השפעות ארוכות טווח של נגיף הקורונה (Long COVID) אינם רק נחלתם של המבוגרים: סקר שבוצע על ידי משרד הבריאות בחן הימצאות תסמינים ארוכי טווח בקרב ילדים שהחלימו מקורונה בישראל, ומגלה כי לנגיף הקורונה השפעות ארוכות טווח גם בקרב ילדים ונוער. כ-11% מהילדים חוו תסמינים כלשהם לאחר ההחלמה, כאשר אצל בני הנוער עולה הסיכון לתסמונת.
משמעות הנתונים היא שישנם בישראל אלפי ילדים עם תסמינים ארוכי טווח.
במטרה לאפיין את שכיחות התסמינים לאחר ההחלמה ואת משכם, נערך סקר טלפוני בשבועיים הראשונים של חודש יוני האחרון בקרב 13,834 הורים לילדים בגיל 18-3 שהחלימו מווירוס הקורונה. בסקר נאספו נתוני רקע, מידע בנוגע לתקופת המחלה ולתסמינים לאחר ההחלמה.
1 צפייה בגלריה
ילדים בחזית הקורונה
ילדים בחזית הקורונה
ככל שגיל הילד עולה, כך גם גובר גם הסיכון לתסמונת
(צילום: shutterstock)
ממצאי הסקר מראים כי התסמינים המתמשכים (Long COVID) קיימים גם בקרב הילדים בישראל. 11.2% מהילדים חוו תסמינים כלשהם לאחר ההחלמה, ו-1.8%-4.6% מהם, בתלות בגילם, נותרו עם תסמינים בחלוף שישה חודשים מהמחלה האקוטית - נכון למועד ביצוע הסקר.
נמצא כי יש קשר בין גיל הילד והסיכון לחוות תסמינים ארוכי טווח. ככל שגיל הילד עולה, כך גם גובר גם הסיכון לתסמונת. בקרב ילדים בגילאים 6-3 שנים נמצאו תסמינים ארוכי טווח ב-1.8% מהם, לעומת 4.6% בקרב בני 12 עד 18.
כמו כן, נמצא מתאם בין מחלה תסמינית לבין הסיכוי לחוות תסמינים ארוכי טווח לאחר מכן. בקרב בני נוער בגילים 18-12 שנים שחלו עם תסמינים, ל–5.6% היה Long COVID, לעומת 3.5% בקרב אלו שלא חוו תסמינים כשאומתו כחיוביים לנגיף. תמונה דומה ניתן לראות גם בקרב קבוצות הגיל האחרות.