במפלג ההונאה של משטרת מחוז תל אביב נמשכת מאז שעות הבוקר (יום ב') חקירתם של הרופא הבכיר המנהל מרפאה להפריה חוץ-גופית ושל מנהל המעבדה מבית חולים במרכז הארץ. השניים חשודים בפרשת יבוא הביציות עם המופיליה מגאורגיה והחזרתן לנשים בישראל. הם משתפים פעולה ועונים על שאלות החוקרים. הם יובאו אחר הצהריים לדיון בהארכת מעצרם בבית משפט השלום בבת ים. טרם הדיון אמרה ל-ynet רס"ב גינת פונט, חוקרת במפלג ההונאה: "כל מי שהייתה תחת אותה נתרמת מתבקשת להגיע למשטרה".
לדבריה, "מדובר בפרשה רגישה שנוגעת לנשים בפאן האישי מעבר לפאן הפלילי שלה. זה ממש משהו שנוגע להן רגשית ואישית, במקומות הקשים". היא סיפרה שהפרשה הגיעה לפתחה של המשטרה לפני כמה חודשים: "משרד הבריאות פנה אלינו והציג בפנינו כמה תלונות של מספר נשים שראו את עצמן כקורבנות למעשים. מפלג ההונאה נכנס לחקירה סמויה שכללה איסוף של ראיות, מסמכים, וכמובן גביית עדויות מהמתלוננות לצד מעורבים נוספים. החשודים נחקרים אצלנו ביחידה".
3 צפייה בגלריה
רס"ב גינת פונט, חוקרת במפלג ההונאה של משטרת מחוז תל אביב
רס"ב גינת פונט, חוקרת במפלג ההונאה של משטרת מחוז תל אביב
"יש קומץ של נשים שיכולות לדעת שהיו תחת אותה נתרמת". רס"ב גינת פונט, חוקרת במפלג ההונאה של משטרת מחוז תל אביב
נציג המשטרה באירופה נמצא בגאורגיה והוא זוכה לשיתוף פעולה: "הוא מבצע פעולות חקירה ואיסוך ממצאים", מסרה רס"ב פונט. גורם שמעורה בחקירה אומר כי היחידה החוקרת נערכת ליציאה של חוקרים לגאורגיה, אם יהיה בכך צורך.
כמה הפריות בוצעו מאותה תורמת? "את זה אנחנו חוקרים ומנסים להגיע למתלוננות נוספות. כל מי שרואה את עצמה נפגעת מכך מוזמנת להגיע למשרדי הונאה תל אביב להגיש תלונה. יש קומץ של נשים שיכולות לדעת שהיו תחת אותה נתרמת ורק מהן מבקשים (להתלונן)".
3 צפייה בגלריה
מרפאה ל.ב הפריה חוץ-גופית IVF רמת החייל פרשת יבוא ביציות עם המופיליה מגאורגיה
מרפאה ל.ב הפריה חוץ-גופית IVF רמת החייל פרשת יבוא ביציות עם המופיליה מגאורגיה
בעליה של המרפאה בתל אביב הוא הרופא הבכיר שנעצר
(צילום: עוז מועלם)
כל המתלוננות הן מאותה תורמת? "זה מאותה התורמת".
מה מספרות המתלוננות? "הן לא יכלו להרות בעצמן, ביצעו בדיקות וכל מה שהן נדרשו. בבטומי נעשה תהליך שאיבת הביציות והפריה שזה תהליך זיווג בין הזרע לאותה ביצית. לאחר שקיימים העוברים, הם מוקפאים ומובאים לארץ למקומות האחסון שהם מיועדים לכך ואז הנשים הנתרמות מגיעות לתור רגיל אצל רופא נשים ואז מבוצעת ההחזרה".
אחד החשודים מוכר מפרשה אחרת, האם אתם קושרים בין הפרשות? "איננו קושרים בין שום פרשה שקשורה בעבר".
3 צפייה בגלריה
פרשת יבוא ביציות עם המופיליה מרפאת הפוריות Birth בבטומי, גאורגיה
פרשת יבוא ביציות עם המופיליה מרפאת הפוריות Birth בבטומי, גאורגיה
המעבדה בבטומי שבה בוצעה ההפריה החוץ-גופית
(צילום: אתר Birth)
הרופא הבכיר ומנהל המעבדה מבית חולים במרכז הארץ חשודים בעבירות מרמה בנסיבות מחמירות, מעשה העלול להפיץ מחלה ובעבירות נוספות. רס"ב פונט סיפרה שהחשודים משתפים פעולה. "החקירה בעיצומה. הם לא שומרים על זכות השתיקה. מדובר בחקירה רגישה. יש צוות מיומן מתורגל ומנוסה בטיפול בכל מיני אירועים שקשורים להונאות וזה חלק מקבלת דבר ממרמה. יש עבירות שאנחנו יודעים לטפל בהן. מחקירת מסמכים ועד לטיפול בתוצרים שמגיעים ממחשבים".
עו"ד שי רודהעו"ד שי רודה
החשוד המרכזי, גינקולוג ומנהל קליניקה פרטית לטיפולי הפריה בתל אביב, אמר בחקירתו כי "פעלתי לפי הנהלים של משרד הבריאות. הנהלים לא מחייבים לעשות את הבדיקה הגנטית הזאת. אלו נהלים שהתבקשו רק לאחרונה מבנק הזרע". עוד אמר בחקירתו: "ברגע שגיליתי את זה פניתי לשני בתי חולים כדי למנוע את ההשתלה של העובר מהביצית הזאת".
עו"ד שי רודה ועו"ד ירון פורר, שמייצגים את החשוד המרכזי בפרשה, מסרו: "מרשנו פרופ' מוערך בתחומו. הוא טוען שפעל על פי כל הנהלים והפרוטוקולים של משרד הבריאות, ואף מעבר לכך. הפרופ' משתף פעולה עם גורמי החקירה, ומאמין שבית המשפט ישחררו ממעצר בתום החקירה".