גבר בן 32 מצפון הארץ מאושפז במצב קשה מאוד במרכז הרפואי לגליל בנהריה, לאחר שלקח סטרואידים לניפוח השרירים ולעיצוב הגוף. הרופאים נלחמים על חייו ואומרים כי הסטרואידים הללו גרמו לחסימה בעורק הראשי שמוביל דם למוח. כך אנחנו מדווחים לראשונה.
1 צפייה בגלריה
המרכז הרפואי לגליל בנהריה
המרכז הרפואי לגליל בנהריה
הצעיר מאושפז במרכז הרפואי לגליל בנהריה
(צילום: שרון צור)
המטופל נמצא כבר שבועיים בתרדמת במחלקת טיפול נמרץ נוירוכירורגי וסובל כנראה מנזק מוחי נרחב ומסכן חיים. "הצעיר הגיע אלינו מחוסר הכרה ופעלנו למזער את הנזקים ולפתוח את החסימות בעורק שמזין את גזע המוח ולשחזר את זרימת הדם", סיפר ל-ynet פרופ' ז'אן סוסטיאל, מנהל מחלקת נוירוכירורגיה במרכז הרפואי לגליל, "לצערנו, הנזק שהספיק להיווצר הוא כבר חסר תקנה ואנחנו מקווים שנשארה מספיק רקמה תקינה כדי שתהיה לו הזדמנות להחלמה ולשיקום בגילו הצעיר. כעת מצבו עדיין קשה מאוד ונשקפת סכנה לחייו".
עוד בנושא:
אחיו של המטופל סיפר: "הוא היה בריא לגמרי, דיברתי איתו בשעה 2 בלילה, כמה שעות לפני שזה קרה לו והוא היה עם חברים שלו והכול היה בסדר. הוא ספורטאי שעשה יום יום שחייה ואימונים. בכל יום הוא יצא בשש וחצי להתאמן בחוף הים. הוא היה בדרך לשם, נפל ואיבד הכרה. אנשים שמכירים אותו ומתאמנים גם בחוף הזעיקו את מד"א וביצעו בו החייאה עד שהגיעו החובשים. הוא פונה לרמב"ם ובהמשך עבר כאן בנהריה ניתוח. הוא אהב מאוד לעשות כושר וספורט והתאמן מדי יום. לא חשבנו שהוא יכול להיפגע. אני אומר לצעירים, תעשו הכול טבעי - זה הכי טוב והכי יפה והכי בריא. אני מקווה שהוא יקום וגם הוא יגיד את זה".
אחיו: "היה בדרך לים, נפל ואיבד הכרה. אנשים שמכירים אותו ומתאמנים גם בחוף הזעיקו את מד"א וביצעו בו החייאה עד שהגיעו החובשים. הוא פונה לרמב"ם ובהמשך עבר כאן בנהריה ניתוח. הוא אהב מאוד לעשות כושר וספורט והתאמן מדי יום"
לא אחת פוגשים בבתי החולים בישראל בספורטאים שמבקשים לקצר תהליכים ולוקחים סטרואידים אנאבוליים ללא מעקב רפואי, כדי להביא לניפוח השרירים בגוף וליצירת מראה של באדי-בילדר. השימוש בחומרים הללו אסור ומסוכן אך אכיפה ובקרה על השימוש בהם נעשה רק בספורט המקצועי.
במכוני הכושר, המתמחים בליווי מתאמנים שמבקשים לנפח את גופם בשרירים, יש שוק רחב של מכירת תכשירים שמסייעים לפיתוח הגוף ושל אמצעים סינתטיים שמביאים לניפוח השרירים. "לסטרואידים יש תופעות לוואי ולקיחה שלהם דורשת בקרה ופיקוח הדוק של רופא", מתריע פרופ' סוסטיאל. "לא אחת פוגשים בצעירים שנוטלים אותם בלי להבין את ההשלכות של הדברים האלה".
פרופ' ז'אן סוסטיאלפרופ' ז'אן סוסטיאלצילום: רוני אלברט
עם קבלת המטופל למחלקה, הוא עבר בדיקות רפואיות שהעלו כי עורק ראשי של המוח נחסם בראשו וקריש ענק התפרס מבסיס הצוואר ועד עומק המוח. "היה צריך להוציא כמות גדולה מאוד של קרישים כדי לשפר את זרימת הדם, אך עד שהדבר נעשה - נגרם נזק משמעותי והוא בתרדמת עם סימני של נזק מוחי משמעותי. קשה עוד לומר מה יהיה סופו של התהליך הזה", דיווח פרופ' סוסטיאל. "סיבוך כזה של נטילת תכשירים אנאבוליים אינו נפוץ, אבל הוא שכיח מאוד בלקיחת מינונים גבוהים של סטרואידים, יותר מאלו שהגוף מסוגל לשאת.
"אני כבר 40 שנה מטפל ברפואה נויורכירורגית ולא ראיתי כזה דבר", הוסיף פרופ' סוסטיאל. הוא התריע כי עבודת פיתוח גוף מאומצת, גם ללא נטילת סטרואידים סינתטיים וללא פיקוח רפואי, עלולה להביא לסיבוכים רבים. "אנשים שעובדים בצורה מאוד אגרסיבית על הגוף יכולים לפתח קרעים בעורקים שמובילים למוח. כשאתה בן 20 ומשהו ומתאמן הרבה כדי להיות באדי בילדר ואם חלילה יש לך סחרחורת ואתה לא עומד טוב על הרגליים, אנשים לא מדמיינים בגילים הללו שהם בסכנת חיים על רקע פגיעה בכלי דם שנפגע. עליהם להיבדק בהקדם ולהיות תחת מעקב רפואי".