עקב סכסוך מתמשך בין בתי החולים למשרד הבריאות – הנחתה הכללית, שבבעלותה 15 בתי חולים, לא להעביר את כל המידע אודות זיהומים למנהל היחידה הארצית למניעת זיהומים ועמידות לאנטיביוטיקה במשרד הבריאות, הפרופ' יהודה כרמלי. מאחורי ההנחיה עומדת ד"ר אורלי ויינשטיין, סמנכ"לית בתי החולים בכללית. עוד נודע ל-ynet כי הנחיה דומה צפויה לצאת בשעות הקרובות גם מאיגוד מנהלי בתי החולים.
ד"ר אורלי ויינשטייןהנחתה. ד"ר ויינשטיין
היחידה למניעת זיהומים ועמידות לאנטיביוטיקה אמונה על הבקרה והפיקוח בכל הנוגע לזיהומים נרכשים בבתי החולים, שמהם מתים כ-4,000 עד 6,000 ישראלים מדי שנה. אם בתי החולים יישמו את הנחיית הכללית לאורך זמן – יהווה הדבר פגיעה חמורה ביכולת לנטר את היקף הזיהומים בחלק ניכר מבתי החולים, ובהם סורוקה, בילינסון, שניידר, העמק ובתי חולים נוספים. הסיבה להנחיית הכללית: הכוונה של חלק מבתי חולים שלא להעביר את נתוני הזיהומים וחשש הכללית מהטיה לרעת בתי החולים שכן ייקחו חלק בהעברת המידע.
יצוין כי הנתונים שמצביעים על הדבקות שהתרחשו במהלך אשפוזים, לפני העברת המטופלים לבתי החולים של הכללית, מדווחים, בעוד הדבקות שהתרחשו במהלך אשפוזים בבתי החולים של הכללית - לא מדווחים למשרד הבריאות.
קראו עוד:

פרופ' כרמלי: "שיבא אינו מדווח על מרבית הזיהומים המחייבים דיווח"

מזה זמן רב מתנהל מאבק בין פרופ' כרמלי לחלק מבתי החולים, כשלאחרונה אף הסלים לכדי איומים בתביעת דיבה. רק לאחרונה שיגר כרמלי מכתב ליועץ המשפטי במשרד הבריאות, בעקבות מידע חלקי שהועבר אליו באשר לרמת הזיהומים בבית החולים שיבא.
2 צפייה בגלריה
פרופ' יהודה כרמלי
פרופ' יהודה כרמלי
"שיבא פועל בניגוד להנחיות מפורשות בחוזרי המשרד". פרופ' יהודה כרמלי
(צילום: מיכאל קרמר)
"שיבא אינו מדווח על מרבית הזיהומים המחייבים דיווח, ופועל בניגוד להנחיות מפורשות בחוזרי המשרד", טען כרמלי במכתב. "כמו כן, אינו פועל בהתאם להנחיות פרטניות מאיתנו, כגון בידוד נשאי חיידקים עמידים בהתאם לנדרש והתמודדות עם התפרצויות. פגישה וביקור שנערכו בשיבא בתחילת השנה, שבה נצפו במחלקות מרובות נשאי חיידקים עמידים הדורשים בידוד אך אינם מבודדים ע"פ ההנחיות, הסתיימה ללא תוצאות. שיבא המשיך להתעלם מהנחיותינו, ופניות חוזרות להנהלת שיבא לא הועילו".
ד"ר יובל לוי, סמנכ"ל הרפואה בשיבא: "המכתב האחרון הינו השמצה קשה הגובלת לכאורה בהוצאת דיבה לשמה. שיבא הוא מבתי החולים המצטיינים בארץ, בתחומים רבים כולל במניעת זיהומים"
מנגד, בשיבא מתחו ביקורת חריפה על התנהלותו של כרמלי. "קראתי באכזבה גדולה, את מכתבו הפוגעני ורצוף האי-דיוקים של מנהל היחידה הארצית למניעת זיהומים, פרופ' יהודה כרמלי", השיב לו ד"ר יובל לוי, סמנכ"ל הרפואה בשיבא. "אומנם אכזבה, אך לא הפתעה, שכן התנהלות דורסנית וכוחנית שכזו כבר מוכרת לנו היטב לדאבוני. המכתב האחרון הינו השמצה קשה הגובלת לכאורה בהוצאת דיבה לשמה. שיבא הוא מבתי החולים המצטיינים בארץ, בתחומים רבים כולל במניעת זיהומים. היחידה למניעת זיהומים בשיבא בראשותה של פרופ' גילי רגב-יוחאי, אשר הובילה בשנים האחרונות מהלכים פורצי דרך (ולא רק במהלך התפרצות הקורונה בשלוש השנים האחרונות) היא מהגדולות, המקצועיות, המוערכות ומובילה בתחום הפרסומים העולמיים".
לגופן של הטענות ענו בשיבא, כי "אכן, בשנה האחרונה היו עיכובים רבים בהעברת הנתונים והיחידה הארצית קיבלה על כך הסברים רבים לאורך הדרך. הסיבות לעיכובים היו מחשוב השאילתות אשר בוצעו קודם באופן ידני, התאמתן לפורמט שנדרש על ידי היחידה, וביצוע ולידציה (תהליך שלכל הדעות משרת את האינטרס של כל הצדדים)".
2 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא
"ביקשנו זמן להשלמת הדוח". בית חולים שיבא
(צילום: רויטרס )
עוד הוסיפו בשיבא כי בחודש האחרון, לאחר שהדוח היה מוכן, התגלו בעיות בהעברתו באופן מוגן. "אנשי היחידה ידעו זאת היטב, שכן בוצעו בתאום איתם מספר ניסיונות להעברת הדוח שלא צלחו. לשמחתנו הנושא נפתר והדוח המלא עבר וקבלתו אושרה על ידי היחידה. לאורך כל הדרך, הדגשנו בפני היחידה הארצית (וגם בפני המנהלים במשרד) שבכוונתנו לשתף עמם פעולה ואנחנו מבקשים עוד קצת זמן על מנת להשלים את המשימה".

שיאני בתי החולים המזוהמים: וולפסון ושערי צדק

על פי הדוח האחרון, מבין בתי החולים הגדולים ביותר, נמצא בית החולים שערי צדק עם שיעור החיידקים הגבוה ביותר: ציון כללי של 205 מקרים ביחס ל־100 אלף ימי אשפוז. לשם השוואה, בבית החולים הגדול סורוקה נרשמו 64 מקרים בלבד. בילינסון הגיע למקום השני מבין בתי החולים הגדולים ולאחר מכן רמב"ם והדסה עין כרם. בקבוצת בתי החולים השנייה מוביל וולפסון בראש המזהמים, עם הציון המעיד על רמת החיידקים הגבוהה ביותר: 111 לעומת 63 בלבד לבית החולים בני ציון.
אינפו זיהומים
פרופ' כרמלי מסר בתגובה: "אני, בגיבוי מלא של הנהלת משרד הבריאות נחוש להמשיך ולמלא את תפקידי באופן המשרת את ציבור המטופלים ולהגן על הציבור מפני זיהומים נרכשים בבתי החולים. בכלל זה, לדרוש ולקבל דיווח מכלל בתי החולים על זיהומים, לקבל זני חיידקים לצורך חקירה, ולוודא כי כלל הפעולות הנדרשות למניעת זיהומים מתקיימות. דרישות אלו מופנות לכל בתי החולים באופן שווה וללא פשרות".
מהכללית נמסר בתגובה: "כללית תומכת בתוכנית ורואה בה חשיבות רבה. נדגיש כי אנו ממשיכים לדווח את הנתונים שיש לגביהם הסכמה עם משרד הבריאות. לגבי שאר הנתונים - אנו ממתינים לתשובות והבהרות מהמשרד".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות מצפה ודורש מכלל בתי החולים לדווח ליחידה למניעת זיהומים כנדרש".