כבר בגיל חמש התבשרה סופיה וויצחובסקי מחיפה שהיא תהיה נמוכת קומה. לפני שמונה שנים היא אובחנה על ידי פרופ' מארק אידלמן, מנהל המחלקה לאורתופדיה ילדים בבית החולים ע"ש רות ברמב"ם, כמי שסובלת מ-Schmidt Dysplasia: זו תסמונת הפוגעת בלוחיות הצמיחה שבעצמות של ילדים, דבר שעלול להוביל לצמיחת רגליים מעוותות ולהשארת הילדים נמוכי קומה.
קראו עוד:
כעת התחיל במחלקה האורתופדית לילדים ברמב"ם טיפול חדשני המאפשר לילדים לעבור יישור של עצמות הירכיים והארכתן. הטיפול כבר קיים בארץ, אבל זו הפעם הראשונה שהוא ניתן בצפון.
1 צפייה בגלריה
סופיה ואמה וויצחובסקי
סופיה ואמה וויצחובסקי
סופיה וויצחובסקי. עד עכשיו גבהה בארבעה ס"מ, ויש סיכוי שהיא תגבה עוד יותר
(צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)
לפני כשנה וחצי עברה וויצחובסקי תיקון של עיוות בשוקיים, הליך שהסתיים בהארכתן בארבעה ס"מ. בשלב הבא הושתל בגופה מסמר מגנטי שאותו היא מאריכה בעצמה: הוא הושתל בשתי עצמות הירך שלה, וניתן לשלוט עליו באמצעות מגנט חיצוני, ללא כאב וללא תחושות קושי. אלמלא הניתוח הייתה המטופלת מגיעה בסוף תקופת ההתבגרות לגובה מרבי של 135 ס"מ. כיום, בגיל 13, היא כבר נושקת לגובה של 130 ס"מ, כך שאפשר לקוות שבתוך שלוש-ארבע שנים תהיה גבוהה יותר.
בעבר הייתה הארכת גפיים כרוכה בשימוש במקבע חיצוני, והיו לכך השלכות רבות, בהן פגיעה ברקמות שריר ולעיתים גם בשלד, כאבים חזקים, הגבלות תנועה משמעותיות וזיהומים. המסמר החדש מאפשר שליטה מבוקרת על אורכו באופן חיצוני, אין חשיפה לזיהומים, טווח התנועה של הרגליים והמפרקים נשמר באופן כמעט מלא, העיוות מתוקן, אין כמעט כאב, ורקמות השריר נשמרות. כל זה מסייע למטופלים הצעירים להשתקם באופן מהיר ולקבל איכות חיים משופרת.
"הארכת גפיים של ילדים בעזרת מסמר מגנטי היא ממש מהפכה בתחום האורתופדיה", אומר פרופ' אלדמן. "כשילד מתבגר עם עיוות ברגליו, ההליכה הלא תקינה עתידה לגרום לו בגיל מאוחר נזקים במקומות אחרים בגוף, כגון האגן או עמוד השדרה. תיקון העיוות והעמדתם של הילדים האלה על הרגליים, חשובים ביותר".