במחקר חדש שפורסם השבוע בכתב העת JAMA Internal Medicine נמצא שתשלום עבור ירידה במשקל מהווה תמריץ משמעותי להתמיד בדיאטה.
קראו עוד:
במחקר שנערך בין השנים 2021-2017 השתתפו 668 אנשים תושבי ניו יורק ולוס אנג'לס עם משקל ממוצע של 98.8 ק"ג ומדד מסת גוף (BMI) 38. כלל המשתתפים במחקר היו ממשקי בית עם הכנסה נמוכה, אשר דיווחו על הכנסות של פחות מ-40 אלף דולר בשנה.
3 צפייה בגלריה
בחירת מזון בריא
בחירת מזון בריא
עד כמה גמול כספי מגדיל את סיכויי הדיאטה?
(צילום: Shutterstock)
החוקרים חילקו את המשתתפים לשלוש קבוצות. כל משתתף התבקש לרדת כחמישה אחוז ממשקל גופו או 4.5 ק"ג בתוך שישה חודשים. המשתתפים נרשמו לפגישת ייעוץ שבועית, קיבלו משקל דיגיטלי, יומן מזון ומכשיר מעקב וניתור אחרי פעילות, שכלל מד צעדים, מעקב שריפת קלוריות וכדומה ((FitBit. בנוסף, הומלץ לכל משתתף לשקול את עצמו שלוש פעמים בשבוע, לנהל יומן אכילה ולהתעמל כ-75 דקות בשבוע. בהמשך התוכנית, התבקשו המשתתפים לנסות ולהגדיל את משך הזמן של הפעילות הגופנית ל-150 דקות בשבוע. החוקרים אימתו את הממצאים על ידי בדיקת רשומות נתוני מכשיר המעקב ודפי נוכחות במפגשי הייעוץ.
לקבוצה אחת מהשלוש לא הוצעו תמריצים כספיים כלל. לשתי הקבוצות האחרות הוצעו תמריצים כספיים המאפשרים לחבריהן להרוויח עד 750 דולר במהלך תקופת המחקר. בקבוצה הראשונה - שנקראה "קבוצה מבוססת תוצאות" - הציעו למשתתפים תשלום במזומן על סמך התדירות שבה הם השתתפו במפגשי הייעוץ, התעמלו ועדכנו את יומן האכילה שלהם. בקבוצה השנייה - שנקראה "קבוצה מכוונת מטרה" - ניתנו תמריצים כלכליים בהתאם לקילוגרמים שחבריה הצליחו להוריד. בחודש הראשון קיבלו 50 דולר עבור ירידה של 1.5 עד 2.5 אחוז ממשקלם או 100 דולר אם הם ירדו יותר מ-2.5 אחוזים; בחודש השני והשלישי - 50 דולר לחודש עבור ירידה של 2.5 עד 5 אחוזים ממשקלם או 100 דולר לחודש אם ירדו יותר מ-5%; בחודשים הנוספים ניתן תשלום של 100 דולר לחודש במידה והשילו 2.5 עד 5 אחוזים ממשקלם או 150 דולר לחודש עבור ירידה של יותר מ-5%. הכסף שולם למשתתפים ברגע שהמטרות הושגו, על מנת להבטיח שהתשלום ישויך אצלם כתגמול על ירידה במשקל.
3 צפייה בגלריה
יומן אכילה. לשתים מהקבוצות הוצעו תמריצים כספיים המאפשרים לחבריהן להרוויח עד 750 דולר במהלך תקופת המחקר
יומן אכילה. לשתים מהקבוצות הוצעו תמריצים כספיים המאפשרים לחבריהן להרוויח עד 750 דולר במהלך תקופת המחקר
יומן אכילה. לשתים מהקבוצות הוצעו תמריצים כספיים המאפשרים לחבריהן להרוויח עד 750 דולר במהלך תקופת המחקר
(צילום: shutterstock)
על פי הממצאים, חברי הקבוצות שקיבלו תגמול כספי, השילו ממשקלם פי שניים בהשוואה לאלו שלא קיבלו כל תמריץ כספי. המשתתפים בקבוצה השנייה (מבוססת תוצאות) איבדו הכי הרבה ממשקלם - 4.8 ק"ג בממוצע בחצי שנה; המשתתפים בקבוצה הראשונה (מכוונת מטרה) איבדו משקל דומה – 4.5 קילוגרם בממוצע בחצי שנה. לעומתם, חברי הקבוצה ללא תמריצים כספיים איבדו הכי פחות ממשקלם וירדו בממוצע 2.2 ק"ג סך הכול.
3 צפייה בגלריה
משקל דיגיטלי
משקל דיגיטלי
תמריצים כלכליים בהתאם לעמידה במשימות או לקילוגרמים שנשרו
(צילום: Shutterstock)
"המחקר שלנו מספק ראיות מוצקות לכך שהצעת תמריצים, במיוחד תגמול כלכלי, גם אם רק למשך שישה חודשים, מסייע לאנשים לרדת במשקל", הסבירו החוקרים, "עם זאת, כל סוג של תמריץ לירידה במשקל יכול לעבוד. דרושים כלים חדשים מעבר לעידוד וחינוך כדי לעזור לחלק מהאנשים הסובלים מהשמנת יתר".

"השמנה היא מחלה המצריכה טיפול רפואי ותזונתי"

"רק לאחרונה פורסם דוח מדאיג המעיד על עלייה בשיעורי ההשמנה ועודף המשקל בישראל בשנה האחרונה, בייחוד בקרב בני נוער וילדים, והמצב רק הולך ומחריף", מגיב למחקר ד"ר רז הגואל, רופא מומחה ומנהל "המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה". "תמריצים כלכליים יכולים לתת דחיפה בתחילת התהליך, יחד עם זאת חשוב לזכור שהשמנה היא מחלה, שנובעת בין היתר משיבוש האיזון בין מנגנוני השובע והרעב בגוף ומצריכה טיפול ופיקוח רפואי ותזונתי, בליווי צוות רב תחומי. מדובר בתהליך שמוביל גם לשינוי תפיסתי, על מנת לשמור על התוצאות לאורך זמן".