השתלת חיידקי מעיים מנשים בריאות בנשים חולות בפיברומיאלגיה שיפרה דרמטית את מצבן עד כדי חזרה לתפקוד מלא, כך עולה ממחקר ראשון מסוגו בעולם שנערך בבית החולים רמב"ם.
עד היום, לנשים וגברים שמתמודדים עם פיברומיאלגיה, תסמונת הכאב הכרוני חשוכת המרפא שפוגעת בחייהם של כרבע מיליון ישראלים לפחות, לא היו טיפולים יעילים לפתרון המכאובים ושאר התסמינים של המחלה. המחקר מציע תקווה חדשה לטיפול בתסמונת, שתוביל אולי בעתיד אף לריפוי שלה.
במסגרת המחקר, 15 נשים חולות בפיברומיאלגיה קשה קיבלו השתלת חיידקי מעיים מנשים בריאות, והתוצאות היו מדהימות. 11 מהנשים חוו שיפור דרמטי במצבן. הצמצום של רמות הכאב, העייפות והפגיעה בזיכרון היו כאלה שלא נראו מעולם בשום טיפול אחר, והשיפור נמשך חודשים. הנשים הצליחו לראשונה מזה שנים לחזור לתפקד – בעבודה, בלימודים ובחיי החברה שלהן.
2 צפייה בגלריה
פיברומיאלגיה כאבים אישה
פיברומיאלגיה כאבים אישה
פיברומיאלגיה. תסמונת הכאב הכרוני חשוכת המרפא שפוגעת בחייהם של כרבע מיליון ישראלים
(צילום: Shutterstock)

חוסר אמון מצד הממסד הרפואי כלפי החולים

פיברומיאלגיה היא תסמונת שפוגעת בשניים עד ארבעה אחוזים מהאוכלוסייה, בעיקר בנשים. התסמונת מתאפיינת בכאבים מתמשכים וקבועים בכל הגוף, עייפות והפרעות בריכוז ובזיכרון. היא מוגדרת בתור תסמונת ולא מחלה כי איננו יודעים את הסיבה לה, אלא מכירים רק את אוסף התסמינים המאפיינים אותה.
מכיוון שאיננו יודעים את הגורם לתסמונת, הטיפולים היחידים הקיימים מתמקדים במאמצים, לא יעילים במיוחד, להתמודד עם התסמינים השונים, למשל בעזרת תרופות נגד כאב או טיפולים שמיועדים לסייע לעייפות ולהפרעות הזיכרון. כתוצאה מכך, גם כאשר מקבלים את הטיפול האופטימלי הקיים כיום, רוב המטופלות ממשיכות לסבול מתסמינים קשים ופגיעה משמעותית באיכות חייהן.
בכל בדיקה רפואית זמינה לא נמצא הבדל בין חולים לבריאים, ולכן אין גם דרך אובייקטיבית לאבחן את המחלה, מלבד דיווחי המטופלים עצמם. מסיבות אלה, וגם כי המחלה נפוצה יותר בנשים מאשר בגברים, מחלה זו הוזנחה במשך שנים על ידי הממסד, ומטופלות רבות גם נתקלו בחוסר אמון מצד רופאים.
"השתלנו מיקרוביום שנלקח מנשים חולות בעכברים שגדלים בסביבה ללא חיידקים כלל, וראינו שהמיקרוביום גרם לעכברים לפתח בתוך שבועיים את התסמינים של פיברומיאלגיה, שנמשכו חודשים – עדות לכך שהחיידקים ממלאים תפקיד בהתפתחות התסמונת"

ההשפעה העצומה של חיידקי המעי

בעשור האחרון מחקרים שונים התחילו למצוא קשר בין חיידקי המעיים ובין מחלות שונות. חיידקי המעיים הם חלק מהמיקרוביום של המעיים (מיקרוביום הוא אוכלוסייה עצומה של חיידקים, נגיפים, פטריות ומיקרואורגניזמים אחרים שחיים בגוף האדם ובגוף שאר בעלי החיים). לאורך שנים רבות לא היה ברור מה הם עושים, ורק עם התקדמות שיטות המחקר ב-20 השנים האחרונות, בייחוד כלי הריצוף הגנטי, יכולנו להתחיל להעריך את העושר העצום של היצורים המיקרוסקופיים שחיים בתוכנו, ולנסות להבין את תפקידיהם.
2 צפייה בגלריה
חיידקי מעיים מיקרוביום
חיידקי מעיים מיקרוביום
עושר עצום של היצורים המיקרוסקופיים שחיים בתוכנו. חיידקי מעיים
(צילום: shutterstock)
תחילה נמצא קשר למחלות מעיים, אז למחלות של הכבד, דרכי המרה והלבלב, מחלות מטבוליות כמו סוכרת והשמנה וגם סרטן, מחלות אוטואימוניות ואפילו מחלות נוירולוגיות כמו פרקינסון ופסיכיאטריות כמו דיכאון. לנוכח ההתקדמות הזו, החלטנו לנסות לבחון אם המיקרוביום יכול להשפיע גם על תהליכי כאב. בחרנו להתמקד בפיברומיאלגיה מסיבות שונות. ראשית, כיום לא יודעים מה גורם לתסמונת. שנית, היא נפוצה וכך לא יהיה קשה למצוא נבדקים. שלישית – אין כיום דרך יעילה לאבחן אותה או לטפל בה, כך שכל התקדמות יכולה להועיל רבות לשפר את חיי החולים.
הרמז הראשון נמצא במחקר שערכנו לפני מספר שנים עם פרופ' יורם שיר באוניברסיטת מקגיל, במונטריאול שבקנדה. גילינו שוני מובהק בקבוצה של כ-20 מיני חיידקים, שהשכיחות שלהם השתנתה בין החולות לבריאות, והשוני גדל ככל שהתסמינים היו חמורים יותר. ניתוח מעמיק של התפקוד של חיידקים אלה הראה שהם מפרישים חומרים שונים, שנמצאו קשורים למערכת העצבים ולוויסות של כאב. ראינו קשר כמעט ישיר בין ריכוז של חומרים מסוימים שמושפעים מפעילות החיידקים לבין עוצמת הכאב שדיווחו המטופלות. ומה שחשוב גם כן היה שאפשר למדוד חומרים אלה בדם – ממצא שעשוי לאפשר לפתח בעתידבדיקות דם לאבחון וניטור של פיברומיאלגיה.
ד"ר אמיר מינרביד"ר אמיר מינרביצילום: דוברות רמב"ם
השלב הבא היה להוכיח סיבתיות – לבדוק אם חיידקי המעיים הם הגורם לתסמונת או תוצאה שלה? השתלנו מיקרוביום שנלקח מנשים חולות בעכברים שגדלים בסביבה ללא חיידקים כלל, וראינו שהמיקרוביום גרם לעכברים לפתח בתוך שבועיים את התסמינים של פיברומיאלגיה, ושהתסמינים נמשכו חודשים – עדות לכך שהחיידקים ממלאים תפקיד בהתפתחות התסמונת. השלב הבא היה לראות אם אנחנו יכולים לרפא את העכברים החולים. נתנו להם אנטיביוטיקה כדי להעלים את המיקרוביום החולה והשתלנו להם מיקרוביום מנשים בריאות - ותסמיני הכאב נעלמו במהירות ולחלוטין.
אחרי ההצלחה יוצאת הדופן בחיות המודל, הגיע השלב לנסות לטפל גם בחולות פיברומיאלגיה אנושיות. במחקר הנוכחי שהובל על ידי הסטודנטית לתואר שני, רנא חדאד מרמב"ם, גייסנו 15 נשים חולות בפיברומיאלגיה במצב קשה, שלא מגיבות לטיפולים הקיימים, טיפלנו בהן באנטיביוטיקה כדי לפנות מקום במעיים שלהן למיקרוביום חדש, ובשיתוף עם ד"ר מילנה פיטשני ממרכז המיקרוביום של רמב"ם השתלנו להן מיקרוביום של נשים בריאות באמצעות קפסולות לבליעה.
תוצאות המחקר הוגשו כעת לפרסום בכתב עת רפואי מוביל. המחקר נערך בשיתוף עם פרופ' שיר ופרופ' ארקדי חוטורסקי מאוניברסיטת מקגיל במונטריאול.
לנוכח התוצאות המבטיחות של המחקר הראשוני בחולות, עתה אנחנו מתכוונים לערוך מחקר נרחב יותר שבוחן את היכולת לטפל בפיברומיאלגיה עם השתלות מיקרוביום. בעוד חודש נתחיל בגיוס של 80 מטופלות לניסוי גדול ומבוקר כדי לבסס את הממצאים הראשוניים.
הכותב הוא סגן מנהל מרפאת הכאב וחבר במכון המחקר של רמב"ם CRIR