שן שנשרה היא לא רק סיבה לקרוא ל"פיית השיניים", שאת יומה מציינים בכל העולם מחר ה-28 בפברואר: שן כזאת היא עוד סימן לילד או לילדה שגדלים מהר, לעיתים בלי שנספיק להסביר להם כמה חשוב לשמור על בריאות השיניים, גם אלו הקבועות וגם "שיני החלב" שאיתן אנחנו נולדים.
קראו עוד:
השיניים הנשירות - או בשמן הנפוץ יותר, "שיני החלב" - מתחילות להתפתח בלסתות עוד בשלבים המוקדמים של ההיריון. השיניים הנשירות הראשונות צפויות לבקוע סביב גיל חצי שנה, ועד גיל שנתיים וחצי צפויות לבקוע כל ה-20.
הורים רבים אינם מודעים לחשיבות הרבה של השיניים הנשירות, ובעקבות זאת אינם שומרים עליהן כראוי. גם כשמתחילות להיווצר בעיות, הם לא משוכנעים כי יש צורך לטפל בשיניים, כי "גם כך הן נושרות לאחר כמה שנים". אך לא זאת המציאות. לשיניים הנשירות חשיבות רבה, ובריאותן חשובה ביותר
הורים רבים אינם מודעים לחשיבות הרבה של השיניים הנשירות, ובעקבות זאת אינם שומרים עליהן כראוי. גם כשמתחילות להיווצר בעיות, הם לא משוכנעים כי יש צורך לטפל בשיניים, כי "גם כך הן נושרות לאחר כמה שנים". אך לא זאת המציאות. לשיניים הנשירות חשיבות רבה, ובריאותן חשובה ביותר. כל שן נשירה אמורה לתפקד בפה כשש עד עשר שנים בתקופה משמעותית ביותר בשלב ההתפתחות.
2 צפייה בגלריה
שן חלב שיני חלב שיניים שיניים נשירות שן נשירה יום פיית השיניים
שן חלב שיני חלב שיניים שיניים נשירות שן נשירה יום פיית השיניים
השיניים הנשירות הראשונות צפויות לבקוע סביב גיל חצי שנה, ועד גיל שנתיים וחצי צפויות לבקוע כל ה-20
(צילום: shutterstock)

על חשיבות השיניים בעידן הטיקטוק והאינסטגרם

ניסיתם פעם לחיות עם כאב שיניים לאורך זמן? הדבר לא באמת מתאפשר, וגם הילדים לא צריכים לסבול עקב חוסר בהדרכה על היגיינת הפה או הזנחה מצד ההורים. בנוסף, השיניים מהוות מרכיב חשוב במראה האסתטי של הילד ובכך משפיעות על הדימוי העצמי.
אנחנו חיים בעידן של סמארטפונים, אינסטגרם, יוטיוב וטיקטוק, וילדים חשופים לרשתות כבר בגילים מוקדמים. לא פעם ילדים עלולים לצחוק זה על זה למראה שיניים שחורות ורקובות. שיניים בריאות ויפות נותנות לילדים את הביטחון העצמי להתחבר עם ילדים אחרים ומקדמות אינטראקציות חברתיות חיוביות.

חשיבות השיניים לדיבור ולמשקל תקין

לשיניים חשיבות רבה גם באכילה. הן מהוות את השלב הראשון בעיכול האוכל והכרחיות לאכילה ולתזונה נכונה. לילדים עם שיניים או חניכיים לא בריאות יש קושי וכאבים בזמן הלעיסה, ובלא מעט מקרים הם בתת-משקל או בתת-תזונה. מחקרים מראים שילדים אלו גם מושפעים בהתפתחות השכלית כתוצאה מכך.
ומה עם הדיבור? חשוב שילד ילמד לדבר נכון וברור. את המילים הראשונות פעוטות מתחילים להגיד סביב גיל שנה, ובשנים הראשונות הם לומדים לבטא את המילים וההברות כראוי. לשם כך הם זקוקים לשיניים חזקות ובריאות, שיוכלו להישען עליהן בזמן ההגייה. השיניים גם שומרות על הלשון במקומה בזמן הדיבור.
תפקיד נוסף שיש לשיניים הנשירות הוא לשמור מקום לשיניים הקבועות שמתחילות להתפתח בלסתות בלידה. הן מנחות את השיניים הקבועות לצמוח למקום הנכון ועוזרות ללסתות להתפתח בצורה תקינה. אם להביט באופן מעמיק עוד יותר, נכון לקבוע כי בריאות חלל הפה משפיעה על הבריאות הכללית ובתוך כך על איכות החיים, הגדילה, המשקל וההתפתחות הקוגניטיבית.

תוכנית חמשת השלבים

אז אחרי שהבנו את עד כמה שיני החלב חשובות, נסביר איך אפשר באמצעות חמישה צעדים לשמור על שיניים בריאות ולמנוע עששת (חורים בשיניים) ומחלות חניכיים אצל ילדים.
1. שמירה על היגיינת הפה. חשוב להתחיל לנקות את חלל הפה עוד לפני בקיעת השיניים. כשלתינוק עדיין אין שיניים, נעזרים בגזה נקייה ולחה, שאיתה מנקים בעדינות את החניכיים ואת הלשון. עם צמיחת השן הראשונה חשוב להתחיל לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום בעזרת מברשת שיניים מתאימה לגיל. עד גיל שמונה משימת הצחצוח מוטלת על ההורים, מאחר שלילדים אין מיומנות מספקת. בבוקר חשוב לצחצח אחרי הארוחה, ובלילה לאחר הארוחה או הנשנוש האחרון.
2. שימוש בפלואוריד. נכון להיום לא מצוי פלואוריד במי הברז בישראל, ולפיכך חשוב לבחור במשחת שיניים המכילה פלואוריד בריכוז של 1,000 חמ"ל כבר מבקיעת השן הראשונה. עד גיל שנתיים משתמשים בכמות מזערית של משחה בגודל גרגר אורז, ומגיל שנתיים עד שש משתמשים בכמות משחה בגודל אפונה. מגיל שש עוברים למשחת שיניים בריכוז גבוה יותר של 1,500 חמ"ל פלואוריד. בקרב ילדים הנמצאים בסיכון גבוה לעששת, השימוש הביתי אינו מספק, ויש לגשת לרופא השיניים לטובת הנחת לכה מיוחדת העשויה פלואוריד.
3. תזונה נכונה. חשוב לאכול ארוחות מסודרות ולעשות הפסקות של לפחות שעתיים בין הארוחות על מנת לאפשר לרוק לנטרל את החומצה שנוצרת בעת האכילה. חשוב גם להימנע ככל האפשר משתיית משקאות ממותקים ומאכילת מזונות המכילים פחמימות שמתפרקות לסוכרים או מאכלים דביקים שנשארים על השיניים (חטיפים, סוכריות, עוגות, עוגיות וגם קורנפלקס). בין הארוחות חשוב להקפיד לשתות רק מים. חשוב גם להימנע מלהשכיב את הפעוט לישון עם בקבוק המכיל כל נוזל אחר מלבד מים (תחליפי חלב, חלב, תה או מיצים למיניהם).
4. ביקורות תקופתיות אצל רופא שיניים המטפל בילדים. איגודי רפואת השיניים לילדים בישראל ובארצות הברית, וכך גם משרד הבריאות הישראלי, ממליצים על בדיקה ראשונית אצל רופא שיניים המטפל בילדים כבר בגיל שנה. בהמשך יש לבצע ביקורות תקופתיות כל חצי שנה או בהתאם לרמת הסיכון לעששת והתוויות רופא השיניים.
5. איטום חריצים וחרירים. זוהי שיטה למניעת עששת הן בשיניים נשירות והן בשיניים קבועות. הטיפול מתבצע אצל רופא השיניים בעזרת חומר שמניחים על משטחי הלעיסה של השיניים, והוא מונע חדירה של שאריות מזון וחיידקים לחריצי השיניים. חשוב לבדוק את שלמותם של האיטומים בביקורת אצל רופא השיניים מדי חצי שנה.
אז בפעם הבאה שתשימו שן מתחת לכרית בציפייה שפיית השיניים תביא מתנה, תוכלו לחייך ולדעת שאותה שן נשרה כשהיא בריאה ויפה, ופינתה מקום בריא לשן הקבועה שתחליף אותה.
הכותבת היא מומחית ברפואת שיניים לילדים, אחראית תחום רפואת השיניים לילדים בכללית סמייל ומנהלת מרפאת כללית סמייל בבית חולים רפאל