מחריף המשבר במכון לרפואה משפטית באבו כביר: שלושה רופאים בכירים במכון ובהם ד"ר מאיה פורמן, מנהלת היחידה לרפואה משפטית פתולוגית, מאיימים להתפטר בעוד פחות מחודשיים. הם נקבו בתאריך לסיום העסקתם בחודש מאי בשל העומס הרב שמוטל עליהם. אם יממשו את איומם, יישארו במכון רק מומחה אחד, המנהל ד"ר חן קוגל, רופא נוסף ועוד ארבעה מתמחים.
2 צפייה בגלריה
ד"ר חן קוגל, זיהוי חללים במכון לרפואה משפטית, המכון לרפואה משפטית
ד"ר חן קוגל, זיהוי חללים במכון לרפואה משפטית, המכון לרפואה משפטית
ד"ר חן קוגל, מנהל המכון לרפואה משפטית, עלול להישאר כמעט לבדו
(צילום: אביגיל עוזי)
יחד עם ד"ר פורמן מאיימים לפרוש גם ד"ר אלון קריספין וד"ר הדס גיפס, כולם רופאים מוערכים מאוד שזכו להוקרה על עבודתם המקצועית. ד"ר מאיה פורמן העידה לפני 11 שנים במשפט החוזר על רצח תאיר ראדה וחשפה שהסכין הייתה משוננת ולא כפי שסיפר רומן זדורוב. בעקבות עדותה הזו החל מחול שדים שבעיצומו ניסה פרקליט המדינה דאז שי ניצן לטרפד את מינויה לתפקיד הבכיר במכון לרפואה משפטית. אחר כך נאלץ להתקפל ולהתנצל.
נזכיר שלפני כשלושה חודשים וחצי חשפנו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" את איומו של מנהל המכון לרפואה משפטית, ד"ר חן קוגל, לפרוש מתפקידו על רקע מצוקת כוח אדם קשה. בפגישה שקיים באותם ימים עם בכירי משרד הבריאות ובהם המנכ"ל משה בר סימן טוב, חשף את מצבו העגום של המכון שפועל עדיין בתנאים ירודים ובמבנה ישן שאינו הולם את עבודתו החשובה.
לפני כשבועיים הונחה אבן הפינה למכון לרפואה משפטית שיוקם לצד המרכז הרפואי שמיר אסף הרופא. במקום המבנה המיושן, המוזנח והמיתולוגי באבו כביר שבדרום תל אביב, יוקם מבנה חדיש ועתיר טכנולוגיה מתקדמת לרווחת העובדים והמבקרים. במתקפת הטרור ב-7 באוקטובר הוכח מעל לכל ספק שהמבנה באבו כביר בתל אביב שנחנך ב-1955 צר מלהכיל את כמות הגופות בשעת אסון. המבנה החדש יכיל כ-5,000 מ"ר מעל לפני הקרקע, ויכלול בין היתר גם קומת חדשנות. בנוסף תיבנה בו קומת מרתף בהיקף כ-1,500 מ"ר עבור חדרי מכונות ואזורים לוגיסטיים.
בתקופה שלאחר מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר פעלו מומחי המכון לרפואה משפטית לילות כימים להשלים את הזיהוי הפתולוגי כדי להביא מעט מזור למשפחות האבלות וכדי שיהיה להן קבר לבכות עליו. כמה מהראיות המטלטלות שנאספו במכון נחשפו ב-ynet. בין היתר תועדה ילדה שנורתה בראשה מטווח אפס ואז נכרת ראשה. צילום הדמיה אחר חשף כיצד המחבלים שרפו אדם שקודם לכן דקרו אותו, ירו בו ודרסו אותו. כמה מהקורבנות נקשרו בכבלי חשמל שהמחבלים עקרו ממכשירים ביתיים. אחדים תועדו כשהם מנסים לגונן על ראשם בידיהם, ואז נרצחו ביריות.
2 צפייה בגלריה
המכון לרפואה משפטית קורבנות נרצחים מטבח 7 באוקטובר
המכון לרפואה משפטית קורבנות נרצחים מטבח 7 באוקטובר
בין הראיות שנאספו במכון לרפואה משפטית: קורבנות 7 באוקטובר נקשרו בכבלי חשמל שהמחבלים עקרו ממכשירים ביתיים
(צילום: אביגיל עוזי)
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המכון לרפואה משפטית ומשרד הבריאות קיבלו את מכתבם של רופאי המכון. משרד הבריאות מוקיר ומעריך את עבודתם הקשה והמאומצת של הצוותים הרפואיים העושים בשגרה ובחירום עבודת קודש.
"המשרד והמכון פועלים כבר חודשים רבים וארוכים על מנת לשפר את תנאי העבודה והשכר של הצוות הרפואי במכון. בכלל זה מתנהלות שיחות רבות במסגרת המשא ומתן עם ההסתדרות הרפואית והממונה על השכר באוצר על תנאי השכר של הרופאים כאשר המשרד שם דגש על תנאי הרופאים משפטיים, לצד פסיכיאטרים ורופאי שיקום.
"אנו פועלים לכך שבזמן הקרוב יימצאו המענים אשר יאפשרו העסקה ראויה של עובדי המכון, כעת ולעתיד לבוא, מתוך הבנת חשיבותו ותפקידו הקריטי של המכון לרפואה משפטית בישראל".