הימים האחרונים לימדו אותנו יותר מכל כי בכוחו של ידע רפואי, גם אם הבסיסי ביותר, להציל חיים. תומר מן, חובש מדריך במד"א, הסביר ל-ynet Live מהם הכללים לביצוע החייאה נכונה במקרים שבהם נתקלתם באדם מחוסר הכרה. פרק שני בסדרת מדריכי עזרה ראשונה מצולמים.

הכתבה הקודמת בסדרה:
"ביצוע החייאה רלוונטי לנו לכל מצב חירום שבו אדם שוכב על הרצפה ונראה חסר הכרה", הוא מסביר. "אם אדם אשר אתם מכירים התמוטט או הגעתם למקום וראיתם אדם מחוסר הכרה, הדבר הראשון שיש לעשות הוא לגשת אליו, לצעוק אליו, לדבר איתו ולנסות לשקשק אותו מעט כדי לראות אם יש תגובה כלשהי. במידה והוא לא מגיב, חשוב מאוד לוודא כי הוא נושם".
איך בודקים?
"נרצה להוריד חולצה או כל בגד שיש לו בחזה - לאישה לא מורידים חזייה בשלב זה, ונבדוק עלייה וירידה בחזה. בחלק מהמקרים, כמו במצב של מוות קליני, אדם יעשה תנועות עם הפה, לכן נתעלם מהפנים ונסתכל רק על החזה. במידה והוא נושם - מצוין - מטים אותו לצד ומחכים לצוות מד"א".
2 צפייה בגלריה
החייאה - מדריך אולפן
החייאה - מדריך אולפן
פעולה מצילה חיים. הדגמת ביצוע החייאה באולפן ynet
ומה עושים אם הוא לא נושם? "במקרה זה מתקשרים למד"א, מעדכנים אותם שהמטופל לא נושם ואומרים להם לבוא כמה שיותר מהר. בינתיים דואגים להביא דפיברילטור, ובמקביל מתחילים עיסויים. מטרת העיסוי היא בעצם להפעיל את הלב שלו בעצמי. זה מה שכולם מכירים מקורסי עזרה ראשונה".
מן מסביר כיצד לבצע החייאה, שלב אחר שלב: "מניחים את שתי הידיים על מרכז בית החזה - שורש כף יד ועליה שורש כף היד השנייה, נשענים הכי חזק שיכולים, ולוחצים בקצב של 100-120 לדקה. לשם המחשת הקצב ניתן להשתמש בשיר "היום יום הולדת" ולסנכרן את התנועות בהתאם. נרצה ללחוץ בעומק של שליש בית החזה, באופן מאוד עמוק וחזק על מנת ליצור דופק ולהזרים דם למוח. זה מה שישאיר את הבנאדם בחיים".
כמה זמן ממשיכים בדבר הזה? "עד שמגיע צוות של מד"א, אלא אם כן האדם התעורר ואמר לך די מספיק, אני בסדר".
2 צפייה בגלריה
החייאה - מדריך אולפן
החייאה - מדריך אולפן
מניחים את מדבקות הדפיברילטור על חזה המטופל. את שאר העבודה יעשה המכשיר לבד
בזמן שאדם אחד מבצע את העיסוי, על אדם אחר להביא דפיברילטור. "המוקד יגיד לכם איפה נמצא הדפיברילטור הכי קרוב אליכם - לא צריך לזכור או לשנן את זה", אומר מן.
"מביאים אותו, פותחים אותו מהאריזה, וברגע הפתיחה הוא יתחיל לדבר ולהסביר בעברית מאוד פשוטה מה צריך לעשות ומתי. הדפיברילטור יעשה את כל העבודה, רק צריך להניח את המדבקות. לאחר הנחת המדבקות הוא יבין לבד אם יש הפרעת קצב שמצריכה שוק חשמלי או לא".
האם צריך להתרחק מהמטופל או להמשיך לטפל בו? "הדפיברילטור יגיד לך מתי להמשיך לגעת ומתי להפסיק. הוא אומר הכל. אתה לא צריך לחשוב בכלל. הוא מנהל אותך. מה שכן, הוא לא יודע אם הבנאדם חי או מת. את זה נצטרך לעשות בעצמנו על ידי בדיקה האם אדם נושם או לא, כמו שלמדנו בהתחלה, על ידי צפייה בעלייה של בית החזה".