. בנוסף, למרות העלייה בהימצאות הסוכרת באוכלוסייה, נצפה שיפור ניכר באיזון הסוכרת בחולי סוכרת בכל קבוצות הגיל והמצב החברתי כלכלי.
"יחד עם זאת, בשנת 2022 ניתן לראות עלייה משמעותית בשיעורי ההשמנה בכל קבוצות הגיל, שניתן להעריך שתימשך בעקבות מלחמת 7 באוקטובר וכאמור ישנה עלייה בשיעורי התחלואה בסוכרת ועליה בשיעורי העישון. בשנת 2022 המשיכה מגמה שנראתה מאז פרוץ מגפת הקורונה של ירידה בתיעוד של מרכיבי BMI, עישון ומדידות לחץ דם. ירידות אלה מיוחסות למעבר למפגשים מקוונים והפחתת המפגשים הפרונטליים במרפאות והן דורשות התייחסות והקדשת מאמץ להשגת מלאות הנתונים בתיק הרפואי של המבוטחים".