יותר, אבל (עדיין) כואב: רבים מהמשתמשים בקנאביס רפואי צורכים כיום כמות חודשית הגדולה בכמעט פי 100 מהמינון של החומר הפעיל. זה לא מפחית את הכאב בצורה משמעותית, אבל כן מגדיל את תופעות הלוואי. כך עולה ממחקר שבוצע לאחרונה ושעסק ביעילות ובבטיחות של טיפול בקנאביס רפואי באמצעות משאף מסוג SyqeAir.
המחקר התפרסם לאחרונה במגזין הכאב הנחשב Pain Reports.
קראו עוד:
המחקר נעשה על ידי ד"ר יהושוע (שוקי) אבירם, מנהל המחקרים הקליניים של החברה, פרופ' אילון אייזנברג, דיקאן הפקולטה לרפואה בטכניון וד"ר דניאלה עצמוני, שהיא עורכת דין המתמחה בפטנטים רפואיים.
2 צפייה בגלריה
קנאביס רפואי קנביס רפואי מריחואנה רפואית
קנאביס רפואי קנביס רפואי מריחואנה רפואית
קנאביס רפואי. התחום מתפתח בארץ בקצב מהיר
(צילום: shutterstock)
תעשיית הקנאביס הרפואי מתפתחת בארץ בקצב מהיר, וכיום יש כ-115 אלף ישראלים שמחזיקים ברישיון להשתמש בקנאביס. כ80% מהם צורכים אותו באמצעות תפרחת בעישון או איוד. המשאף הרפואי SyqeAir מאפשר טיפול בקנאביס רפואי בשאיפה, ללא נזקי עישון והוא מאושר לשימוש על ידי משרדי הבריאות של ישראל וקנדה.
במחקר נאספו נתונים מ-143 מטופלים בני 62 בממוצע, ש-72% מהם משתמשים במשאף בגלל כאב עצבי כרוני, והשאר צורכים קנאביס בדרכים אחרות. המינון היומי הממוצע שנצרך היה 1,500 מק"ג של THC (החומר הפעיל בקנאביס). אחרי 120 ימים של טיפול דיווחו המשתמשים במשאף על הפחתת כאב של 22.8%. מטופלים שסבלו מכאב חמור לפני תחילת הטיפול (רמה של 8 או יותר בסולם 0-10) דיווחו על הפחתה של 28.4% בעוצמת הכאב. 92% מהמטופלים דיווחו על שיפור באיכות החיים בהשוואה לתקופה שלפני תחילת הטיפול.
המחקר העלה כי מטופלים במשאף דיווחו על פחות תופעות לוואי מאלה שדווחו על ידי מטופלים בשיטות האחרות. לאחר שהותאם להם המינון, פחות מ-4% מהמטופלים במשאף חוו תופעות לוואי, ומספר נמוך אף יותר דיווחו על תופעות פסיכו-אקטיביות חמורות
המחקר העלה גם כי מטופלים במשאף דיווחו על פחות תופעות לוואי מאלה שדווחו על ידי מטופלים בשיטות הישנות של עישון, אידוי או בליעת שמן. לאחר שהותאם להם המינון, פחות מ-4% מהמטופלים במשאף חוו תופעות לוואי, ומספר נמוך אף יותר דיווחו על תופעות לוואי פסיכו-אקטיביות חמורות שמקושרות עם הטיפול בקנאביס רפואי.
2 צפייה בגלריה
משאף קנאביס SYQE
משאף קנאביס SYQE
משתמשת במשאף SyqeAir
(צילום: כפיר זיו)

כמות נמוכה פי 10-100 מצליחה להפחית את הכאב

ד"ר יהושוע (שוקי) אבירם משוכנע שדי במינון נמוך של קנאביס כדי להקל על כאב. "מטופלים מקבלים כיום כמויות גדולות של קנאביס", הוא אומר. "רוב המטופלים מתחילים ב-20 גרם, ואחרי שלושה חודשים מגדילים ל-30 ואף יותר. אני מכיר מטופל שצורך 180 גרם קנאביס בחודש. אלא שהגידול בצריכה האישית לאו דווקא מסייע בהקלה על הכאב וטומן בחובו סכנות.
"הקנאביס מצליח להקל על הכאב עד טווח מסוים. כשלוקחים אותו בכמויות גדולות, לא רק שהוא לא מצליח להביא הקלה, אלא שהוא גורר תופעות לוואי. יש חשש לתופעות לבביות ופסיכו-אקטיביות. יש חשש גם לפסיכוזות ולמחלות נפש. הדברים האלו הובילו אותנו להמצאה של המשאף, שמאפשר לכל מטופל לקבל מינון נכון ומדויק של קנאביס.
"המינון הנמוך והמדויק של הקנאביס במשאף, שנשאר תמיד יציב, מביא לכך שלאחר התאמת המינון, מטופלים כמעט לא מדווחים על תופעות לוואי. זה היתרון העיקרי. התופעות קלות יחסית. תופעות קשות כמו פרנויות, פסיכוזות וסיוטים בלילה לא מופיעות בקרב המשתמשים במשאף בגלל המינון הנמוך, וההקלה על הכאב היא זהה".
פרופ' אילון איזנברג מרמב"ם: "זהו המחקר הראשון שבו ניתן לדעת במדויק את כמות ה-THC שצרכו המטופלים. למרות העובדה שכמות זו הסתכמה במיליגרמים ספורים, ההפחתה בכאב שדווחה היא שוות ערך לזו שמושגת על ידי צריכת 20-40 גרם קנאביס לחודש בדרכים האחרות"
"ממצאי המחקר", מוסיף פרופ' איזנברג, "הראו שטיפול לאורך מספר חודשים במשאף SyqeAir מביא להפחתה בעוצמת הכאב ולשיפור באיכות החיים תוך הצגת פרופיל בטיחות ותופעות לוואי טוב יותר בהשוואה לדרכי הצריכה האחרות: עישון, אידוי ומיצוי שמן.
"זהו המחקר הראשון שבו ניתן לדעת במדויק את כמות ה-THC שצרכו המטופלים. למרות העובדה שכמות זו הסתכמה במיליגרמים ספורים - כלומר, נמוכה פי 10-100 מזו שנצרכת בדרכי השימוש האחרות - ההפחתה בכאב שדווחה היא שוות ערך לזו שמושגת על ידי צריכת 20-40 גרם קנאביס לחודש בדרכים האחרות. תוצאות אלה נראות מבטיחות ומצדיקות המשך מעקב".
פרופ' איזנברג הוסיף: "עליית מינון בקנאביס לא בהכרח תשיג את אותו אפקט שיכול להשיג מינון נמוך יותר. להבדיל מתרופה, שאם המינון שלה יהיה גבוה יותר אז האפקט יעלה, לגבי קנאביס אנחנו לא משוכנעים שזה כך. יכול להיות שמינונים קטנים יכולים ליצור את אותו אפקט, וכשמעלים את המינונים, מקבלים דווקא יותר תופעות לוואי ויותר סיכונים".