בשיתוף סאנופי
אטופיק דרמטיטיס היא מחלת עור כרונית עם התלקחויות והפוגות, המאופיינת בגרד, יובש של העור ופריחה. על אף שהמחלה נפוצה יחסית באוכלוסייה הכללית, ובעיקר בקרב ילדים (בין 10%-20%), ישנם כמה מיתוסים שכדאי לנפץ בכל הקשור לאבחון, לטיפול ולתסמיני המחלה. ד"ר תומר גולדשמיד מומחה עור ומין ומנהל האשפוז במערך לרפואת עור במרכז הרפואי ע"ש סוראסקי (איכילוב) ינסה לעשות סדר.

1. אטופיק דרמטיטיס היא מחלה מדבקת

לא נכון. אטופיק דרמטיטיס היא מחלה שמתפרצת כתוצאה מהשפעה סביבתית בשילוב עם גורמים תורשתיים, ולכן היא אינה מדבקת. אטופיק דרמטיטיס היא למעשה "דלקתיות יתר" של העור ומשום שאין לה שום גורם ויראלי או זיהומי, היא אינה מדבקת גם לא בעת מגע, שימוש במגבת, רחצה בבריכה וכדומה.
1 צפייה בגלריה
אטופיק דרמטיטיס. לא מדבקת
אטופיק דרמטיטיס. לא מדבקת
אטופיק דרמטיטיס. לא מדבקת
(צילום: shutterstock)

2. אטופיק דרמטיטיס חולפת בילדות

נכון חלקית. שכיחות התחלואה באטופיק דרמטיטיס בגילאים הצעירים היא גבוהה יותר ובין 10 ל-20 אחוזים מהילדים מפתחים את המחלה. ככל שילד מתבגר כך גדל הסיכוי שמצבו ישתפר. עם זאת, המחלה לא תמיד חולפת בילדות וישנם מבוגרים עם תסמיני אטופיק דרמטיטיס בדרגות חומרה שונות. בנוסף, מי שסבל בילדותו מאטופיק דרמטיטיס יהיה בעל סיכוי גבוה יותר ללקות במחלה בשלב מאוחר יותר בחייו. סביר להניח שאותו אדם סובל מרגישות כללית של העור, ולעיתים כשהעור מתייבש הוא עלול לסבול מאטופיק דרמטיטיס גם בגיל הבוגר.

3. אטופיק דרמטיטיס היא מחלה קלה

נכון חלקית. מרבית המטופלים חווים תסמינים מאוד קלים כמו גרד קל או פריחה שחולפת. אך ישנם מקרים בהם מטופלים עלולים לסבול גם ממחלה בדרגה חמורה כזו שגורמת לפגיעה בתפקוד העור ובאיכות החיים באופן משמעותי. מרבית החולים הבינוניים והקשים חווים גרד עז ולא רצוני שמטריד גם במהלך הלילה ומשפיע על איכות השינה ואיכות החיים של המטופל. השפעות נוספות על איכות חיים כוללות לא רק את מאפייניה הפיזיים של המחלה כמו מצב העור או הגרד אלא גם את ההשפעות על מערכות יחסיים בינאישיות (חברויות, יחסים אישיים), לימודים, פעילות ספורטיבית, ואפילו הביגוד שהמטופל יכול או לא יכול ללבוש. לכן אטופיק דרמטיטיס יכולה להיות גם מחלה לא פשוטה כלל וכלל.

4. אטופיק דרמטיטיס פוגעת רק בעור

לא נכון. זו טעות נפוצה, במרבית המקרים אטופיק דרמטיטיס מלווה במחלות קשורות או דומות. כך למשל, אטופיק דרמטיטיס יכולה להיות מלווה גם בנטייה מוגברת לאסתמה, נזלת אלרגית ודלקות עיניים אלרגיות ולכן הרבה פעמים היא לא פוגעת רק בעור. במטופלים המבוגרים הקשים אטופיק דרמטיטיס נקשרה לעליה בשכיחות של מחלות נפש כגון חרדה, דכאון ורעיונות אובדניים. בילדים חולי אטופיק דרמטיטיס קשה נמצאה נטיה מוגברת לפתח הפרעות קשב וריכוז, חרדה ונטיה מוגברת למחלות אוטואימוניות שונות, דלקות עיניים, תסמונת מטאבולית (גורמי סיכון לסוכרת ומחלות לב) והשמנת יתר.

5. ניתן לרפא אטופיק דרמטיטיס

לא נכון. על אף ההתקדמות המשמעותית של עולם המדע והרפואה, עדיין לא ניתן לרפא אטופיק דרמטיטיס מפני שלמחלה הזו יש נטייה תורשתית חזקה. בשנים האחרונות התקדמות בהבנת מנגנון המחלה הביא ליצירת תרופות חדשות המעכבות באופן ישיר את מסלולי התקשורת הדלקתיים שבשורש המחלה. אלה סנוניות ראשונות ותרופות רבות במנגנונים מגוונים צפויות להגיע בעשור הקרוב. אומנם אנחנו עדין לא יודעים לרפא את הגורם לאטופיק דרמטיטיס אבל יש בידנו כלים יעילים במיוחד על מנת להקל על הסבל של המטופלים ולאפשר להם איכות חיים טובה, כאילו לא סבלו מאטופיק דרמטיטיס מעולם.

6. באטופיק דרמטיטיס אפשר לטפל במשחות בלבד

לא נכון. הטיפול ההתחלתי והבסיסי ביותר באטופיק דרמטיטיס הוא קודם כל שינוי באורח החיים והרגלי הרחצה וטיפוח העור. במקרים בהם אין הטבה, ישנן משחות ייעודיות לטיפול מקומי ומשחות השומרות על לחות העור שעשויות להקל על התסמינים. במקרים בהם המטופל לא חווה הטבה לאחר טיפול במשחות מקומיות ישנן אלטרנטיביות טיפוליות סיסטמיות כמו פוטותרפיה (שיטה טיפולית באמצעות חשיפה לקרני האור) וטיפולים מדכאי מערכת חיסון הניתנים באופן פומי. במצבים מסוימים גם ניתן לתת טיפול ביולוגי שהראה יעילות רבה בטיפול בגורמי המחלה ,בתסמינים שלה ובשיפור איכות החיים.

7. אטופיק דרמטיטיס מתפרצת רק בחורף ובאביב

לא נכון. ישנה נטייה מוגברת להופעת תסמינים בתקופות בהן יש יותר נטייה לעור להתייבש, אך יש גם חלק גדול מהסובלים מאטופיק דרמטיטיס שאצלם התסמינים עלולים להחמיר דווקא בתקופת הקיץ כתוצאה ההזעה המוגברת המביאה לגרד משמעותי. אטופיק דרמטיטיס היא שילוב של גורמים פנימיים (כמו מערכת החיסון) וסביבתיים (כמו לחות וטמפרטורה).

8. אטופיק דרמטיטיס מעכבת גדילה בילדים

נכון חלקית. אטופיק דרמטיטיס בפני עצמה היא אינה מחלה שגורמת לעיכוב בגדילה אצל ילדים. יחד עם זאת, ילדים הנזקקים לטיפולים סיסטמיים על בסיס סטרואידים עלולים לחוות עיכוב בגדילה כתוצאה מכך. בנוסף, במקרים בהם ילדים עם אטופיק דרמטיטיס סובלים מגרד בלתי נשלט במהלך הלילה וכתוצאה מכך גם לפגיעה באיכות השינה, הדבר עלול לגרום בעקיפין לעיכוב בגדילה שלהם.

9. אטופיק דרמטיטיס שכיחה יותר במדינות המערב

נכון. ישנה תאוריה שלמה המכונה "התאוריה ההיגיינית" לפיה, העובדה שתנאי הסניטציה בעולם המערבי הם טובים, גורמת לכך שאנו נחשפים פחות לחיידקים וזיהומים בילדות. לכן במדינות מערביות עלול להיווצר מצב בו נוצר שינוי במערכת החיסונית שגורם לה להגיב ברגישות יתר לאלרגנים וחומרים אחרים. אחד הביטויים של רגישות יתר זו יכול להיות תחלואה גבוהה במחלות כמו אטופיק דרמטיטיס. אורח החיים המערבי שהוא יותר מנותק מהטבע, יכול בהחלט להגביר את הנטייה לתחלואה.

10. לחולי אטופיק מומלץ להתקלח פחות

נכון. מקלחת חמה מייבשת את העור ומורידה את שכבת השומן הטבעי הנמצא על גבי העור. בנוסף, מים החמים מרחיבים את כלי הדם ומעודדים דלקת. לחולי אטופיק דרמטיטיס מומלץ להפחית בכמות המקלחות, ולהשתמש במוצרי רחצה עדינים. שימון העור באופן תכוף ותדיר במיוחד אחרי מקלחת יכול להקל על הסימפטומים.
הכותב הינו מומחה עור ומין ומנהל האשפוז במערך לרפואת עור במרכז הרפואי איכילוב
בשיתוף סאנופי
פורסם לראשונה: 08:58, 22.07.21