ההחלטה להתחיל דיאטה או לאכול בריא יותר היא קלה. ליישם אותה, זה כבר קצת יותר קשה. שינוי בהרגלי האכילה ואורח החיים דורש כוח רצון ומוטיבציה, ומתברר ששיתוף של בן או בת הזוג יכול לעשות את כל ההבדל.
קראו עוד:
במסגרת מחקר הזדקנות שנערך בבריטניה, במימון המכון לחקר הסרטן, קרן בריאות הלב והמכון הלאומי לחקר הזקנה, נבדקו הסיכויים לשינוי הרגלים (עישון, פעילות גופנית ותזונה) של אחד מבני הזוג בתלות בבן או בת הזוג. המחקר בדק נתונים שנאספו מכ-4,000 זוגות בני 50 ומעלה. מניתוח הנתונים ניתן לראות שכאשר אחד מבני הזוג אימץ הרגלים בריאים יותר, סיכויי ההצלחה של בן או בת הזוג לעשות מהלך דומה - היו גבוהים יותר.
בכל הנוגע לירידה במשקל, הנתונים בקרב הגברים מצביעים על 26% סיכוי להצליח בזוג, לעומת 10% לבד, ובקרב הנשים, 36% הצלחה בזוג לעומת 15% לבד. מתוצאות המחקר ניתן להסיק שהן גברים והן נשים יצליחו לרדת במשקל ולשפר הרגלי חיים בהצלחה גדולה יותר אם גם השותף שלהם לחיים יעשה זאת.

"הרגשתי שאני מאכזבת אותו"

נ' בת ה-43 הגיעה אליי לקליניקה על מנת לעשות שינוי - להתחיל לאכול בריא יותר ולרדת במשקל. "די, מספיק. הגיע הזמן", אמרה. לאחר שבוע חזרה אליי ואמרה שקשה לה מאוד ולא בגלל שהיא לא מסוגלת, אלא בעיקר מכיוון שבן זוגה אוהב מאוד לשבת בלילה מול הטלוויזיה ולנשנש בלי הפסקה: "אחרי שהילדים הולכים לישון, ובסוף כל היום העמוס והלחוץ, שנינו היינו נוהגים לשבת מול הטלוויזיה ולאכול ביחד - בין אם זה טייק-אווי של פיצה או סושי, ובין אם זה סתם לנשנש מתוך שקית חטיפים או עוגיות.
"זה חלק מהבילוי ומהביחד שלנו", סיפרה, "ופתאום השבוע הייתי צריכה להסתכל עליו אוכל והוא עליי לא אוכלת ומתוסכלת, וזה מאוד הקשה עליי, כי זה מפתה, והאמת שגם לו היה יותר כיף לאכול בזוג. הרגשתי שאני מאכזבת אותו".
4 צפייה בגלריה
דיאטה זוגית
דיאטה זוגית
תהליך זוגי יהיה לרוב קל יותר
(צילום: shutterstock)
מדובר בתופעה שכיחה ומוכרת. אחד מבני הזוג מתחיל לעשות שינוי – לאכול בריא יותר, לרדת במשקל ולקיים אורח חיים בריא בעוד בן או בת הזוג נשארים מאחור עם ההרגלים, מה שעלול לייצר פערים, מתחים ובלבול לשני הצדדים.
"פתאום הייתי צריכה להסתכל עליו אוכל והוא עליי לא אוכלת ומתוסכלת, וזה מאוד הקשה עליי, כי זה מפתה, והאמת שגם לו היה יותר כיף לאכול בזוג. הרגשתי שאני מאכזבת אותו"
כשמדובר בשותף לחיים באותו בית, תהליך זוגי יהיה לרוב קל יותר. כאשר שני בני הזוג מגויסים לאותה מטרה, שדורשת מוטיבציה ומשאבים לצורך היישום היומיומי, רוב הסיכויים שההצלחה תהיה גדולה יותר, לעומת מצב בו רק אחד מבני הזוג מנסה לשנות את ההרגלים.
כאשר אנחנו מתגייסים לשינוי בהרגלי התזונה שלנו, אנחנו זקוקים לכל תמיכה, עידוד ועזרה אפשריים. כאשר אחד מבני הזוג נמצא בתהליך השינוי, תמיכה מבן/בת הזוג היא בהחלט חשובה ומועילה, אבל כששני בני הזוג נמצאים בתהליך השינוי יחד, ישנה הבנה גדולה יותר, עזרה הדדית ושילוב כוחות. כך סיכויי ההגעה ליעד עולים משמעותית ובדרך מרוויחים לרוב זוגיות טובה, שיתוף, מחוות רומנטיות, הנאה משותפת ותוצאות מספקות.
כיצד ניתן לתמוך זה בזה בדרך לאכילה בריאה יותר וירידה במשקל? שישה טיפים לתמיכה הדדית:
1. הכינו להם אוכל: אכילה של אוכל טרי וביתי היא עקרון חשוב בתהליך השינוי. אוכל שמבוסס על דגנים מלאים, קטניות, ירקות, חלבון דל שומן מהחי או תחליפיו. כאשר אין בנמצא מזון בריא זמין, הנטייה היא לאכול מה שיש, וזה לרוב יהיה מתועש, מעובד, עתיר שומן וקלוריות. הקלו אחד על השני, הכינו את האוכל האהוב, במיוחד כשאין לבני הזוג זמן או כוחות לעשות זאת בעצמם.
4 צפייה בגלריה
התמכרות לסוכר
התמכרות לסוכר
אויבים לא מכניסים הביתה
(צילום: Shutterstock)
2. ערכו קניות משותפות: מה שנכניס הביתה, זה מה שנאכל. אם נכניס בעיקר חטיפים, ממתקים ומזון מתועש – רוב הסיכויים שזה מה שנאכל, או כנאמר: אויבים לא מכניסים הביתה. כשאחד מבני הזוג קונה עם העיניים, טוב שיש מי שיזכיר לו מה כדאי לקנות במקום. כך, הקנייה תהיה בריאה יותר, חסכנית יותר, קצרה ויעילה יותר ובדרך גם ביליתם יחד ושוחחתם.
3. אכלו יחד: השתדלו לאכול ביחד ככל שניתן. כאשר הארוחה היא טקס קטן ואנחנו מפנים לה את הכבוד הראוי, יושבים יחד ליד שולחן ואוכלים במלוא תשומת הלב, ללא מסכים וללא טלפונים, מרוויחים מספר דברים:
  • הרגלי ארוחות מסודרות.
  • המזון משביע יותר לעומת מזון שנאכל "על הדרך", תוך כדי עבודה או צפייה במסך כלשהו.
  • זמן איכות משותף.
4. הזיעו יחד: מצאו את הספורט ששניכם אוהבים ועשו זאת ביחד. מדובר בבילוי זוגי בריא ומהנה. לא מצאתם? צאו להליכות משותפות. העיקר להפעיל את הגוף. גם אם אתם עדיין לא בכושר, התחילו בהדרגה – גם 15 דקות ביום זה התחלה מעולה - כל דבר יותר טוב מכלום. הפעילות, התנועה והתזוזה טובות לגוף ולנפש. כך תוציאו אנרגיה וגם תימנעו מעוד "זמן בית" שבו יושבים על הספה ומנשנשים.
4 צפייה בגלריה
בחזרה לכושר
בחזרה לכושר
צאו להליכות משותפות
(צילום: Shutterstock)
5. חזקו זה את זה: גם כשקשה וגם כשקצת סוטים מהמסלול, ובמיוחד אז. אין כמו תמיכה טובה מבן או בת הזוג כדי להרים, לעודד, להחזיר למסלול במהרה. הזכירו האחד לשנייה את המטרה ואת יתרונותיה ותועלותיה, כשנראה שאלו קצת נשכחו. אל תשכחו לציין ולהבליט את ההצלחות שבדרך, גם כשהן קטנות: "איזה יופי שהצלחת להתאפק"; "כל הכבוד שיצאת להליכה למרות העייפות"; "איזה יופי שבחרת לקנות כריך בריא במקום קרואסון", ועוד ועוד. ובעיקר תיהנו מהדרך, החשובה לא פחות מהמטרה, שבה אתם יוצאים מאזור הנוחות ועושים טוב לגוף ולנפש.
6. בשלו ביחד: במקום להזמין מקומות במסעדה, להתלבש, לחפש חנייה ולשלם לא מעט, אפשר פשוט להישאר בבית ולבשל ביחד ארוחה רומנטית. הקפידו על מזון מזין ובריא שמורכב מחומרי גלם טריים וטובים. אם זו ארוחה בשעות הערב המאוחרות, חשוב שתהיה קלה לעיכול, ללא טיגון ומזון עתיר שומן וללא טעמים חזקים מדי. הארוחה צריכה לכלול שילוב של פחמימה מורכבת, ירקות וחלבון כלשהו. למשל: שקשוקה, סלמון בתנור עם ירקות ובטטה, חזה עוף עם מג'דרה וברוקולי. תתפלאו עד כמה ארוחה טובה וטעימה יכולה להיות גם בריאה, מזינה ולא משמינה יתר על המידה.
4 צפייה בגלריה
דיאטה זוגית
דיאטה זוגית
דיאטה זוגית
(צילום: shutterstock)

ממה בכל זאת כדאי להיזהר כשעושים דיאטה ביחד?

  • הימנעו מלהיות השוטר אחד של השני. השתדלו לא להעיר גם אם נראה לכם שבן או בת הזוג לא מתנהלים לפי המסלול או אם אתם הייתם נוהגים אחרת. כבדו את המרחב האישי שלהם.
  • זכרו שכל אחד מכם הוא ייחודי ונבדל. למרות הזוגיות והשותפות, אתם לא יצור דו-ראשי ולכל אחד מכם יש העדפות שונות, תכונות שונות, צרכים שונים ומצב בריאותי אחר. לכן יש להתאים את התהליך באופן אישי לכל אחד מכם ואף רצוי להתייעץ עם גורם מקצועי. השותפות תהיה במטרה הכללית ודרך התמיכה, העידוד והעזרה ההדדיים.
  • גם התוצאות ככל הנראה תהיינה שונות. תמיד יהיה מי שירד במשקל בקצב מהיר יותר. הגבר לרוב מרזה מהר יותר מהאישה, בעיקר בשל הפיזיולוגיה השונה - מסת שריר גדולה יותר שמאפשרת חילוף חומרים מהיר יותר. קחו זאת בחשבון והמשיכו לפרגן ולתמוך. התמקדות בדרך, ולא במספרים שעל צג המשקל, תסייע בכך.
  • שוחחו בפתיחות. על מנת שלא לייצר מתחים, תחרות, קינאה או רגש שלילי אחר שעלול לחבל בזוגיות – כדאי לשוחח ולדבר בפתיחות. ייתכן שבשלב כלשהו אחד מבני הזוג אינו מעוניין להמשיך מסיבות שונות. כבדו זאת והמשיכו בלי לפגוע בהם ובזוגיות שלכם.
ומה קרה עם נ'? בסופו של דבר היא גייסה גם את בן זוגה לתהליך וביחד הם עשו שינוי נפלא – התחילו לאכול בריא יותר, הצליחו לרדת יפה במשקל ובעיקר - הרגישו הרבה יותר טוב.
שירי נקש הינה דיאטנית קלינית