למערכת שמטפלת בבריאות של כולנו, יש לא מעט תחלואים משל עצמה - מתמחים שעובדים יותר מדי שעות במשמרת, מחסור ברופאים ובציוד ותורים ארוכים לשירותים אקוטיים. אליהם מצטרפת האלימות הקשה שחווים אנשי הצוותים הרפואיים.
פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל אמר בוועידת הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות" היום (ב'): "רק המקרים הקשים מגיעים לתקשורת. רק לפני 48 שעות היה מקרה אלימות קשה עם סכנת חיים ממשית למתמחה בבית החולים הפסיכיאטרי 'מזור' בעכו. נזקקו שם לעשרה אנשי צוות כדי לעצור את האלימות של אותו מטופל.
"את יודעת מה הרופא אומר לי? 'אני למדתי רפואה ולא למדתי קרב מגע. אני צריך ללכת ללמוד קרב מגע'. אסור בשום פנים ואופן ששדה הרפואה של הרופא יהפוך לשדה קרב. בזה אנחנו נלחמים ונאבקים".
קראו עוד:

"אנחנו מקווים שהשופטים לא יהיו רחמנים"

פרופ' חגי הודה בוועידה שאלימות הפכה למציאות יומיומית שאיתה מתמודדים צוותי הרפואה. "יש כאלה שחושבים לעסוק במקצוע אחר, עד כדי כך. לעזוב את התחום בגלל האלימות. אנחנו מתעסקים במקצוע שדורש חשיבה, מסירות ואהבת האדם. ברגע שאתה פועל בפחד, אתה לא פועל בהיגיון, ואתה עלול גם לעשות טעויות רפואיות".
מה גרם להסלמה בשנים האחרונות? "אנחנו לא יודעים לומר בדיוק, אבל התפקיד שלנו כהסתדרות הרפואית הוא למגר אותה. פעלנו מול שרי האוצר, הבריאות והמשפטים, והצלחנו להביא כמה הישגים בעקבות שביתות שנקטנו, כמו הצבה של תחנות שיטור ב-28 בתי חולים וזו נקודת אור".
1 צפייה בגלריה
ועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"
ועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"
"אסור בשום פנים ואופן ששדה הרפואה של הרופא יהפוך לשדה קרב". פרופ' חגי בוועידת הבריאות
(צילום: יריב כץ)
"שר המשפטים הוביל להחמרת ענישה - העונש המקסימלי עלה משלוש לחמש שנים. יש צעדים נוספים שאנחנו עובדים עליהם בשיתוף עם משרדי הממשלה. אנחנו חושבים שצריך להיות קנס מינהלי על כל מקרה אלימות מילולית או פיזית - שאנשים ירגישו את זה בכיס, אנשים צריכים את ההרתעה הזאת. אנחנו מקווים שהשופטים לא יהיו רחמנים. הרבה פעמים המשפט נמשך שלוש שנים, האירוע נשכח והעונש נחלש.
"היה מקרה אלימות בבאר יעקב, רופאת משפחה נחבלה מפטיש מתכת בראשה. זה היה ממש ניסיון רצח, כי החולה הזה הגיע גם עם סכין וגם עם פטיש והכה את הרופאה. אנחנו נמצאים במצב בלתי אפשרי, בתוך שדה קרב, ואנחנו ניאבק בזה גם בצעדים ארגוניים קשים יותר".

"לקצר את לימודי הרפואה לשש שנים"

פרופ' חגי נשאל בוועידה מה עוד צריך לעשות היום כדי לייצר מערכת בריאות חזקה מתפקדת. "מערכת הבריאות הישראלית היא מערכת חזקה בזכות המשאב האנושי - רופאים ואחיות, ומאז ומתמיד דאגנו שההכשרה תהיה ברמה הגבוהה ביותר. יחד עם זאת, אי אפשר להתבסס רק על כוח אדם ולהגיד שיש לנו רפואה מצוינת מבלי להשקיע בתשתיות.
פרופ' ציון חגי: "אנחנו חייבים לפעול להגדיל את מספר הסטודנטים לרפואה, לחבק את אלה שלומדים בחו"ל ולהחזיר אותם לארץ כבר בשנה הרביעית, וללכת לרפורמה לקיצור את שנות הלימוד בבתי הספר לרפואה משבע לשש, כולל סטאז'"
"יש לנו מחסור במיטות אשפוז, החולים שוכבים במסדרונות. זו פגיעה בכבוד האדם. אנחנו דורשים לתקן זאת. מעבר לזאת, כשיש צפיפות וחדר שירותים אחד לחמישה חולים - יש יותר מעבר של זיהומים מחולה חולה. יש צורך בשיפור של תנאי האשפוז. צריך להגדיל את ההשקעה בבריאות בחמישה מיליארד שקל לפחות, במטרה שאחרי עשר שנים נגיע להשקעה דומה כמו בשאר העולם".
באשר למחסור בכוח אדם, ציין יו"ר ההסתדרות הרפואית כי המערכת נמצאת כבר עכשיו במצוקה, "ונראה ירידה בולטת יותר במספר הרופאים בעוד שלוש שנים. לצערנו הגיע מספר קטן מאוד של רופאים מאוקראינה. אנחנו חייבים לפעול להגדיל את מספר הסטודנטים לרפואה, לחבק את אלה שלומדים בחו"ל ולהחזיר אותם לארץ כבר בשנה הרביעית, וללכת לרפורמה לקיצור את שנות הלימוד בבתי הספר לרפואה משבע לשש, כולל סטאז'. זה קיים כבר במספר מדינות. ואני מקווה שבמל"ג יאשרו את זה. הנושא של שבע שנות לימוד מרתיע הרבה צעירים מללמוד רפואה, והמטרה היא לקצר לשש שנים כדי לקבל עוד ועוד רופאים טובים".