מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) עומד לדון בקרוב במתן חיסונים נגד קורונה לפעוטות מגיל אפס עד חמש, ובישראל מתחילים לחשוב על האפשרות שזה יקרה גם בארץ. בינתיים אין מידע רב בנושא. "הנתונים מצטברים, יש ניסוי קליני שמתנהל, והנתונים יוצגו ל-FDA במהלך החודש הקרוב, כנראה", אומרת היום (א') לאולפן ynet ד"ר מונה כידון, מומחית למערכת החיסון ורופאת ילדים במחוז מרכז של קופת חולים כללית. "ה-FDA ידון בנתונים שיוצגו: הבטיחות, היעילות וכו' - והדיונים יהיו פתוחים לקהל הרחב. מי שרוצה, יוכל לשמוע כל מה שייאמר. ישראל לא תקבל החלטה בנושא לפני שיהיו נתונים".
קראו עוד:
לד"ר כידון יש עמדה עקרונית בעד החיסונים. "הם נועדו לאמן את מערכת החיסון בהתמודדות עם מחלה", היא מסבירה. "להגיד שמוטב לילדים להתמודד עם מחלה בלי לקבל חיסון קודם, זה כמו להגיד שמוטב לטירון ללכת לקרב בלי שיסבירו לו איך יורים. לאף אחד זה לא נשמע הגיוני".
1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה
חיסון קורונה
חיסון נגד קורונה. "ה-FDA ידון בנתונים שיוצגו: הבטיחות, היעילות וכו' - והדיונים יהיו פתוחים לקהל הרחב"
(צילום: AP)
את הטענה שהניסוי בחיסון פעוטות לא הוכיח את עצמו ברמה הרפואית, ד"ר כידון מכחישה. פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן, שהשתתף גם הוא בדיון, אמר: "לא ראינו את כל הנתונים, אבל אנחנו יודעים שלגבי גיל חצי שנה עד שנתיים יש נתונים מעודדים על כמות הנוגדנים שנוצרה. הנתונים נראו כמו אלו שהכרנו בגילים יותר מבוגרים. לגבי גיל שנתיים עד ארבע, זה לא הוכיח את עצמו באותה רמה, ובכל זאת פייזר החליטה ללכת על זה.
"אני לא יודע מה ייצא מהדיונים האלה. אני גם לא יודע אם אפשר לדבר על מצב חירום: אולי בארצות-הברית כן, אבל בארץ אני לא חושב שאנחנו במצב חירום בכל הנוגע למה שקורה עם ילדים, במיוחד בעידן האומיקרון".
ד"ר כידון אמרה: "50% מהתחלואה זה ילדים לא מחוסנים".
פרופ' כהן: "ועדיין, יש לנו נתונים מעודדים על כך שיש הרבה פחות PIMS וסיבוכים אצל ילדים כתוצאה מהאומיקרון".
ד"ר כידון: "החיסונים נועדו לאמן את מערכת החיסון בהתמודדות עם מחלה. להגיד שמוטב לילדים להתמודד עם מחלה בלי לקבל חיסון קודם, זה כמו להגיד שמוטב לטירון ללכת לקרב בלי שיסבירו לו איך יורים. לאף אחד זה לא נשמע הגיוני"
ד"ר כידון: "מהנתונים שה-FDA פרסם לפני יממה עולה שיש הרבה פחות PIMS בקרב ילדים מחוסנים. אני תומכת עקרונית בחיסון הילדים מתחת לגיל חמש. צריך לתת למערכת החיסון שלהם את האימון הטוב ביותר כדי להגביר את הסיכוי שלהם להתגבר על המחלה. יש עוד דברים שאנחנו צריכים להבין לגבי מגפות. מתי זה הולך להסתיים? תיאורטית, זה יסתיים כשאנשים מבוגרים יעברו את המחלה הזאת כמו ילדים וילמדו להתמודד עם זה בצורה הכי יעילה מבחינת מערכת החיסון. עד אז יהיו כל הזמן קבוצות סיכון של אנשים מבוגרים שלא ראו את המחלה הזאת קודם ושעלולים להסתבך איתה באופן קיצוני".
בהמשך הריאיון התבקש פרופ' כהן להתייחס לווריאנט החדש שהתגלה בימים האחרונים - BA-3. "אנחנו צריכים לקחת את זה בפרופורציות", אמר. "BA-3 לא כל כך שונה משני קודמיו. יש רק מוטציה אחת שמבדילה בינו לבין BA-1, שזה האומיקרון המקורי, ולבין BA-2".
899

את הריאיון סיים פרופ' כהן במסר מרגיע. "אנחנו יודעים שגם BA-1 וגם BA-2 לא גורמים למחלה יותר קשה מהדלתא, אז אפשר להניח שגם BA-3 לא יתנהג בצורה אחרת", אמר. "אני חושב שהוא ייעלם".