חוק ההפלות הוא נושא טעון בארה"ב ועיני יתר העולם נשואות להחלטות שמתקבלות שם. יכולתה של האישה להחליט לגבי גופה – מתי והאם להביא ילדים לעולם, עומדת במרכז היכולת של אישה לשלוט בדרך בה יתנהלו חייה, והיא הכרחית לצורך שוויון זכויות והזדמנויות עבור כל אישה, בכל מצב סוציואקונומי, בכל העולם. מתנגדי ההפלות בארה"ב רשמו הישג משמעותי, בכך שהצליחו למצוא שופט שמרן, שאליו פנו לביטול אישור של תרופת מיפפריסטון. הישג שעלול להיות צעד ראשון בדרך להידרדרות.

מהי אותה תרופה מדוברת?

מיפפריסטון היא תרופה שמשמשת להפסקת היריון בשלבים המוקדמים שלו, לרוב, עד 63 יום מתחילת המחזור האחרון. התרופה חוסמת את הפרשת הורמון הפרוגסטרון, שחיוני להתקדמות ההיריון. התרופה ניתנת בשילוב עם תרופה אחרת, מיזופרוסטול, שגורמת להתכווצויות ברחם ולדימום.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב מיפפריסטון גלולה הפסקת היריון הפלות שופט ב טקסס אסר
ארה"ב מיפפריסטון גלולה הפסקת היריון הפלות שופט ב טקסס אסר
התרופה שנמצאת במוקד הסערה בארה"ב
(צילום: AFP PHOTO / Elisa Wells / PLAN C)

מהן הסכנות ותופעות הלוואי של תרופה זו?

התרופה יעילה בכ-90% מהמקרים, כתלות בגיל ההיריון. יש סיכוי להישארות שארית של העובר (כישלון הטיפול) או לדימום משמעותי – שלרוב עלול להופיע לאחר שימוש בתרופה המשלימה - מיזופרסטול. התרופה מיפפריסטון, אינה מיועדת לשימוש בקרב נשים שאינן בהיריון או למי שסובלת מאלרגיה לתרופה זו.
בכל מקרה, השימוש בתרופה דורש השגחה רפואית קצרה. עיקר תופעות הלוואי והשכיחות בהן, הן בחילות, הקאות, דימום, התכווצויות בבטן התחתונה ועייפות.

התרופה כבר עברה אישור של ה-FDA, מה המשמעות של אישור זה?

אישור תרופה במנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) הוא תהליך מורכב וארוך שדורש הגשת מידע רב על התרופה, כולל נתוני בטיחות, יעילות, איכות וייצור. המנהל בוחן את המידע באמצעות מומחים בתחומים שונים, כגון רפואה, פרמקולוגיה, טוקסיקולוגיה, ביוסטטיסטיקה ומנהל עסקים.
משרד הבריאות בישראל אישר גם הוא תרופה זו, והיא נמצאת בשימוש רחב ושכיח. התערבות של שופט בארה"ב פוגעת בסמכות הרפואית של ה-FDA ומעמידה בסכנה החלטות נוספות שלו, כך שרשויות המשפט יוכלו לערער על בטיחות תרופות נוספות ולהתערב מקצועית בשיקולים והחלטות.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב מיפפריסטון גלולה הפסקת היריון הפלות שופט ב טקסס אסר
ארה"ב מיפפריסטון גלולה הפסקת היריון הפלות שופט ב טקסס אסר
הפגנות בארה"ב נגד החלטת השופט
(צילום: AP)

מה המשמעות של הפסקת השימוש בתרופה - אם זה אכן יקרה?

המשמעות על בריאות הנשים אדירה. הגבלה על היכולת לבצע הפלה באופן חוקי, מחזירה אותנו אחורה לשנים חשוכות, שבהן נשים נדרשו לבצע הפלות בלתי חוקיות, שהעלו משמעותית את הסיכון לבריאותן.
לפי נתונים של ארגון הבריאות העולמי 23,000 נשים בעולם מתות מדי שנה, כתוצאה מביצוע הפלות במרפאות לא חוקיות, ועשרות אלפים חוות פגיעה בבריאותן.
בנוסף, מחקר שבוצע בארה"ב לאחרונה, הראה שאיסור הפלות יעלה ב-21% את מקרי המוות הקשורים בהיריון בארה"ב, וב-33% בקרב נשים אמריקניות שחורות. כל זאת לנוכח העובדה שהיריון מסוכן יותר מביצוע הפלה.
ד"ר ערן גולדד"ר ערן גולד

מדוע המגמה מסוכנת?

כרופא נשים, זכויות הנשים ושוויון עבורן, הן ערך עליון עבורי. החלטה כזו פוגעת בנשים בשכבות המוחלשות, נשים עם מיעוט ידע לגבי אמצעי מניעה וחינוך מיני ונטולות אמצעים. נשים מבוססות יותר יוכלו לנסוע למדינות אחרות ולבצע הפלה או למצוא אמצעים אחרים לעקוף חוקים אלו, ובכך הסכנה.
ברמה המקומית, גם הכוחות השמרניים בישראל עלולים לנסות ליישם מהלכים דומים לאלו שמקודמים בארה"ב - ומשם המדרון חלקלק. חובה עלינו לעקוב אחר שינויים אלו, ללמוד אותם ולעשות כל שביכולתנו למנוע פגיעה דומה כאן.
הכותב הוא מנהל מרפאת נשים פארק הים, מנהל החדשנות הרפואית במחוז כללית תל אביב