"אי אפשר להתעלם מהעלייה בשימוש בסמים סביב אירועי הגאווה, בעיקר בסמי מסיבות. מעבר לעניין האי-חוקיות שבדבר, חשוב לי כרופא, שאם בליינים מחליטים להשתמש בסמים, שיידעו מה הכללים הבסיסיים, כדי שלא יסיימו בבית חולים או חלילה גרוע מזה". כך אומר היום (ד') בריאיון לאולפן ynet ד''ר רועי צוקר, יו"ר החברה הישראלית לרפואת להט"ב בהסתדרות הרפואית בישראל ומנהל תחום רפואת להט"ב במרכז הרפואי תל אביב (איכילוב) ובשירותי בריאות כללית.
עוד בנושא:
באירוע הגאווה המרכזי שייערך בפארק הירקון במסגרת אירועי שבוע הגאווה, יוקם לראשונה מתחם בשיתוף בית החולים איכילוב. ד"ר צוקר מסביר: "זו סביבה בטוחה לבליינים שלא מרגישים טוב, סביב אירועים של שימוש בסמים או אלכוהול - שהוא מסוכן לא פחות מכל סם אחר וחוקי לגמרי - במטרה לאפשר מתן מענה ראשוני ומכיל".
ד"ר רועי צוקרד"ר רועי צוקרצילום: יריב גולדפרב
"אי אפשר להתכחש לעובדה שאנשים משתמשים בסמים וימשיכו לעשות זאת. התפקיד שלנו הוא לפחות לתת את הידע, ממקום שמכיל ומסביר, במקום רק להטיף ולומר 'לא'. אנשים מגיעים לאשפוז פעמים רבות סביב ערבובים של סמים או שימוש בסמים מסוימים, מסוכנים במיוחד. אנחנו מנסים להדריך את הבליינים להימנע משימוש בהם כדי לא להגיע לחדר ההלם במחלקה לרפואה דחופה באיכילוב".
מעבר לסמים המוכרים, דוגמת קוק, קטמין וסמי מסיבות פסיכדליים למיניהם, לאחרונה עדים גורמים רפואיים לתופעה של שימוש במסיר דבק לריסים אשר מכיל בתוכו נגזרת של G (GBL), ושהפך פופולרי לאור מחירו הזול. "בחודשים האחרונים היינו עדים למספר אשפוזים של אנשים ששתו את החומר ואנו מזהירים מפניו, לנוכח אי-הוודאות באשר לתוכנו והמצב הקשה אליו מגיעים המשתמשים בו", מזהיר ד"ר צוקר, "אני יכול לספר על מישהו שהגיע למיון לפני יומיים. הוא השתמש כמה וכמה פעמים בחומר גם לפני, ובפעם הזו והוא מצא את עצמו בחדר הלם במיון. בבקשה, תסתכלו במראה ותשאלו את עצמכם.ן אם אתם מוכנים לקחת את הסיכון הזה - מזעור נזקים הוא סופר חשוב".
1 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב
עלייה בשימוש בסמים בקהילה. מצעד הגאווה בתל אביב 2022
(צילום: יאיר שגיא)
את סמי המסיבות, מסביר ד"ר צוקר, נהוג לסווג למשפחת הסמים הממריצים ולמשפחת הסמים המדכאים. חלק מהשילובים של החומרים עשוי להיות מסוכן ואף קטלני.

סמים ממריצים

  • אקסטזי ו-MDMA – סמים פסיכואקטיביים הנצרכים בדרך כלל בבליעה כטבליות או מהולים בנוזל. האקסטזי מכיל את החומר הפעיל MDMA בתוספת חומרים ממריצים אחרים. הסם גורם למשתמשים לתחושת התעלות ומשחרר עכבות.
  • קוקאין - סם סינתטי המופק מעלי הקוקה. נצרך בעיקר בהסנפה וגורם לתחושת מרץ ואופוריה בקרב המשתמשים.
  • פופרס – סם סינתטי ממשפחת הניטריטים הנצרך בשאיפה. צריכתו גורמת להתרחבות כלי הדם ומביאה לתחושות של ערפול ועוררות מינית. הסם גם גורם לריפיון שרירים, אפקט שבגינו הוא הפך לפופולרי בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים.
  • ריטלין וקונצרטה – תרופות מרשם המשמשות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז. בליינים עושים שימוש לרעה בתרופות במינונים גבוהים, אשר גורם לאפקט ממריץ ואופורי, בדומה לקוקאין.
55

הסכנות בסמי מסיבות שמדכאים את מערכת העצבים

GHB – סם פסיכואקטיבי בעל אפקט מדכא של מערכת העצבים. במינונים גבוהים הוא מרדים ומרגיע, אך במינונים נמוכים הוא גורם לתחושה אופרית ומעלה את החשק המני. GHB, הידוע גם בשמות ג'ינה וג'י, מוכר בציבור גם כסם ממשפחת סמי האונס בשל אפקט ערפול החושים שהוא גורם למשתמשים ובשל העובדה כי לא אינו מותיר שרידים הניתנים לגילוי בגוף. כאמור, GHB גורם להגברת החשק המיני ובניגוד לסמים אחרים הוא פוגע פחות ביכולת להגיע לזיקפה, דבר שהופך את השימוש בו לפופולרי.
קטמין – סם הרדמה סינתטי המכונה גם K, קיטקט ו-ויטמין K. הסם מצוי בשימוש נרחב ברפואה, בעיקר משום שהוא מדכא פחות את מערכת הנשימה מסמי הרדמה אחרים. בליינים משתמשים בו בעיקר בשל האפקט הדיסוציאטיבי שהוא גורם – היינו תחושת ניתוק בין הגוף והנפש.
סם נוסף שנעשה בו שימוש במסיבות הוא הקריסטל מת', הידוע גם בשם מתאמפטמין. "מדובר בסם מסוכן בצורה קיצונית", מדגיש ד"ר צוקר, "צריך לעשות מאמץ הסברתי אדיר כדי למנוע את החדירה שלו בארץ. ההנחיה החד-משמעית שלנו היא שמאוד מאוד לא מומלץ להתקרב לסם הזה. משתמשים מפתחים בו תלות גדולה בזמן קצר ביותר והנזקים שלו לבריאות הם מרחיקי לכת. הקריסטל מת' פוגע כמעט בכל מערכות הגוף ועשוי לגרום למשתמשים להתקפים פסיכוטיים. זהו סם שמזוהה עם מסיבות משום שהוא מעורר חשק מיני, מעלה ביטחון עצמי ומפחית עכבות, אבל בכל הרצאה אני שב ומדגיש עד כמה הסם הזה מסוכן".

מתי צריך להתפנות למיון?

ד"ר צוקר מסביר כי הסכנה העיקרית לחייהם של בליינים שעשו שימוש מופרז בסמים היא חנק כתוצאה מבליעת קיא או הלשון. "מבלים שמקיאים בצורה בלתי נשלטת מצריכים תשומת לב מיוחדת. כדי למנוע מצב חנק יש להשכיב את המקיא על הצד בתנוחת Recovery Positon ולהשגיח עליו באופן מיוחד". מי שאינו מגיב לגירוי פיזי צריך לדאוג לפינויו. מומלץ לפנות גם מי שסובל מהתקף חרדה, אלימות או מהתקף פסיכוטי.