זה קורה בפתאומיות, בזמן שהתכופפתם להרים את הילד מהרצפה, או אפילו כשהרמתם את היד להחזיר חפץ למדף. כאב חד, דמעות בעיניים. מרגיש מוכר? כאבי גב תחתון הן אחת מהבעיות הנפוצות בתחום הפציעות האורטופדיות. לפי ארגון הבריאות העולמי, 80% מהאנשים יחוו כאב גב תחתון משמעותי במהלך חייהם. ולראיה - כאב גב תחתון הוא הגורם העיקרי ללקיחת ימי מחלה או היעדרות מעבודה.
קראו עוד:
כיאה לבעיה אוניברסלית התוקפת מאות אלפים ברחבי העולם, קיימים סביב הנושא לא מעט מיתוסים, טרנדים ומחקרים. על אף שנכון לכתיבת שורות אלה הקהילה המדעית טרם הצליחה לעמוד על מקור הבעיה המדויק, קיימים לא מעט כלים פרקטיים להתמודד עם התופעה.
3 צפייה בגלריה
אילוסטרצית כאבי גב
אילוסטרצית כאבי גב
80% סובלים מהם, כנראה שגם אתם. כאבי גב תחתון
(צילום: Shutterstock)
מהי ההגדרה לכאב גב תחתון? כאב גב תחתון מוגדר ככאב המופיע בתחום שבין הקו התחתון של הצלעות ועד אזור העכוז כולל. כאמור, לרוב המקור לכאב הגב אינו ידוע, ובדיקה אורטופדית או ביצוע צילום עדיין לא יבטיחו לנו תשובה חד משמעית לשאלה.
"אובחנתי עם פריצת דיסק" קודם כל יש להבין מהי פריצת דיסק. הדיסק הבין-חולייתי הוא רקמת סחוס עבה הנמצאת בין כל שתי חוליות בעמוד השדרה שתפקידו, בין היתר, הוא בלימת זעזועים. הדיסק מורכב משני סוגי סחוס: אחד סיבי אשר נמצא בהיקפו והשני נוזלי אשר נמצא במרכז. פריצה או בלט דיסק הוא מצב שבו אותו נוזל סחוסי פורץ החוצה דרך המעטפת של טבעת הסחוס הסיבי.
עם זאת, אבחנה עם פריצת דיסק לא בהכרח קובעת כי היא אחראית למקור הכאב הנוכחי. פריצת דיסק היא תהליך דינמי וטבעי שקורה בגופנו - יוצא, נכנס, יוצא, נכנס וחוזר חלילה. מחקר איכותי שנעשה בנושא מצא כי 66%-82% מנוזל הדיסק נספג חזרה עם הזמן, כאשר התהליך לוקח ימים עד מספר חודשים. מחקרים מראים כי רק 1%-4% מכאבי הגב הינם ממקור זה.
לדוגמה, במסגרת מחקר בוצעו בדיקות MRI לקבוצת אנשים אשר אינם סובלים מכאבי גב. נמצא כי 48% מהאנשים שנבדקו סבלו מפריצה או בלט דיסק אחד או יותר. כלומר, פריצת דיסק אינה בהכרח מעידה על כאבי גב.
מחקר נוסף מצא כי 90% מהאוכלוסייה מעל גילאי 50-55 יציגו שינויים ניווניים בעמוד השדרה. מיותר לציין שרובם לא סובל מכאבי גב על בסיס קבוע, משמע - שינויים ניווניים אינם בהכרח הגורם לכאב הגב שלנו.
3 צפייה בגלריה
כאבי גב
כאבי גב
פריצת דיסק. לא האשם העיקרי בכאבי הגב שלכם
(shutterstock)
מתי יש לגשת לקופת החולים? לאחר חבלה משמעותית, היסטוריה של מחלה ממארת, כאב המלווה בחום סיסטמי, שימוש כרוני בסטרואידים/בעיה בצפיפות העצם (אוסטאופורוזיס מתקדם), חוסר יכולת בהוצאת שתן/צואה או לחילופין חוסר שליטה בהם, חולשה משמעותית בשרירי הרגליים, אובדן משקל משמעותי ללא גורם ברור.
האם להתעקש עם הרופא לשלוח לצילום? מחקר שנעשה בהשתתפות 44 מטופלים עם כאבי גב תחתון מצא כי הקבוצה אשר ביצעה בדיקות הדמיה לגב הדגימה שיפור מופחת במדדי כאב ותפקוד ונטו לפתח קטסטרופיזציה (חשיבה קטסטרופלית) סביב הכאב שלהם. כלומר, הם היו בעלי סיכוי גבוה יותר לפתח כאבים כרוניים. במילים אחרות: תנו לרופא שלכם להחליט האם צריך לבצע צילום ואיזה. ברוב המקרים אין צורך באמצעי רדיולוגי כזה או אחר.
מתי זה יעבור? בדיוק כמו שלשפעת יש תוחלת חיים ממוצעת של שבוע, כך גם כאבי הגב יכולים לעבור לאחר מספר ימים עד מספר בודד של שבועות. כן, גם אם לא עברתם שום טיפול לבעיה. שימו לב לא לתת הערכת יתר ל"קוסמים". אם באתם למטפל כלשהו ויום לאחר מכן הרגשתם הקלה בכאב, הדבר לא בהכרח מעיד שזה כתוצאה ממעשה ידיו של המטפל, אלא פשוט ההתנהגות הטבעית של כאב גב. לצורך העניין, אם תקחו תרופה הומאופטית במשך שישה ימים לאחר שהתחלתם לסבול משפעת ויום למחרת הרגשתם שיפור - האם זה בהכרח בזכות התרופה? לא. הרי שפעת משתפרת אחרי תקופה זמן של יומיים עד 10 ימים.
למה אני סובל מכאבי גב יותר מכל שאר החברים שלי? גורמי הסיכון אשר כן נמצאו מקושרים להתפרצות של יותר כאבי גב הם עישון (הנקשר באופן כללי עם כאבים כרוניים), עודף משקל, בריאות מנטלית והיעדר פעילות גופנית.
3 צפייה בגלריה
תרגילים להקלה על כאבי גב תחתון
תרגילים להקלה על כאבי גב תחתון
ואפשר גם לתרגל בבית
כלומר, האם פעילות גופנית היא למעשה אמצעי טיפולי נגד כאבים? התשובה חד משמעית כן, ויש לא מעט מחקרים שתומכים בזה. בשורה התחתונה, ביצוע של פעילות גופנית, לא ממש משנה איזו, יביא להפחתה של הכאבים באופן משמעותי אם תתמידו בה לאורך זמן.
מחקר מצא כי קומבינציה של הליך חיזוק בתוספת של תרגול אירובי 2-3 פעמים בשבוע, יכול להפחית היארעות של כאבי גב בקרב האוכלוסייה הכללית בכ-30%-50%. אותו מחקר אף מצא כי נמצאה עדיפות מסוימת לביצוע פילאטיס על פני ענפי ספורט שונים בהקשר של כאבי גב תחתון.
אבל איש המקצוע אמר לי לא להרים משקולות/ לא להרים שקיות מהסופר. ההפך הוא הנכון. לחיזוק ולתנועתיות אפקט מגן על הגב שלנו. ככל שהוא יהיה ערוך יותר לתנועה גדולה וידע להפיק יותר כוח, כך נוכל לבצע פעולות פונקציונליות כמו הרמת הילד מהרצפה באופן קל יותר, וזאת מכיוון שהגב שלנו מאומן בהגעה לטווחי תנועה גדולים והתמודדות עם משקל המועמס על הגב.
אז פשוט ללכת לחדר הכושר ולהתחיל לעבוד? לא, יש להיעזר באנשי מקצוע רלוונטיים שילוו אתכם (לפחות בתחילת הדרך), כך שתוכנית האימון שלכם תיבנה בצורה הדרגתית ומאוזנת. במידה שאתם סובלים שנים מכאבי גב וחווים התקפים באופן תדיר, יש מקום לגשת לפיזיותרפיסט שיתווה לכם את הדרך ואת הנכונה והספציפית עבורכם.
לסיכום, אם אתם חווים כאבי גב תחתון, דבר ראשון חשוב לא להילחץ. אחוז אחד בלבד מכאבי הגב התחתון נחשבים לכאב גב מסוכן. בנוסף, חשוב לזכור כי גב אוהב תנועה וכוח: גם בעת התקף חריף ניתן ואף מומלץ להזיז אותו בטווחים חלקיים לכיוונים מסוימים. ניתן לבצע תרגילי כוח שאתם מכירים בעצימות נמוכה יותר או בטווחים קטנים יותר.
כמו כן, יש לשים לב למצב המנטלי שלכם. כאב הינו דבר מורכב אשר מושפע רבות מהמצב הנפשי שבו אנחנו נמצאים. אין זו בושה להיעזר באיש מקצוע במידה ואתם חווים תקופה לחוצה/עצובה. שמרו על אורח חיים בריא הכולל תזונה, שינה מספקת ופעילות גופנית עד כמה שניתן. כל אלה ועוד נמצאו כמשפיעים על כאבי גב תחתון וכאבים באופן כללי.
הכותב הוא פיזיותרפיסט מוסמך, הבעלים של קליניקת THERAFIT בגני תקווה