זוג הורים מאריתריאה, שבתם בת החמישה חודשים נפטרה עקב רשלנות רפואית, יפוצו בכ-2 מיליון שקלים על ידי רשת המרפאות לטיפול רפואי דחוף "טרם". בית המשפט קבע, כי רופא המרפאה לא הפנה את ההורים עם בתם לבית חולים למרות שמצבה הרפואי העיד על הצורך בכך, וכי לו ההורים היו מופנים עם בתם לחדר המיון, הטיפול שם יכול היה למנוע את הטרגדיה. בית המשפט גם דחה את טענת "טרם" כי יש להטיל על ההורים את האחריות להידרדרות במצב בתם.
קראו עוד:
ההורים הגיעו עם בתם התינוקת בינואר 2015 למרפאת "טרם" המיועדת לפליטים, בתחנה המרכזית של ת"א, כשהיא מקיאה, משתעלת וסובלת מחום. הרופאה שבדקה את התינוקת אבחנה צפצופים בריאות ונתנה מרשם לתרופות ומכשיר להקלה בנשימה, אבל לא צירפה מכתב סיכום טיפול או הנחיות להמשך מעקב.
1 צפייה בגלריה
טרם. יפצו את ההורים על מות בתם
טרם. יפצו את ההורים על מות בתם
טרם. יפצו את ההורים על מות בתם
מצבה של התינוקת השתפר בתחילה, אבל הוריה חזרו איתה למרפאה כעבור שלושה שבועות, לאחר שהיא חזרה להשתעל ולהקיא והחום שלה עלה. התינוקת נשלחה לצילום חזה ואובחנה כסובלת מדלקת ריאות, ושוב שוחררה לביתה עם הנחייה למעקב תוך יומיים אצל רופא מטפל. כמו כן, ניתן לה מרשם לטיפול באנטיביוטיקה. הרופא שטיפל בתינוקת, העיד בבית המשפט, כי לדעתו לא הייתה הצדקה בשלב זה לשלוח את התינוקת לחדר מיון.
כעבור יומיים מצבה של התינוקת הידרדר, היא התקשתה לנשום והחום שלה עלה. הוריה פינו אותה במונית לבית החולים וולפסון בחולון. כאשר הגיעו לחדר המיון, היא כבר הייתה במצב של מוות קליני. בניתוח לאחר המוות לא ניתן היה לקבוע את סיבת המוות.
לפי התביעה שהגישו ההורים נגד "טרם" באמצעות עו"ד סיון דור ממשרד שחר דור, ועדת בדיקה של משרד הבריאות לבירור נסיבות מותה של התינוקת, קבעה כי הטיפול בביקור השני במרפאה היה לקוי וכי לא הייתה התייחסות לסימנים חיוניים בלתי תקינים, כמו דופק מהיר וחום גובה. כמו כן, נקבע שבין הביקור הראשון לביקור השני במרפאה, משקל התינוקת ירד בצורה משמעותית והרופא שבדק אותה לא התייחס לכך.
במהלך המשפט התברר כי במרפאה לא נוהגים לתת למטופלים מכתבי סיכום מחלה או שחרור, לאחר בעבר הם נהגו להשליך אותם לפח בצאתם מהמרפאה, מאחר שאלו נכתבו בעברית או באנגלית והמטופלים ברובם לא היו מסוגלים לקרוא אותם. כך, גם הורי התינוקת לא קיבלו שום מכתב עם הנחיות רפואיות.
בחוות דעת רפואית של מומחה לרפואת ילדים מטעם ההורים, שהוגשה לבית המשפט, נקבע: "בהתחשב בכך שההורים הם זרים ממוצא סוציו אקונומי נמוך, ורק אביה של התינוקת דובר את השפה באופן חלקי, ספק אם ההורים הבינו את חומרת מצבה של התינוקת ואת הטיפול המצופה והיה מקום להפנות אותם כבר מהביקור הראשון במרפאה למיון ילדים, לטיפול מתאים".
עוד נאמר שלאחר הביקור השני במרפאה, כאשר התברר שמצבה של התינוקת החמיר, "הייתה על הרופא המטפל החובה להפנות את התינוקת למיון ילדים להמשך טיפול ובירור. לו נקטו בפרקטיקה זו הייתה נמנעת הידרדרות במצבה ומותה הטרגי של התינוקת כעבור יומיים בלבד".
עו"ד סיון דור עו''ד סיון דור צילום: אילנית דואניאס
שופטת בית המשפט מחוזי מרכז בלוד, עירית כהן, קיבלה את טענת התובעים, כי ההחלטה לא להפנות את התינוקת לחדר מיון לאחר הביקור השני במרפאה הייתה רשלנית. בית המשפט קבע כי האבחנה שהתינוקת סבלה מדלקת ריאות הייתה נכונה, אך היא סבלה מבעיות חמורות נוספות, כמו הירידה הדרמטית במשקל, שיכולה הייתה לנבוע מהתייבשות והקאות, וייתכן שהתינוקת נפטרה מזיהום בדם ולאו דווקא מדלקת הריאות. כמו כן, רופא מומחה מטעם ההורים קבע כי התינוקת סבלה מהפרעת קצב בלב ורופא המרפאה לא נתן דעתו על כך.
בית המשפט דחה את חוות הדעת הרפואית של המומחה הרפואי שהעיד בבית המשפט מטעם "טרם", שהתעלם מעניין הירידה הדרמטית במשקל התינוקת.
בהתאם להחלטת בית המשפט, ההורים יקבלו פיצוי בגובה 1,575,000 שקלים ועוד 370 אלף שקלים החזר הוצאות משפט ושכר טרחה. בית המשפט דחה את בקשת ההורים לפצות אותם כנפגעים משניים ב-250 אלף שקלים נוספים בגין כאב וסבל על מות בתם.