העידן הטכנולוגי המתקדם בו אנו חיים הביא הרבה נחת לחיים שלנו. בעשור האחרון חיינו השתנו ללא הכר והפכו למתקדמים יותר, יעילים יותר ומהירים יותר., אבל זה בא עם תג מחיר: גם בעיות בריאותיות חדשות, שעד לפני מספר שנים כמעט ולא הטרידו אותנו , החלו לצוץ על פני השטח.
קראו עוד:
אם בעשור הקודם עלייה בשכיחות כאבי גב-תחתון כתוצאה מישיבה ממושכת מיקדה את מרב תשומת הלב, הרי שבשנים האחרונות, עם השימוש ההולך וגובר בטלפונים החכמים והטאבלטים, אשר הביא את האדם הממוצע לבלות בקירוב כ-4 שעות ביום מול מסכים, ניתן לצפות בעלייה משמעותית בשכיחות כאבי צוואר.
4 צפייה בגלריה
כאבי צוואר
כאבי צוואר
השלכות הצפייה הממושכת בסמארטפון
(shutterstock)
מה בעצם הסיבה להופעת כאבים אלו? התשובה טמונה בדיסק הבין-חולייתי, מבנה עגול ושטוח בעל מעטפת קשיחה המכילה נוזל צמיגי הממוקם בין חוליות עמוד השדרה, שתפקידו העיקרי הוא הפחתת עומסים על החוליות. במקרים רבים, כמו במצבים של בלט או פריצת דיסק, המעטפת הקשיחה של הדיסק נפגעת ותנועת הנוזל בתוכו גורמת להתרחבות הדיסק וללחץ על סיבי העצב העוברים בסמוך לו.
אותו לחץ מתרחש בעיקר באזור אנטומי הקרוי Intervertebral Foramina, מעין תעלה צרה אשר דרכה יוצאים העצבים מעמוד השדרה לאזורים השונים בגוף. הלחץ גורם לכאבים באזור הצוואר, אך גם להופעה של כאבים או נמלול המוקרנים לאזור השכמות או לאורך הזרועות. ואמנם, למרות שהסיבה המרכזית לפגיעה בדיסק היא לרוב גנטית, גורמים כמו חוסר תנועה ממושך, חולשת שרירים או חוסר בפעילות גופנית, נחשבים אף הם כתורמים להגדלת הסיכון להופעת הכאבים.
על אף שברוב המקרים לא באמת ידועה הסיבה להופעת הכאבים המוקרנים, חשוב לדעת כי כתוצאה מתכולת הנוזלים הגבוהה, הדיסק הוא בעל מבנה דינמי שמגיב ללחצים המופעלים עליו. מכאן, שבאמצעות שינוי בעומסים, ניתן להשיג תוצאות ריפוי טובות, בעיקר הפחתה בכאבים והורדת הלחץ שמופעל על העצבים.

זמן לשחרר את הלחץ

בשנים האחרונות עסקה הקהילה הרפואית בפיתוח פתרונות שונים להקלה על כאבי צוואר, כמו כריות, אביזרי מתיחה שונים וטכניקות טיפול שונות, שמטרתם להפחית את העומס המכאני על מבנים אנטומיים שונים בצוואר. עם זאת, אחת הדרכים היעילות להפחתת הלחץ על העצבים ואף לריפוי הדיסק עצמו היא ביצוע של תרגילים שונים באזור הצוואר. הרבה יותר פשוט מרכישה של כרית אורתופדית כזו או אחרת או שימוש במתקני מתיחה.
על בסיס תאוריה זו מבוססות שיטות תרגול שונות בפיזיותרפיה. שיטת מקאנזי למשל, שמשמשת לטיפול בכאבי גב או צוואר וכוללת אוסף של תרגילים שמותאמים למטופלים באופן אישי וניתנים לביצוע בבית. מחקרים הראו שביצוע של תרגילים דוגמת אלו לאורך זמן, מביא להפחתת כאבים. עם זאת, השפעתן של שיטות תרגול אלו על הפגיעה בדיסק טרם נבדקו. מה עוד, שבקרב מהסובלים מכאבים מוקרנים קיים חשש תמידי שביצוען יביא דווקא לעלייה בלחץ המכאני ולהגברת הכאב.
מחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת BMC Musculoskeletal Disorders ביקש לעמוד על טיבו של חשש זה. במסגרת המחקר, שנערך על 30 משתתפים צעירים המאובחנים בפריצת דיסק צווארי, אשר התלוננו על כאבים מוקרנים ותחושות נמלול באזור השכמות ולאורך הזרועות, ביצעו המשתתפים תרגילי תנועה מקובלים של הצוואר: כיפוף לפנים, פשיטה לאחור והטיית הצוואר לצדדים. הנבדקים ביצעו את התרגילים השונים 10 פעמים ביום, עם 10-15 חזרות בכל פעם, במשך 8 שבועות.
ייחודו של המחקר, בכך שהוא בדק כיצד השפיעו התרגילים השונים לא רק על עוצמת הכאבים, אלא על גודל המרווח באזור תעלת ה-Intervertebral Foramina, וזאת מתוך הנחה כי ככול שהמרווח גדול יותר, כך הלחץ שהדיסק הבין חולייתי מפעיל על העצב קטן יותר. בנוסף, בפעם הראשונה נבדק הנושא באמצעות בדיקות הדמיה ובדיקות ניתוח תנועה של מפרקי הצוואר.
תוצאות המחקר מצאו כי כמו במחקרים קודמים, גם כאן ביצוע התרגילים הביא לירידה משמעותית של כ-60% בעוצמת הכאב בקרב הנבדקים, ולשיפור של כ-50% ביכולת התפקוד שלהם. אך זה לא הכל: לראשונה, נמצא גם כי ביצוע של תרגילים ספציפיים מביא להקטנת הלחץ העצבי ולשיפור במצב הדיסק, וזאת לעומת ביצוע תרגילים אחרים, אשר עלולים להביא לעלייה בלחץ המופעל על העצבים.
כך לדוגמא: התנועה היעילה ביותר שגרמה להרחבה של ה-Intervertebral Foramina ובכך להקלה על הלחץ העצבי הייתה ביצוע כיפוף של הצוואר (Flexion), אשר הביא להגדלה של 5% במרווח. פשיטה של הראש לאחור (Extension) גרמה להקטנה של המרווח ב-4%.
4 צפייה בגלריה
כאבי צוואר
כאבי צוואר
פריצת דיסק צווארי. בעקבות שימוש ממושך בסלולרי
(shutterstock)
עוד נמצא כי תרגיל הכולל הכנסה של הסנטר פנימה (Retraction) גרם להגדלת המרווח ב-3%, לעומת תרגיל הוצאת הסנטר החוצה (Protraction), אשר הביא דווקא להקטנת המרווח ב-3%. גם תרגול של הטיית הראש לצדדים הביא לשינוי במרווח, אך תלוי באיזה צד: הטיית הראש לצד הנגדי לכאב גרמה להגדלת המרווח ב-4%, וזאת לעומת הטיית הראש לצד הכואב, אשר גרמה להקטנת המרווח ב-4%.
מסקנות המחקר היו שביצוע תרגילים בכיוונים המפחיתים את הלחץ על העצבים, משפיע בצורה הטובה ביותר על מבנה הדיסק הבין חולייתי. התוצאה לאורך זמן - לא רק הקלה של הכאב, אלה גם הקטנת הלחץ על העצבים. עם זאת, חשוב לזכור שבמצבים של כאבים המוקרנים לזרועות או לשכמות, מומלץ טרם ביצוע התרגילים להתייעץ עם פיזיותרפיסט.

התרגול הביתי שתוכלו לבצע בעצמכם

לפניכם שלושה תרגילים אשר הוכחו כיעילים במחקר האחרון בהפחתת כאבים כתוצאה מפריצת דיסק צווארי. את התרגילים יש לבצע 10 פעמים במהלך היום באופן איטי, כ-15 חזרות בכל פעם. אם מורגשת החמרה בכאבים או בנמלול בזמן או מיד לאחר התרגול, יש להפסיק מיד ולהיוועץ ברופא.
הכותב הוא פיזיותרפיסט ופיזיולוג, מכון פיזיולייף לפיזיותרפיה וכושר אישי