לקראת יום העצמאות בשנה שעברה החליטו חלק מהרשויות המקומיות לא לקיים מופעי זיקוקים בתחומן, כדי להתחשב בהלומי קרב ובפוסט-טראומטיים, שמתקשים להתמודד עם קולות הזיקוקים. שנה חלפה, המודעות לנושא גברה, אבל ברשויות רבות מתכוונים להאיר את השמיים בזיקוקים מחרתיים (ג'). דרור זיכרמן, נכה צה"ל שמתמודד עם פוסט-טראומה, ורמי יולזרי, מייסד קבוצת הריצה של עמותת נט"ל, התראיינו היום (א') לאולפן ynet בנושא וסיפרו על הקשיים שהזיקוקים גורמים להם.
קראו עוד:
"אני לא יוצא מהבית ביום העצמאות", אמר זיכרמן. "קשה לי עם המעבר מהשקט המופתי של יום הזיכרון לרעשים ולזיקוקים של יום העצמאות, אז אני מעדיף להישאר בבית. זה ווליום גבוה מדי בשבילי".
הקולות האלה ממש מחזירים אותך לשדה הקרב? "כן. זה טריגר. כפוסט-טראומטי אני תמיד חי את היומיום שלי כמו בשדה קרב. כל דבר נשמע לי בווליום גבוה, על אחת כמה וכמה זיקוקים ונפצים. הרעש והריחות שלהם מחזירים אותי לשדה הקרב בתוך שנייה. אני גר בדרום תל אביב, ובשנה שעברה לא היו זיקוקים באזור שלי, אבל שמעתי זיקוקים מחולון, מבת ים ומערים אחרות מסביב. שקט מוחלט לא היה. אני מקווה שמתישהו יפסיקו עם זה. אפשר לחגוג גם בלי לפגוע בלוחמים, בהלומי הקרב. הרי בזכותם יש לנו מדינה. בזכותם אנחנו חיים פה".
1 צפייה בגלריה
חגיגות יום העצמאות בנתניה
חגיגות יום העצמאות בנתניה
זיקוקים בנתניה ביום העצמאות בשנה שעברה. "אפשר לחגוג גם בשקט"
(צילום: רן אליהו)
רמי יולזרי סיפר שהוא השתתף בעבר בצוות שניסה להעלות את המודעות לנזק שהזיקוקים גורמים להלומי הקרב. "השנה יש לפחות 30-20 רשויות שעברו לזיקוקים שקטים, זיקוקים מופחתי רעש, או למופעים פירוטכניים", אמר. "יש היום מופעי אור מדהימים של רחפנים ועוד אלטרנטיבות. כרגע זה בידי ראשי הערים: הם אלו שמחליטים אם לקיים מופעי זיקוקים או לא. יש מקומות באירופה שאוסרים מופעי זיקוקים על פי חוק".
תרצה שזה יהיה גם בארץ? "כן, זאת השאיפה. יש הרבה אנשים שהזיקוקים מפריעים להם. כולנו פה בוגרים של נפילות טילים, והרעש של הפיצוצים מזכיר לאנשים דברים. גם ילדים ובני נוער על הספקטרום מאוד רגישים לרעש הזה, וכך גם בעלי חיים. לא רק פוסט-טראומטיים סובלים מזה. יש אלטרנטיבות לזיקוקים. בואו נחגוג, אבל בשקט".