שתייה של חצי כוס קפה ליום במהלך היריון עשויה להשפיע על גובהו של הילד: כך עולה ממחקר אמריקני שפורסם בכתב העת JAMANetwork, וטרם עבר בקורת עמיתים. המחקר נערך במכון הלאומי האמריקני לבריאות הילד ולהתפתחות האדם במרילנד, והוא כלל מעקב אחר 2,500 בנים ובנות שנולדו בארצות הברית בין 2009 ל-2013. המחקר הוא הראשון מסוגו שמשתמש בבדיקות דם כדי למדוד את צריכת הקפאין של נשים בהיריון, ולא בסקרים, שהם פחות אמינים.
קראו עוד:
1 צפייה בגלריה
קפה
קפה
אם היא תשתה יותר מדי קפה, יש מצב שהתינוק שלה יהיה נמוך
(צילום: shutterstock)
קפאין נחשב לחומר המכווץ כלי דם ברחם ובשליה, מה שעלול להפחית את אספקת הדם שמגיעה לעובר ולעכב את צמיחתו. עם זאת, אין די מחקרים שמסבירים בדיוק את הקשר בין קפאין להשפעתו על העובר. ההנחיות הנוכחיות בארצות הברית ממליצות לנשים הרות להגביל את צריכת הקפאין היומית שלהן לכ-200 מ"ג. כוס קפה ממוצעת מכילה כ-100 מ"ג קפאין.
צמדי האמהות והילדים שגויסו למחקר חולקו לארבע קבוצות על סמך כמות הקפאין שהאם צרכה במהלך ההיריון. מכל אם נאספו דגימות פלזמה במהלך השליש הראשון והשלישי של היריונה כדי לאמוד את כמות הקפאין שהיא צרכה במהלך ההיריון. נשים שנמצאה אצלן רמת קפאין של 25.4 ננוגרם למיליליטר (ng/mL) או פחות, הוכנסו לרבעון אחד. לאמהות שנמצאות ברבעון הגבוה ביותר היו רמות של 575.3 ננוגרם למיליליטר או יותר.
התברר שילדים שנולדו לנשים שצרכו 50 מ"ג קפאין בכל יום בהיריון, היו קטנים בשני ס"מ (0.8 אינץ') מבני גילם. הממצא נשאר תקף גם כשהחוקרים התחשבו בגורמים אחרים העשויים להשפיע על גובה הילד, כמו גיל האם, עישון והכנסה הקשורה למצב תזונתי של היילוד. לאחר מעקב אחר הילדים במשך יותר משמונה שנים, החוקרים מצאו מתאם ברור בין צריכת קפאין לגובה. ההבדל התברר כשהילדים היו בני כ-20 חודשים. "ילדים של נשים שצרכו יותר קפאין במהלך ההיריון, היו נמוכים מילדים של נשים שנמנעו מקפאין בתקופה זו", סיכמו החוקרים.
קפאין נחשב לחומר המכווץ כלי דם ברחם ובשליה, מה שעלול להפחית את אספקת הדם שמגיעה לעובר ולעכב את צמיחתו. ההמלצות בארה"ב לנשים הרות היא להגביל את צריכת הקפאין היומית שלהן לכ-200 מ"ג. כוס קפה אחת מכילה כ-100 מ"ג
פרופ' טל בירון, מנהלת אגף יולדות וגינקולוגיה במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא, מוסיפה: "צריכה גבוהה של קפאין בהיריון מעלה את הסיכון להפלות ולמשקלים נמוכים של העוברים. מחקרים מצביעים על יחס ישיר בין צריכת קפאין לחומרת הסיכונים. המחקר החדש מראה כי ככל שעולה צריכת הקפאין, יורד גובהם של היילודים. בכך נוסף עוד מידע התומך בהמלצות להפחית בצריכת קפאין בהיריון.
"אין מספיק מידע על ההשפעות ארוכות הטווח, וקשה לקבוע את מינון הקפאין המותר בהיריון. ההמלצה לנשים הרות היא להפחית ככל האפשר את צריכת הקפאין, וכן להקפיד על תזונה בריאה, צריכת ויטמינים וכמות מספקת של חלבונים, הימנעות מעישון ומאלכוהול ושמירה על אורח חיים בריא. כל זה, לטובת שיפור תוצאות ההיריון ובריאות האם והעובר".