חיידק הגרון שעלול להרוג: ארגון הבריאות העולמי מתריע מפני זיהומים חמורים הנגרמים מהחיידק סטרפטוקוק A בילדים מתחת לגיל עשר. זאת, בעקבות מספר מקרי תמותה שגרם החיידק. בארגון קראו להעלות את המודעות לזיהומים הללו, שנגרמים לא בעקבות דלקת גרון אלא דרך פצעים פתוחים או החדרת מכשירים רפואיים מזוהמים.
קראו עוד:
בהצהרה משותפת של ארגון הבריאות העולמי והמרכז האירופי לבקרת מחלות ולמניעתן דווח כי בשנה האחרונה חלה עלייה במספר מקרי התמותה וזיהומי ילדים שנדבקו בחיידק, המכונה "הטורף". החיידק מוכר כגורם לדלקת גרון פשוטה יחסית, שבה מטפלים באנטיביוטיקה למשך עשרה ימים במטרה לקצר את משך הדלקת ובעיקר למנוע פגיעה במסתמי הלב. אלא שבמקרים נדירים עלול החיידק לגרום לזיהום כללי ומסכן חיים. זה קורה כשהוא חודר לגוף דרך פצעים פתוחים, שלפוחיות מזוהמות וכוויות עמוקות או דרך מכשור רפואי מזוהם. מי שנמצאות בסיכון לכך הן נשים הרות ויולדות הנמצאות ממילא במצב של דיכוי חיסוני.
בחודשים האחרונים נרשמה עלייה בחלק ממדינות אירופה ובארצות הברית במספר הילדים מתחת לגיל עשר שלקו בזיהום החמור. 15 ילדים בבריטניה מתו כתוצאה מכך, וכן שניים בצרפת ואחד בספרד. גם בישראל חלה עלייה במספר הזיהומים שנגרמו מהסטרפטוקוק: ב-2021 נרשמו 43 מקרים, והשנה קפץ המספר ל-75.
1 צפייה בגלריה
בדיקת גרון דלקת גרון סטרפטוקוק סטרפטוקוקוס חיידק טורף החיידק הטורף
בדיקת גרון דלקת גרון סטרפטוקוק סטרפטוקוקוס חיידק טורף החיידק הטורף
במקרה הטוב זה ייגמר בדלקת גרון, אבל יש גם מקרים קשים יותר
(צילום: shutterstock)

מהו הסטרפטוקוק?

סטרפטוקוקוס A הוא חיידק נפוץ ביותר שבדרך כלל נמצא בגרון או על העור. לרוב, החיידק לא יגרום למחלה, אולם הוא עשוי לגרום לדלקת שקדים, לכאבי גרון ולפריחה. במקרים נדירים יותר, שמתגלים בעיקר בפעוטות, אוכלוסייה מבוגרת ובעלי מערכת חיסון מוחלשת, החיידק עלול לחדור למחזור הדם או לרקמות אחרות בגוף. מחלה זו מכונה סטרפטוקוקוס פולשני מקבוצה A והיא עלולה לגרום לדלקת קטלנית.

מי נמצא בקבוצות סיכון להדבקה בזיהום חמור?

כל מי שסובל מהמצבים הבאים: כוויה, סוכרת, זיהום באבעבועות רוח, מחלה ממאירה, פגיעה במערכת החיסון, גיל קטן משנתיים, חבלה הגורמת לחתך בעור, זיהום לאחר לידה, שימוש בסמים, איידס, מחלות לב, שימוש ממושך בסטרואידים.

איך נדבקים?

החיידק עלול לעבור בהפרשות לוע ואף, כך שהוא עלול להדביק דרך שימוש בכלי אוכל משותפים וכן דרך נשיקה, עיטוש, שיעול או מגע עם יד שעליה יש הפרשות. החיידק עלול לעבור גם באמצעות פליטת גזים ממערכת העיכול.

מה הוא גורם?

סטרפטוקוקוס A גורם למחלות רבות, בהן דלקות גרון המתבטאות באודם בלוע, בהגדלת שקדים עם "תפליטים" (נקודות לבנות) וריח רע. החיידק גורם גם לזיהום עור הקרוי אימפטיגו ולזיהומים מסוג צלוליטיס.
החיידק עלול להמשיך להתרבות בעור ולגרום נמק הדורש ניתוח להסרתו, ובמצבים נדירים עלול לגרום גם לתסמונת השוק הרעיל - מצב מסכן חיים הגורם לזיהום חמור, וללא טיפול גם למוות. תופעה נוספת שהחיידק עלול לגרום היא סערת נוגדנים המתחילים לתקוף אלמנטים בגוף החולה וליצור פגיעה במסתמי הלב ובמפרקים (קדחת שגרונית או ראומטיק פיבר) או דלקת בכליות (גלומרולונפריטיס).

איך החיידק מצליח לחדור לגוף?

לסטרפטוקוקוס יש כמה רעלנים ואנזימים המאפשרים לו במקרים מסוימים לחדור לגוף, להתרבות במהירות ולגרום למחלה סוערת. מדובר במקרים נדירים. ברוב המקרים החיידק גורם, אם בכלל, למחלה קלה או לנשאות: אנשים נושאים אותו על גופם בלי שהוא יחדור פנימה ויגרום נזק.

מה הטיפול הקיים?

התרופה הוותיקה פניצילין היא הטיפול המקובל נגד זיהום בסטרפטוקוק, והיא ניתנת למשך עשרה ימים לפחות. אם מדובר בזיהום מסכן חיים, ניתן מינון גבוה של פניצילין בשילוב של אנטיביוטיקה נוספת בשם קלינדמיצין.

האם החיידק עמיד לאנטיביוטיקה?

אין דיווחים על כך. אם הטיפול לא עוזר, או שהמטופל אלרגי לפניצילין, נותנים אנטיביוטיקה נוספת מסוג צפלוספורין.

איך אפשר למנוע הדבקה?

סטרפטוקוק הוא אחד החיידקים השכיחים, ומיליונים בעולם נושאים אותו על גופם בלי שהם יודעים. מאחר שהוא מדבק כל כך, הדרך היחידה למנוע הדבקה היא באמצעות שמירה על היגיינה מרבית.

מה צריך לבקש מהצוות הרפואי כדי להפחית הדבקה?

זו לא בושה לבקש מהרופא לחטא את הידיים ואת המכשור הרפואי. אם אנשי צוות רפואי סובלים מתסמיני הצטננות, עליהם להשתמש בכפפות ובמסכת פה ולהקפיד על היגיינה מקסימלית. אין כיום חיסון נגד החיידק.

מהם התסמינים המחשידים לזיהום פולשני חמור בחיידק?

  • חום מעל שלושה ימים שאינו מגיב לאקמול או לנורופן.
  • כאבי ראש עזים.
  • הקאות מרובות.
  • פריחה על העור שאינה נעלמת בלחיצה (פטכיות).
  • פצע שאינו מחלים או שמשחיר.
  • אי מתן שתן יותר מעשר שעות.
  • קוצר נשימה (נשימות מהירות, אנחות, חוסר יכולת להשלים משפט, הכחלה בשפתיים).
  • ישנוניות יתר או הכרה מעורפלת.