"אנו רואים שהמחלה קלה יותר, בטח אצל מחוסנים, אז אפשר להרשות לעצמנו יותר הדבקות, בתמורה לשמירת מערכת הבריאות פתוחה וגם המשק", אומר הבוקר (א') לאולפן ynet פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, על הכוונה במשרד הבריאות לקצר את בידוד צוותי הרפואה שנמצאו חיוביים לאומיקרון. "אני חושב שההחלטה נכונה. יש נתונים על כך שהמחלה מדבקת מהר יותר, מרגע שאדם נדבק ומתחיל להדביק, עובר זמן קצר, ולכן קשה לעצור אותה. גם משך המחלה קצר יותר, בטח באנשים מחוסנים – וכך רוב צוותי הבריאות – ולכן נכון שנצטרף להמלצות שקיימות בעולם, של קיצור הבידוד לחמישה ימים, אם אין סימפטומים, ואז ההנחה שהם מדבקים היא נמוכה מאוד".
קראו עוד:
פרופ' גרוטו חושב שאפשר לקצר את הבידוד גם למורים ולילדים, כדי להקל על המערכת ולחזור לשגרה. "יש שני הבדלים בין גל האומיקרון לגלי התחלואה הקודמים", הוא מסביר, "העובדה שהוא הרבה יותר מידבק וקשה לעצירה, לכן כל צעדי הבלימה הופכים לפחות אפקטיביים. מצד שני, אנו רואים שהמחלה קלה יותר. יש פה מצב שונה, שמאפשר לנו לנקוט בצעדים אחרים. סביר שנתאים עצמנו למצב ועדיף במהירות. קצב ההחלטות צריך להתאים עצמו לקצב ההתפשטות".
"אני צופה סדר גודל סביר, בין 300 ל-500 חולים קשים בבת אחת בשיא התחלואה, שזה לא מעט אבל זה לא מספרים שראינו בעבר. זה מספר שהמערכת יכולה להתמודד איתו"
פרופ' גרוטו חושב שקצב העלייה במספר המאומתים לא יימשך עוד זמן רב, "אבל זה לא ממש משקף, ולכן צריך להסתכל על הנתון של האשפוזים בבתי החולים. כרגע אנו רואים עלייה במספר המאושפזים ובמספר החולים קשה. אני צופה סדר גודל סביר, בין 300 ל-500 חולים קשים בבת אחת בשיא התחלואה, שזה לא מעט אבל אלו לא מספרים שראינו בעבר. זה מספר שהמערכת יכולה להתמודד איתו, כמובן שזה לא יהיה קל, כמו כל גל כזה, וכל חורף במערכת הבריאות. אנחנו בהחלט הולכים לתקופה קשה אבל אפשר לעבור אותה ועברנו תקופות קשות יותר בקורונה. בתום הגל הזה אני חושב שנזכה לתקופה ארוכה של שקט".
הוא מגבה את החלטות משרד הבריאות, "גם כאלו שלפעמים נראות קצת מוזרות אבל יש מאחוריהן היגיון אפידמיולוגי. אני מקווה שאנחנו הולכים לכיוון שבו לאט-לאט הנגיף הזה נחלש, וכנראה איבד חלק מהאלימות שלו".
אולי מה שחסר זה פשוט להגדיר את המציאות החדשה, להגיד שאפשר לחיות עם הנגיף אם אתה מחוסן? "יכול להיות. כותבים על זה כבר מאמרים בעולם: 'the new normal' – החיים הנורמליים החדשים בצל הנגיף. צריך להגדיר לנו מה האסטרטגיה המתאימה, מה אנו רוצים מעצמנו ומהציבור. המטרה העיקרית היא לתת לחולים את הטיפול המיטבי כדי לצמצם כמה שיותר מקרי תחלואה קשה ותמותה".

פרופ' אדלר: "איבוד שליטה טוטאלי"

מי שחש פחות אמון בהחלטות הממשלה הוא פרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה, פנימית ומנהל רפואי: "אני מבולבל. אני לא מאמין שיש אדם אחד במדינת ישראל שמבין את ההתוויות ויכול לעקוב אחריהן. ברגע שלא עצרו את מסיבות הסילבסטר, ברגע שראינו איך המנהיגים מתנהגים, ברור שאיבדנו את השליטה. האומיקרון מתפשט בכל מקום. מה שקורה כאן לדעתי זו שערורייה שצריכה ועדת חקירה, ככה לא מנהלים מגפה. לא לאפשר לחולים לעבור בדיקת PCR כדי לדעת מה יש להם זו רפואה טובה? זה איבוד שליטה טוטאלי".
בעוד שרוב הילדים המאושפזים היום בארה"ב הם מתחת לגיל חמש ואינם מחוסנים, מחקר חדש שנערך שם על חיסוני הילדים, מראה כי 11 ילדים בלבד מתוך כמעט תשעה מיליון שחוסנו, לקו בדלקת קלה בשריר הלב. פרופ' אדלר: "לכן אני פונה שוב להורים: השפעות הלוואי בחיסוני ילדים הן מינוריות שבמינוריות, 11 מתוך כשמונה מיליון זה אחד למיליון כמעט. זה כלום, זו גם מחלה קלה בדרך כלל. כמומחה בנושא, אני אומר לכם שדלקת בשריר הלב זו מחלה קלה, נדירה שבנדירות. תסתכלו על מה שקורה בעולם, ילדים מאושפזים במצב קשה, לכו לחסן את הילדים. זה יכול להיות עניין של חיים ומוות".

גם השפעת משתוללת: בת שנה וחצי מאושפזת במצב קשה

תינוקת בת שנה וחצי מאושפזת במצב קשה עם שפעת, מורדמת ומונשמת מאז יום רביעי האחרון. ד"ר מיכאל קליניין, מנהל טיפול נמרץ ילדים בביה"ח ברזילי, מעדכן כי הפעוטה אובחנה עם שפעת עונתית מסוג A. "קיבלנו תינוקת במצב קשה, שהמשיך להידרדר למרות כל המאמצים הטיפוליים. נכון לעכשיו היא עדיין מונשמת ומורדמת, במצב קשה אך יציב".
הפעוטה לא סובלת ממחלות רקע ואף חוסנה לפני כחודשיים לשפעת. "אנחנו רואים התפרצות מחודשת שנראית אגרסיבית יותר ממה שראינו קודם", מסביר ד"ר קליניין.
"אנחנו נותנים את המידע הנכון על החיסונים – וההורים צריכים לקבל את ההחלטה", אומרת ד"ר אלינה אבנשטיין, מנהלת יחידת ריאות ילדים בבי"ח ברזילי באשקלון, "ויש כל כך הרבה פייק ניוז, שהם באמת מבולבלים. צריך להבין שילדים שנדבקים וחולים מקבלים תופעות לוואי קשות מהמחלה עצמה".