איך נלחמים בפייק ניוז? אחד הלוחמים הקשים בתופעה הוא הוא האימונולוג ד"ר ארז גרטי ממכון דוידסון לחינוך מדעי, שהתראיין היום (א') בנושא לאולפן ynet. "מופצים לא מעט שקרים", הוא אומר. "חלקם, כמו הסיפור שהחיסון עלול לפגוע בפוריות - ממוחזרים. שקרים אחרים מתייחסים ספציפית לווריאנט האומיקרון, שעליו אנחנו עדיין לא יודעים מספיק, כך שקשה לנו להפריך אותם עם מחקר מדעי".
עוד על פייק ניוז:
לדבריו, כמה מהשקרים שמופצים מגיעים מד"ר רוברט מאלון, שהיה מעורב בשלבים הראשונים של פיתוח טכנולוגיית mRNA - הטכנולוגיה שעליה מתבסס החיסון נגד הקורונה. "מתחילת המגפה הוא מפיץ סרטונים שבהם הוא ממעיט מהסכנה של המחלה ומתריע מפני החיסון", אומר ד"ר גרטי. "המידע שהוא מפיץ הוא מאוד לא מבוסס. למשל, הוא טוען שחלבון הספייק, שנגדו החיסון מכוון, הוא רעיל, וזה לא נכון. אם זה היה נכון, היינו רואים את זה אצל חולי קורונה, כי החלבון הזה מיוצר אצל אלו שנדבקו.
"החלבון הזה לא רעיל. מן הסתם, כמות גדולה שלו תגרום להפעלת מערכת החיסון, אבל אין בו שום דבר שונה מאשר בחלבונים אחרים. כל הרעיון הוא ללמד את מערכת החיסון לזהות אותו על מנת שהיא תוכל לפעול נגדו.
"גם הטיעון שלו שהחיסון עלול לגרום לבעיות פוריות הוא מופרך. זו המצאה גמורה שהושמעה כבר באפריל 2020, עוד לפני החיסון. כבר אז החליטו שחיסון יגרום לבעיות פוריות, וגם לטיעון הזה אין שום אחיזה במציאות".
1 צפייה בגלריה
חיסון ילדים בצרפת
חיסון ילדים בצרפת
מחסנים ילדים בצרפת, השבוע. "עדיף להתחסן לפני שהווריאנט מגיע ומשתלט", אומר ד"ר גרטי
(צילום: AFP)
לאחרונה מופץ שבכיר לשעבר בפייזר אמר שמחלת הקורונה לא פוגעת בילדים - "וגם זה פייק ניוז מוחלט", אומר ד"ר גרטי. "זה נכון שהמחלה פוגעת יותר במבוגרים, ושילדים בדרך כלל לא ייפגעו - אבל רק בדרך כלל. לפי נתונים מהארץ, אחד מתוך 900 ילדים שנדבקו בקורונה יכול למצוא את עצמו בבית חולים במצב בינוני ומעלה, ואחד מתוך 3,000 ילדים שנדבקו עלול למצוא את עצמו במצב קשה יותר, עם דלקת רב מערכתית. מדברים על תסמינים ארוכי טווח, מדברים על אוסף של סיבוכים של המחלה, שאותם אפשר למנוע באמצעות החיסון.
"להחלטה לא לחסן יש סיכונים, במיוחד כשאנחנו בפתחו של גל חמישי, עם וריאנט חדש, שאנחנו לא יודעים איך הוא הולך להתנהג. ילדים נדבקו בקורונה בעבר, ואין סיבה שהם לא יידבקו גם הפעם"
"אני מבין הורים שרואים את המידע הזה שמופץ, ורוצים לחכות קצת עם חיסון הילדים, אבל להחלטה לא לחסן יש סיכונים, במיוחד כשאנחנו בפתחו של גל חמישי, עם וריאנט חדש, שאנחנו לא יודעים איך הוא הולך להתנהג. ילדים נדבקו בקורונה בעבר, ואין סיבה שהם לא יידבקו גם הפעם. לוקח זמן עד שהחיסון מתחיל להשפיע: בערך שבוע אחרי המנה השנייה - כלומר, חודש מתחילתו של תהליך החיסון. עדיף להתחסן לפני שהווריאנט מגיע ומשתלט, ולא כשזה מאוחר מדי".