ציפויי חרסינה לשיניים, הליך שנועד להעניק חיוך אסתטי, הפך לא מכבר לאחד הטיפולים הפופולריים ביותר בעולם רפואת השיניים. הציפוי הוא עלה חרסינה דקיק אשר מודבק על גבי השן באמצעות חומר מרוכב ומעניק לה מראה אידיאלי לשנים רבות. זהו טיפול שמרני יחסית, מאחר שמעורב בו רק החלק החיצוני של כותרת השן, ועובי הציפוי דקיק ביותר כך שנדרשת הסרת שכבה דקה מאוד של זגוגית האמייל לצורך בניית ציפוי החרסינה והדבקתו. בנוסף, מעבר האור דרך השן הטבעית שמתחת הציפוי, מעניק מראה טבעי.
קראו עוד:
יחד עם זאת, כאשר נדרשת הסרה של הציפוי ממגוון סיבות, כמו: הדבקה לא נכונה, בחירה לא נכונה של צמנט (דבק), רגישות יתר ודלקת של העצב, הכתמה של הציפוי ועוד - ההליך עלול להתגלות כבעייתי מבחינת שימור הציפוי ושלמות השן.
1 צפייה בגלריה
ציפויי חרסינה
ציפויי חרסינה
ציפויי חרסינה. הליך ההסרה עלול להתגלות כבעייתי
(צילום: Shutterstoc)

כיום ישנן שתי שיטות להסרת ציפויי חרסינה:

השיטה הקונבנציונלית - בשיטה זו, הסרת ציפויי החרסינה מתבצעת באמצעות ניסור עם מקדח יהלום ושימוש במכשיר ממונע (טורבינה), כאשר ברוב המקרים יש צורך להשחיז את כל הציפוי עד להסרתו המלאה. בנוסף להרס מוחלט של הציפוי, קיים גם חשש לפגיעה בשן עצמה. הטיפול מסורבל ואורך זמן רב, במיוחד כאשר מדובר בהסרת של שמונה-עשרה ציפויים באותו טיפול. בשיטה זו הציפוי נפגע כך שלא ניתן להדביק אותו שוב וקיים סיכוי גבוה לפגיעה בחומר השן.
השימוש בלייזר בטיפול להסרת ציפויי חרסינה נחשב לטיפול שמרני ומתקדם עקב הפשטות והנוחות, כך שמתאפשר לרופא השיניים לנתק את הציפוי ולהדביק אותו בשנית באותו המעמד, ובכך לחסוך למטופל זמן יקר ועלויות מעבד
השיטה המתקדמת - בשיטה זו הסרת הציפוי מתבצעת באמצעות לייזר בגישה זעיר-פולשנית, כך שהציפוי נותר שלם וניתן להדביק אותו בשנית לאחר הטיפול בבעיה, וחשוב לא פחות - השן עצמה אינה נפגעת כלל במהלך ההסרה. אנרגיית הלייזר נקלטת בצמנט בזכות נפח המים שבו, כך שניתן לנתק את הציפוי ללא פגיעה בחומר השן וללא חימום השן.
יחד עם זאת, מהלך הטיפול מושפע ממספר משתנים: מרכיבים כימיים, סוג השחזור, עובי השחזור, סוג ההדבקה, צבע השחזור ורמת האטימות, מאפייני הלייזר (עוצמה, תדירות, ופולסים בשנייה), וזמן הקרינה של הלייזר.
השורה התחתונה: השימוש בלייזר בטיפול להסרת ציפויי חרסינה נחשב לטיפול שמרני ומתקדם עקב הפשטות והנוחות, כך שמתאפשר לרופא השיניים לנתק את הציפוי ולהדביק אותו בשנית באותו המעמד, ובכך לחסוך למטופל זמן יקר ועלויות מעבדה.
ד"ר אריאל סביון הוא רופא שיניים ומנהל מרפאת 'סביון מדיקל סנטר' בראשל"צ