בשיתוף PEACE NATURALS
"כשמגיעים לרופאת כאב או רופא משפחה עם כאב עומדות לרשותם מספר דקות מועטות עם המטופל או המטופלת בהן הם צריכים להקשיב, לאבחן, להסביר ולפתור את הבעיה. זה מצב בלתי אפשרי", אומרת נטע קובלסקי. "אובייקטיבית, רובם לא מוצאים את הזמן לשמוע את סיפור חייו של המטופל ולכן כשאני שואלת את המטופלים שמגיעים אליי מה שלומם, אני באמת מחכה לשמוע הרבה יותר מ'בסדר' אלא מעוניינת להבין מה הביא אותם למצב שלהם היום". השאלה והתשובה, ההקשבה, היא מעידה, מורידים מיידית את רמת הכאב.
5 צפייה בגלריה
כאב כאבים כתף כתפיים
כאב כאבים כתף כתפיים
כאב כאבים כתף כתפיים
(צילום: shutterstock)
קובלסקי עצמה מטופלת בקנאביס קרוב לעשור. היא מתמודדת עם פיברומיאלגיה - מחלה עצבית, שמציינת שיבוש בהולכת הכאב והעיבוד שלו במערכת העצבים המרכזית. לאחר האבחון היא ייסדה את עמותת "גוונים של סגול" לפיברומיאלגיה, עם שותפות וכ-5 שנים ניהלה בה את כל נושא הקנאביס מול הציבור, בוועדות הכנסת ובהעלאת המודעות למחלה.
היום היא משלבת, בטיפול שהיא מעניקה, את השימוש בקנאביס עם החלק הרגשי, העניין התזונתי ועם פעילות הגופנית, במטרה להביא לאפקטיביות מקסימלית ושיפור איכות החיים הכוללת, תוך שינוי גישה, החלמה וריפוי.
5 צפייה בגלריה
נטע קובלסקי
נטע קובלסקי
נטע קובלסקי בטיפול

מה מעיד עלינו המקום שכואב לנו

"כאב זו חוויה סובייקטיבית וחובתי, כמטפלת, הוא להאמין לכל מטופל ומטופלת ומה שהם מביאים איתם, גם אם זה לא נראה לי סביר. תפקידי לפצח את ניסיון החיים של המטופל ולהתחבר אליו ולתת לו או לה את המקום כדי שיהיה המקום הבטוח שלהם. במקום הזה טמון פתרון הכאב", היא אומרת.
קובלסקי מעידה שמיקום הכאב אקוטי לטיפול נכון. "ברפואה ההוליסטית מאמינים שלכל איבר יש את ההיבט הרגשי שלו ובהתאם צריך לטפל בו", היא אומרת ומספרת שיש הבדל אם הכאב נמצא בצד הימני של הגוף, שמייצג את הצד הזכרי של כולנו והשמאלי, המייצג את הנקבי. "אני יודעת לקשר את זה למקום אחר בגוף ולטפל בכך", היא אומרת, "ברכיים למשל, מייצגות את פוטנציאל ההתקדמות שלנו בחיים, כאב אוזניים מעיד על משהו ששמע המטופל ודורש בירור. הכול תלוי מי עומד מולי", היא מסבירה.
5 צפייה בגלריה
אישה יושבת בחושך
אישה יושבת בחושך
אישה יושבת בחושך
(צילום: Shutterstock)

טיפול בקנאביס

תשאול המטופלים לגבי מקור הכאב וההיסטוריה שלו מביא את קובלסקי להתאים גם את הטיפול בקנאביס הרפואי. "אני מתאימה לכל מטופלת או מטופל את הקנאביס המתאים לכאב באמצעות מינונים, תדירות שימוש וזיהוי זנים ולשם כך אני מתשאלת לעומק כל מטופל. לפי התשובות, סגנונם ואורח החיים שהם מנהלים, צרכיהם ורצונותיהם, אני מתאימה להם טיפול שמשלב תזונה, טיפול רגשי ופעילות גופנית".
לקובלסקי חשוב להדגיש שהיא עוזרת לאימוץ כלים להרגלי תזונה בסיסיים ובריאים ותמיד מפנה את מטופליה וממליצה להם להתייעץ עם תזונאית או תזונאי מוסמך לגבי תזונה ותפריט ספציפיים ומתאימים.

על שינוי ותובנות

הטיפול אצלה הוא תהליך. היא לא רק מלמדת להשתמש בקנאביס או נגזרותיו אלא משלבת את הטיפול בהנחיה רגשית, תזונתית עם פעילות גופנית. "מטרתי לא להגיד למטופלים למה כואב להם. אני מאמינה שאני יכולה לתשאל אותם וללוות אותם בטיול במעמקי מחשבותיהם, כך שיגיעו בסוף המסלול למסקנות שייטיבו איתם פיזית, תזונתית ורגשית. ההבנה והניסיון שלי היא, ששינוי יגיע מהבנה והכרה בתהליכים ובמצבים איתם הוא או היא מתמודדים", היא אומרת. "אני מציעה לאנשים להתנסות בדרך. ההחלטה והאחריות לשינוי טמונה בכל אחד ואחת. אם הצעתי והמטופלים סיגלו את הצעתי וגם חוו הטבה, הם כבר משתכנעים לבד בנחיצות השינוי".
5 צפייה בגלריה
שמן קנאביס
שמן קנאביס
שמן קנאביס
(צילום: shutterstock)

כאבים נסתרים

פעמים רבות כאב אחד מסתיר בעיה במקום אחר לחלוטין. "מטופלים רבים מגיעים במצב טראומה או כאב. רק נבירה בהיסטוריה שלהם מקלה את הזיהוי של מקור הטראומה. פעמים רבות, הגילויים הם, שהבעיה בכלל לא טמונה בנקודת הכאב הספציפית אלא מגיעים ממקומות חבויים או בלתי גלויים עד עתה. ההכרה והתמודדות הם משחררים גדולים של חלק מהבעיה לפחות", היא מצביעה על צד בכאב שכמעט ואינו מדובר.
קובלסקי מסבירה שכאבים נסתרים כאלה מביאים לצריכה מוגברת או שימוש לא נכון בקנאביס. "שינוי ההרגלים בחיים לעיתים משחרר גם משימוש לא נכון בקנאביס. למשל, יש סברה שזנים של אינדיקה דומיננטית מקלים על כאבים יותר מסאטיבות דומיננטיות. ההשערה שלי ומניסיון אישי וניסיון של מטופליי הוא ששימוש קבוע בזני אינדיקה דומיננטיים גורמים לירידה בחיוניות, באנרגיה של האדם. עם זאת, רוב הזנים בעולם הם היברידים והקנאביס, בסופו של יום, מסתנכרן עם מכלול גוף נפש נשמה שלנו, עם האנרגיה שלנו, וכשאנחנו מרגילים את הגוף שלנו למשהו אחר, הגוף שלנו מסתנכרן בהתאם", היא מסכמת את הדינמיקה.
5 צפייה בגלריה
אישה עם סחרחורת
אישה עם סחרחורת
אישה עם סחרחורת
(צילום: shutterstock)
בחודשים האחרונים משתתפת קובלסקי באקסלרטור CanAx בניצוחו של הגורו האקסלרטורים טל כתרן. התוכנית פועלת במסגרת קאנגב, חממת רשות החדשנות בתחום קאנביס רפואי, הפועלת בעיר ירוחם, בשיתוף חברות Padagis, OurCrowd ו- BOL Pharma.
"במסגרת האקסלרטור אני מפתחת אפליקציית MAME, שתנחה את משתמשי הקנביס, להגיע למצב נפשי אופטימלי בזמן הטיפול, שישפר את השפעת הקנביס ויגביר את איכות תוצאות הטיפול", היא מספרת בהתרגשות.
*המוצר אינו בגדר תרופה שנרשמה כדין, ואין לייחס לו סגולות מרפא; רכישתו וצריכתו מותרת רק באמצעות מרשם מרופא שהוסמך לכך; וכל שימוש אחר מנוגד לחוק הפלילי.
בשיתוף PEACE NATURALS