"כבר שבועיים יש ירידה במספר המאומתים", אומר היום (ג') לאולפן ynet פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן. "יש היום 30% פחות מאומתים ממה שהיה בשיא התחלואה, ב-24 בינואר. מבחינת התחלואה הקשה, אנחנו נמצאים על מספר גבוה של חולים קשה בבתי החולים: קצת מעל השיא של הגל השלישי, שהיה 1,200. אתמול זה היה 1,222. אבל אני חושב שאנחנו גם כאן רואים התייצבות, ובקרוב, להערכתי, נתחיל לראות את הירידה.
קראו עוד:
"אני מעריך שכבר לקראת סוף השבוע נתחיל לראות ירידה. עדיין נישאר מעל 1,000, 1,100 חולים קשה, כך שהעומסים יהיו עדיין גדולים, אבל לפחות נתחיל לראות את מגמת הירידה, והיא תימשך".
למעשה, הנתונים מעידים שהירידה כבר התחילה: בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים נכון להבוקר (ג') 1,161 חולי קורונה במצב קשה, כ-100 פחות מהשיא שנרשם ביום ראשון. אתמול אושפזו 182 חולים קשים חדשים, וביום ראשון 171, זאת לעומת שיא של 231 חולים קשים שנרשם ביום שני שעבר.
1 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה ביה"ח רמב"ם
מחלקת קורונה ביה"ח רמב"ם
מחלקת קורונה בבית החולים רמב"ם בחיפה, בשבוע שעבר. "מעריך שכבר לקראת סוף השבוע נתחיל לראות ירידה בתחלואה הקשה", אומר פרופ' סגל
(צילום: גיל נחושתן )
על הווריאנט החדש, BA-2, אמר פרופ' סגל: "אנחנו מבינים שהוא כנראה יותר מידבק. הוא גם נמצא בישראל. השאלה העיקרית היא האם אדם שנדבק באומיקרון יכול להידבק גם בו. ההערכות בעולם הן שלפחות בתקופה הקרובה, אדם שנדבק באומיקרון יהיה מוגן מהידבקות בווריאנט החדש. מכיוון שקרוב למחצית מהאוכלוסייה בישראל תידבק באומיקרון עד שהגל יסתיים, אני מאמין שזה ייצור הגנה מאוד טובה נגד הווריאנט".
למעשה, אומר פרופ' סגל, מדובר בחסינות עדר. "הגל החמישי, גל האומיקרון, נעצר לא בזכות סגרים או חיסונים, אלא משום שהגענו לכמות גדולה של אנשים שנדבקה, והקצב הזה פשוט לא היה יכול להימשך. בהנחה שההידבקות באומיקרון מגנה לפחות לשבועות הקרובים מפני הווריאנט החדש, ההערכה היא שאנחנו לא צפויים לראות את המיליונים שנדבקו באומיקרון, נדבקים בווריאנט החדש. נראה שיהיו הדבקות של אלו שלא נדבקו, אבל זה אומר שמבחינת מספרים לא צפוי להיות פה גל תחלואה בהיקפים שראינו בגל האומיקרון".
"אם נראה שהתחלואה הקשה היא כבר לא בהיקפים שהיו בגלים הקודמים, נוכל לעבור לחיים לצד הקורונה. גם אם יגיעו וריאנטים שידביקו אנשים, ויהיו מאומתים, הם לא יחלו קשה כי הם יהיו מוגנים בעזרת החיסון"
לשאלה אם גל האומיקרון יהיה הגל האחרון, השיב פרופ' סגל: "קשה מאוד להתנבא, אבל אפשר לקוות שכן. השאלה המרכזית היא לכמה זמן אדם שנדבק יהיה מוגן מפני האומיקרון עצמו ומפני וריאנטים אחרים. אנחנו לא יודעים את התשובה לשאלה הזאת, גם משום שהווריאנט הזה הוא חדש, וגם כי ראינו שיש דעיכה של החיסון. אנשים שנדבקו בדלתא, נדבקו באומיקרון אחרי שלושה חודשים, אז מי ערב לנו שלא יגיע זן נוסף שידביק את אלו שנדבקו באומיקרון?
"אנחנו יודעים שהחיסונים מגנים טוב מפני מחלה קשה. אנחנו יודעים גם שהם דועכים עם הזמן. לכן, כל מי שלא קיבל את הבוסטר, צריך לקבל אותו. החיסונים צריכים להמשיך להיות המאמץ המרכזי. אם נראה שהתחלואה הקשה היא כבר לא בהיקפים שהיו בגלים הקודמים, נוכל לעבור לחיים לצד הקורונה. גם אם יגיעו וריאנטים שידביקו אנשים, ויהיו מאומתים, הם לא יחלו קשה כי הם יהיו מוגנים בעזרת החיסון".
מרואיין נוסף הבוקר באולפן ynet היה פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן, ששלח גם הוא מסר מרגיע לגבי הווריאנטים החדשים. "כשאנחנו מסתכלים על רוב הווריאנטים האלו של משפחת האומיקרון", אמר, "אנחנו רואים שהם לא יותר חמורים מדלתא ומאלפא. הם אפילו פחות חמורים. מנתונים שיש לנו מדנמרק וממקומות אחרים עולה ששיעור האשפוזים נמוך ב-80-70%". צפו בדבריו: