מחשבון חדש, הפתוח לציבור הרחב, מאפשר לאתר סכנת הידרדרות בחולי קורונה כבר בזמן ההדבקה: חוקרי מכון המחקר של קופת החולים לאומית פיתחו את המחשבון על סמך נתונים מ-100 אלף חולי קורונה. המחשבון התגלה בדיוק של מעל 80% ויאפשר לאתר את החולים בסיכון ולתת להם בשלב מוקדם את התרופה נגד קורונה של פייזר.
הזינוק במספר הנדבקים החדשים בקורונה בארץ ובעולם מחדד את הצורך לזהות באופן יעיל מטופלים אשר נמצאים בסכנה להידרדרות, כבר בתחילת המחלה, וזאת כדי לכוון אליהם את הטיפולים מצילי חיים החדשים, וביניהם כאמור התרופה, פקסלוביד, אשר הגיעה השבוע לארץ.
1 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה
מחלקת קורונה
לזהות מטופלים לפני הגעתם לאשפוז
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במכון המחקר של לאומית שירותי בריאות, בנו כאמור מודל חדש, מחשבון קורונה, אשר מבוסס על למעלה מ-100,000 חולים מאומתים מאז תחילת המגפה.
בעזרת ניתוח של הנתונים המתבססים שיטות מחקר מתקדמות, החוקרים מצאו שמודל המבוסס על גיל, מין, מספר החיסונים שהתקבלו ופרמטרים נוספים מההיסטוריה הרפואית של כל משתמש, מאפשרים לחזות את הסיכוי לאשפוז או למוות בדיוק רב.
בפרמטרים הרפואיים שנכללו בחישוב הסיכון נכללו יחס משקל גובה BMI, המוגלובין מסוכרר A1C המשקף את רמת הסוכר הממוצעת בחודשים האחרונים, רמת התפקוד הכלייתית GFR, נוכחות של יתר לחץ דם, מחלת ריאה או ממאירות. כל אלה ידועים כסיכון מוגבר למחלה קשה.
"במחקר שלנו כללנו 100 אלף חולי קורונה מאומתים מתחילת המגפה ועד ה-30 בנובמבר", מסביר ד"ר אריאל ישראל, מנהל מכון המחקר של לאומית, "הכנסנו את כל הפרמטרים שידועים על הרקע הרפואי של המטופלים ובסופו של דבר הגענו למסקנה שכמה מהנתונים קובעים את הסיכון של החולים.
"בעזרת המחשבון שבנינו שזמין לכל אחד, אפשר לחשב את הסיכון להגיע לאשפוז חס וחלילה או למוות. כך למשל, אדם שמתלבט אם לקבל חיסון מסוים, יכול לבדוק את הסיכון שלנו, מה שעשוי לעודד אותו להתחסן.
"המחשבון יאפשר בנוסף גם לנו בקופות החולים לאתר את החולים בסיכון ולתת להם את התרופה האנטי ויראלית נגד קורונה בשלב מוקדם, כדי למנוע הידרדרות ומוות".