אמיתי הלוי בן ה-11 חלה בקורונה לפני שנה בדיוק, בספטמבר 2020. הוא נדבק מאחיו "ואצל שניהם התפתחו תופעות קלות בלבד", מתארת אימם של השניים. בימים הראשונים אחרי שאומת לנגיף, פיתח אמיתי חום לא גבוה, 37.6, אבל בהדרגה מצבו החמיר. "הוא הרגיש רע וסבל מקשיי נשימה ומדופק לב מואץ וזה מאוד הבהיל אותו", היא מתארת."מדובר בספורטאי שמתאמן בנבחרת שחייה מקצועית לפחות ארבע פעמים בשבוע, כך שהוא יודע מה זה כושר וסיבולת לב-ריאה, והוא ידע לתאר בדייקנות את מה שעובר עליו".
3 צפייה בגלריה
פוסט-קורונה אמיתי הלוי
פוסט-קורונה אמיתי הלוי
שכב שלושה חודשים במיטה. אמיתי הלוי
(צילום: אלבום משפחתי)
גם אחרי שהחלים, אמיתי לא חזר לעצמו. למעשה, תופעות הלוואי של המחלה רק התגברו. הלימודים, למי ששכח, נעשו דרך הזום אבל אמיתי, חלש וכאוב, העדיף לנוח במיטה. "שלושה חודשים הילד הספורטאי שלי בילה את רוב זמנו במיטה עם הפוגות קצרות בלבד לסלון ולמקלחת. אני זוכרת בוקר אחד, שהוא ניסה לאתגר את עצמו וקפץ מספה לספה - ואז צנח בלי טיפת אוויר".
קראו עוד:
כשניסה אמיתי להשתתף בשיעורי הזום, גילו בני המשפחה תסמין פוסט-קורונה נוסף: קושי בריכוז. "זה היכה בנו", מספרת אימו, "לראות אותו, בן 11 בסך הכול, שמתקשה לא רק להתרכז אלא בעיקר להתאמץ מחשבתית". המורה המליצה לו לחזור בהדרגה, עם שעת זום אחת ביום, ורק ארבעה חודשים לאחר שחלה הצליח לחזור ליום לימודים מלא. "רק לאחרונה הוא הצליח לחזור גם לנבחרת השחייה".
בנוסף לשחייה, אמיתי מפתח מיני-קריירה של זמר וכבר העלה שלושה שירים ליוטיוב. "לשיר הוא עוד לא חזר, כי בכל פעם שהוא מנסה הוא ישר אומר לי שקשה לו לנשום. בנוסף, גם כיום, שנה אחרי שאובחן, אמיתי עדיין סובל פה ושם מנדודי שינה ומתחושות של תשישות". אמיתי הופנה למרפאה לפוסט-קורונה בשניידר והוא מלווה על ידי צוות מומחים במקום.
(אמיתי הלוי לפני המחלה. עדיין לא חזר לשיר)

אחד מעשרה ילדים יחווה Long COVID

סקר שבוצע על ידי משרד הבריאות בחן הימצאות תסמינים ארוכי טווח בקרב ילדים שהחלימו מקורונה בישראל, ומגלה כי לנגיף הקורונה השפעות ארוכות טווח גם בקרב ילדים ונוער. כ-11% מהילדים חוו תסמינים כלשהם לאחר ההחלמה, כאשר אצל בני הנוער עולה הסיכון לתסמונת. משמעות הנתונים היא שישנם בישראל אלפי ילדים עם תסמינים ארוכי טווח.
במטרה לאפיין את שכיחות התסמינים לאחר ההחלמה ואת משכם, נערך סקר טלפוני בשבועיים הראשונים של חודש יוני האחרון בקרב 13,834 הורים לילדים בגיל 18-3 שהחלימו מווירוס הקורונה. בסקר נאספו נתוני רקע, מידע בנוגע לתקופת המחלה ולתסמינים לאחר ההחלמה.
11.2% מהילדים חוו תסמינים כלשהם לאחר ההחלמה, ו-1.8%-4.6% מהם, בתלות בגילם, נותרו עם תסמינים בחלוף שישה חודשים מהמחלה האקוטית
ממצאי הסקר מראים כי התסמינים המתמשכים (Long COVID) קיימים גם בקרב הילדים בישראל. 11.2% מהילדים חוו תסמינים כלשהם לאחר ההחלמה, ו-1.8%-4.6% מהם, בתלות בגילם, נותרו עם תסמינים בחלוף שישה חודשים מהמחלה האקוטית - נכון למועד ביצוע הסקר.
נמצא כי יש קשר בין גיל הילד והסיכון לחוות תסמינים ארוכי טווח. ככל שגיל הילד עולה, כך גם גובר גם הסיכון לתסמונת. בקרב ילדים בגילאים 6-3 שנים נמצאו תסמינים ארוכי טווח ב-1.8% מהם, לעומת 4.6% בקרב בני 12 עד 18.
כמו כן, נמצא מתאם בין מחלה תסמינית לבין הסיכוי לחוות תסמינים ארוכי טווח לאחר מכן. בקרב בני נוער בגילים 18-12 שנים שחלו עם תסמינים, ל–5.6% היה Long COVID, לעומת 3.5% בקרב אלו שלא חוו תסמינים כשאומתו כחיוביים לנגיף. תמונה דומה ניתן לראות גם בקרב קבוצות הגיל האחרות.

"היא לא אותה אלה שהייתה לפני המחלה"

קצת לפני ראש השנה 2020, התלוננה אלה ספיר, 17 על קשיי נשימה, כאבי ראש וסחרחורות. בהמשך נדבקה גם אימה, "כך שאת ראש השנה שעבר בילינו כל אחת מבודדת בחדר שלה, מתקשרות בינינו בזום". חודש וחצי לאחר שחלתה, קיבלה הנערה תעודת מחלים, אבל התסמינים לא נעלמו.
"מדובר בילדה ג'ינג'ית על כל המשתמע מזה – קופצנית, מלאת שמחת חיים, פעלתנית, כמעט שלא רואים אותה בבית", מדווחת אימה. "אלה הייתה משחקת כדורסל בכל רגע פנוי שלה. עד היום - שנה אחרי שאומתה - היא עדיין 'חצי כוח'. יש לה סחרחורות ופגיעה במערכת האוטונומית של הגוף האחראית על דופק ולחץ דם. אחרי ריצה של חצי שעה הדופק לא עולה כפי שצריך והיא מתעלפת".
3 צפייה בגלריה
פוסט-קורונה אלה וובסטר
פוסט-קורונה אלה וובסטר
מתעלפת אחרי ריצה. אלה ספיר
(צילום: אלבום משפחתי)
את היום הראשון לחזרה ללימודים, יום שכל כך חיכתה לו, בילתה אלה במיטה, כיוון שלא הייתה מסוגלת לקום. "תפקודי הריאה שלה ירדו, גם מערכת העיכול נפגעה והיא לקתה באנמיה", מתארת האם את תסמיני הלונג-קוביד. גם אלה מטופלת במרפאה הייעודית בשניידר ושם, בנוסף למעקב הרפואי, ציידו אותה בהדרכות מעשיות שיקלו עליה ביום-יום. כך למשל, היא למדה כיצד לעבור משכיבה לישיבה וממנה לעמידה, מבלי להסתחרר, למדה כיצד לנשום ולנוח ועוד. "היא משתפרת, אבל היא לא אותה אלה שהייתה לפני המחלה".

"טיפלתי בג'ודוקא בת 15 שהתקשתה לעשות לעצמה קוקיות"

"באוקטובר 2020, כשכבר נפתחו בקהילה מרפאות פוסט-קורונה למבוגרים, הגיעו לשם גם הורים לילדים שחלו וביקשו עזרה, כך שהצורך בפתיחת מרפאת ילדים ייעודית בא מהשטח - והחלטנו להרים את הכפפה", מספרת ד"ר ליאת אשכנזי הופנונג, מנהלת המחלקה לאשפוז יום במרכז שניידר לרפואת ילדים ומרפאת פוסט-קורונה. מאז טופלו במרפאה 140 ילדים. "בדרך כלל מדובר במתבגרים בגיל העשרה, בלי מחלות רקע, שהיו בריאים ופעילים ומאוד ורוצים לחזור לעצמם", מסבירה ד"ר אשכנזי הופנונג.
חלקם, היא אומרת, עסקו בפעילות ספורטיבית תחרותית ומרביתם סובלים עדיין מתופעות לוואי קשות. "הם מתלוננים על קוצר נשימה, אי סבילות למאמץ עד לרמה של לעלות מדרגות. נשירת שיער, נימול, קשיים בריכוז ובעיות זיכרון. טיפלתי בילדה בת 15, ג'ודוקא, שהתקשתה לעשות לעצמה קוקיות".
ד"ר ליאת אשכנזי הופנונג: "הם מתלוננים על קוצר נשימה, אי סבילות למאמץ עד לרמה של לעלות מדרגות. נשירת שיער, נימול, קשיים בריכוז ובעיות זיכרון"
במרפאה נחשף הצוות גם לילדים צעירים יותר, בני שנתיים עד ארבע. "קבוצת הגיל הזו מגיעה אלינו בדרך כלל עם תופעות של חום שחולף וחוזר ומחשיד למחלה ויראלית וכן עם תלונות על כאבי שרירים, עייפות ורגרסיה התפתחותית. חלקם", היא מציינת, "חוזרים לזחול אחרי שכבר למדו ללכת". לדבריה, יש בקרב רופאי הילדים בקהילה תת-אבחון הנובע מחוסר מודעות לתסמיני המחלה המאוחרים. "אם רופא ילדים נתקל בילד המתלונן על תופעות מתמשכות, טוב יעשה אם יפנה אותו לאחת ממרפאות הפוסט-קורונה, שנפתחות לאחרונה בחלק מבתי החולים".

בגיל 15: נשירת שיער ונימול ביד

דניה עאצ'י, 15, נדבקה לפני שנה בנגיף הקורונה ומייד פיתחה תסמיני מחלה קשים." אני גננת ובאחד מהימים היא הצטרפה אלי לגן, שם נחשפנו שתינו לילד חולה ונדבקנו", מספרת אימה. דניה פיתחה חום גבוה, מעל 39 מעלות, ולא יכלה לעמוד על הרגליים. "גם אחרי שהחלימה בהמשך", מתארת האם, "התופעות לא נעלמו והיא התלוננה על כאבים בחזה, סחרחורות ושיבוש בחוש הטעם. היום, שנה אחרי המחלה, דניה עדיין סובלת מנשירה ומנימול ביד שמאל".
3 צפייה בגלריה
פוסט-קורונה דניה עאצ'י
פוסט-קורונה דניה עאצ'י
"שנה אחרי המחלה, היא עדיין סובלת מנשירה ומנימול ביד שמאל". דניה עאצ'י
(צילום: אלבום משפחתי)
במהלך השנה הגיעה דניה מספר פעמים לחדר מיון, שם נבדקה ויצאה עם האבחנה המרגיעה "אין לך כלום". דניה חולת אנמיה, ומדי פעם נזקקת לעירוי ברזל אותו היא מקבלת בבי"ח שניידר." זה היה המזל שלנו, כי כשסיפרתי לרופאים מה עובר עליה שנה אחרי, הם מייד ידעו להפנות אותה למרפאת הפוסט-קורונה ומאז אנחנו בידיים טובות", מספרת האם. "צוות המרפאה עוקב אחרי מצבה הבריאותי, מפנה אותה לפיזיותרפיה ומדריך אותה כיצד להתנהל מול תופעות הלוואי".
הבשורה הטובה, לדברי המומחים, היא שהתסמינים ברובם נחלשים ונעלמים, רק שטווח הזמן עדיין אינו ידוע. ד"ר ליאת אשכנזי הופנונג: "הנגיף חדש וכך גם תופעות הלוואי המאוחרות שלו, כך שאנחנו לא יודעים עדיין לומר האם ומתי יחלפו כל התסמינים. ולכן אין לי לצערי עדיין בשורת זהב, זו שההורים כל כך מצפים לשמוע".