באירופה ובארצות-הברית מסמנים את סופו של גל האומיקרון עם צמצום משמעותי בהגבלות: כך למשל ניו יורק, שחוותה את הגל בעוצמה גבוהה, מתאוששת, מספרי המאומתים והחולים קשים שם בירידה, ואתמול (רביעי) דווח כי תושבי העיר כבר לא נדרשים לעטות מסיכות במקומות סגורים. גם בשוודיה ובאנגליה משחררים מההגבלות בכל הקשור לבדיקות PCR המוניות ובידודים.
קראו עוד:
ד"ר עמוס דודי, מומחה לטיפול נמרץ ומחלות ריאה בניו-יורק, שלפני חודש בדיוק סיפר לאולפן ynet על "קריסה איטית" של מחלקות הקורנה, ואמר אז: "אנחנו נמצאים כבר באיזשהו מצב חירום", מדווח הבוקר (חמישי) לאולפן ynet על ירידה ניכרת בתחלואה. "אנחנו נמצאים פחות או יותר בשליש ממה שהיינו בשיא הגל, ורואים ירידה בכל המדדים שלנו. מחלקת טיפול נמרץ קורונה כמעט ריקה לגמרי, יש לנו פה ושם חולים מונשמים, אבל אלו שרידים מהגל עצמו ולא מקרים חדשים".
ד"ר דודי מספר שההחלטה על הסרת המסכות היא חלק ממגמה של מושלים דמוקרטיים, "שמתחילים להיכנע ללחץ להסיר הגבלות. המושלת של ניו יורק, קאת'י הוקול, הודיעה על הסרה ב-21 בפברואר. מדובר על חנויות, מסעדות, קניונים ומקומות עבודה. לא מדובר עדיין על בתי הספר".
זה לא מוקדם מדי? "אני חושב שבמקומות האלה זה לא מוקדם מדי. אנחנו כן צריכים מדי פעם להוריד מגבלות ואלו דברים שנוגעים לכלכלה. העיר ניו יורק ספגה מכה כלכלית קשה בזמן המגפה הזאת, אז אני חושב שבאמת צריך לשחרר קצת ולתת לכלכלה פה לנשום".
2 צפייה בגלריה
שלט המורה על חובת מסכה ב ניו יורק דצמבר 2021
שלט המורה על חובת מסכה ב ניו יורק דצמבר 2021
בקרוב השלטים יורדים. ני יורק
(צילום: AP)

שוודיה: בדיקות ה-PCR מבוטלות

בזמן שבניו יורק מורידים את המסכות, בשוודיה מוותרים על הבדיקות ההמוניות. ד"ר ארנאלדו קמינר, רופא ישראלי העובד בשוודיה, מדווח כי אחרי שנתיים בהן ממשלת שוודיה שילמה 7.5 מיליארד שקל רק על בדיקות PCR, "החליטו כאן שהן לא יעילות יותר, בייחוד כשהמחלה כל-כך נפוצה וכל-כך מידבקת, ומצד שני, לא גורמת לנזק גדול כמו שראינו בדלתא ובזנים הקודמים.
"המהלך הזה נכון", מציין ד"ר קמינר. "בבתי החולים עדיין יהיו בדיקות מהירות ו-PCR, אז מדובר פה על הציבור הרחב. ההנחיות על שמירת מרחק נותרו כשהיו ואם מישהו חולה, שיישאר בבית. זה היה נכון גם כשהייתה שפעת וגם כשיש קורונה".

בריטניה: מפנדמיה לאנדמיה

בריטניה, שנראה כי כבר הסירה את הרסן לחלוטין, מחליטה עכשיו גם על ביטול חובת הבידוד. פרופ' דוד כץ, מומחה למערכת החיסון בבריטניה, מסביר: "הממשלה רוצה שאנחנו לא נקרא לזה יותר 'פנדמיה', אלא 'אנדמיה', וכשמשנים את השם, אפשר לשנות את היחס של הציבור".
2 צפייה בגלריה
מסכות בבריטניה
מסכות בבריטניה
בריטניה. ממתגים מחדש את הקורונה
(צילום: EPA)
מדבריו של פרופ' כץ עולה ביקורת על הצעדים שנוקטת ממשלת בריטניה. "אלו צעדים פוליטיים. הם החליטו כך והרופאים דואגים לקבוצות קטנות, אבל חשובות. למשל, הבדיקות מראות על 80 אלף מקרים ביום, אבל יש כנראה פי שניים מזה, 160 אלף מקרים ביום".
והם מפוספסים ואי אפשר בעצם לעקוב אחריהם. "בדיוק. ויש אנשים שבאמת צריכים להיות בבידוד ואנחנו צריכים לדאוג להם, לדאוג למשל לבתי אבות – לעשות בדיקות לפני שנכנסים".