"אין מחלוקת שהאומיקרון הרבה יותר מדבק, אבל נראה שזה לא מתורגם לרמה גבוהה של סיבוכים, אשפוזים ותמותה". כך אומר היום (ב') לאולפן ynet פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות. "צריך להתמודד איתו קצת אחרת, בלי הגבלות, מה גם שרוב האוכלוסייה הישראלית מחוסנת. צריך להגיע לאנשים שעדיין לא השלימו את החיסון השלישי וכמובן לילדים".
קראו עוד:
לדעתו, ההגבלות על טיסות לחו"ל הן מיותרות. "זה לא נכון למנוע מאנשים לטוס", הוא אומר. "אנשים יידבקו בכל מקום, בחו"ל או בישראל, ולכן אני לא חושב שזה צעד אפקטיבי. שלוש פעמים ניסינו אותו, שלוש פעמים הוא נכשל, אז למה שהוא יצליח בפעם הרביעית? בכל העולם המערבי לא נוקטים צעדים דרמטיים כל כך. במדינות דמוקרטיות, מערביות, למדו שאין שום ערך בהטלת הגבלות על נוסעים. חבל שחוזרים אצלנו שוב ושוב על הטעות".
1 צפייה בגלריה
נתב"ג ריק מנוסעים
נתב"ג ריק מנוסעים
נתב"ג ריק מנוסעים, היום. "אסון כלכלי חסר תקדים"
(צילום: רועי רובינשטיין )
כשנאמר לפרופ' גרוטו כי ראש הממשלה בנט מנמק את הטלת ההגבלות בצורך "לקנות זמן" כדי ללמוד יותר על השפעותיו של האומיקרון, הגיב: "מה זה 'קניית זמן'? זה יכול אולי לעכב התפשטות בעשרה עד 12 ימים, אבל מה עשינו בזמן שקנינו? מה שצריך לעשות זה להגביר את החיסונים. אני חושב שהסיבה שהאומיקרון עדיין לא התפשט אצלנו לא קשורה לקניית הזמן אלא לעובדה שישראל היא אחת המדינות המחוסנות בעולם, עם חיסון שלישי לחלק גדול מהאוכלוסייה, בוודאי לקבוצות הסיכון".
פרופ׳ גרוטו מביע התנגדות להגבלות על טיסות לחו"ל גם בחוות דעת המצורפת לעתירה שהוגשה היום לבג״ץ, ושטוענת כי ההגבלות על הכניסה לישראל ועל היציאה ממנה אינן כלי יעיל במאבק נגד הקורונה. את העתירה הגישו עורכי הדין אסף פריאל, יובל בשן ונדב פיינמן ממשרד תדמור לוי ושות' בשם משרדי הנסיעות ומורי הדרך בישראל.
"מה זה 'קניית זמן'? זה יכול אולי לעכב התפשטות בעשרה עד 12 ימים, אבל מה עשינו בזמן שקנינו? מה שצריך לעשות זה להגביר את החיסונים. צריך להגיע לאנשים שעדיין לא השלימו את החיסון השלישי וכמובן לילדים"
העתירה הוגשה נגד הפיכתן של מדינות רבות ל"אדומות", נגד האיסור הגורף על כניסת תיירים מחוסנים ומחלימים לישראל ונגד הטלת חובת בידוד על מחוסנים השבים לארץ. העותרים טוענים שמדיניות הממשלה ממיטה "אסון כלכלי חסר תקדים על ענף התיירות ועל ענף התעופה – אסון כלכלי שאינו מחויב המציאות, אלא כזה שנובע ממדיניות כושלת ומהגבלות ייחודיות לישראל, שהן גם קיצוניות, גם לא מבוססות, וגם חסרות תועלת".
פרופ׳ גרוטו קובע בחוות דעתו: "קיימת הסכמה בינלאומית גורפת כי מגבלות תנועה אינן יעילות לבלימת התפשטות של נגיף הקורונה והווריאנטים השונים שלו. לראייה, מדינות אחרות בעולם לא נקטו צעדים חדשים של הגבלת תנועה, וגם אלו שכן נקטו צעדים מסוימים, חזרו בהן לאחר זמן קצר".
הוא גם טוען כי שיעור התפשטות האומיקרון בחלק מהמדינות "האדומות" נמוך משיעור התפשטותו הנוכחי בישראל, וכי הקריטריונים לקביעת מדינות ״אדומות״ הם בלתי סבירים בעליל. טרם ניתנה החלטה בעתירה.
מי שמחזיק בעמדה אחרת וטוען שיש להטיל הגבלות על טיסות, הוא פרשן ynet ו"ידיעות אחרונות" נדב איל, שכתב אתמול: "בנט איננו מבקש סגר או סגירת אירועים, אלא בסך הכול את המתבקש: סגירת הפרצה של נתב"ג שממש מזינה פה את צמיחת האומיקרון כבר שבועיים. זו לא בקשה שאיננה מידתית, ביחס לבלבול ולנתונים הסותרים ברחבי העולם. מעט זהירות עכשיו תהיה טובה בהרבה מאמצעים קשים אחר כך".