שבוע לאחר המסר המרגיע בנוגע לקורונה, הודיע ארגון הבריאות העולמי על סיום מצב החירום הבריאותי העולמי של מגפת אבעבועות הקוף, מחלה ויראלית שהובילה למקרי הדבקה ביותר ממאה מדינות. ההחלטה התקבלה בעקבות צניחה משמעותית במספר מקרי ההדבקה, המיוחסים כפי הנראה למקרי ההדבקה הרבים שהובילו לחסינות, ולתרכיבי החיסון.
הארגון הכריז על אבעבועות הגוף כמצב חירום רפואי מעורר דאגה ביולי 2022. יותר מ-87 אלף בני אדם נדבקו בנגיף ברחבי העולם, מהם מתו 140 ב-111 מדינות. ניקולה לואו, סגן יו"ר ועדת החירום של ארגון הבריאות העולמי, אמר שאין עוד צורך באמצעי חירום למלחמה בהתפשטות הנגיף, וכי יש לעבור לאסטרטגיה של ניהול סיכוני בריאות ארוכי טווח. המשמעות של המעבר תהיה מוכנות לתחלואת אבעבועות הגוף במסגרת תוכניות מעקב לאומיות כמו אלה עבור נגיף ה-HIV וזיהומים אחרים המועברים במגע מיני.
2 צפייה בגלריה
אבעבועות הקוף חולה מחלה נגיף נגיפים
אבעבועות הקוף חולה מחלה נגיף נגיפים
חולה באבעבועות הקוף
(צילום: Shutterstock)
ההכרזה של הארגון באה בעקבות צניחה משמעותית במספר המקרים של 90% בשלושת החודשים האחרונים, בהשוואה למספר המקרים בתקופה המקבילה אשתקד. עם זאת בארגון אמרו שהם מודאגים במיוחד מהתפשטות המחלה במדינות אפריקה שעלולות להתמודד עם תחלואה רבה עוד זמן רב.
קראו עוד:

מיערות הגשם באפריקה לרחבי העולם

נגיף אבעבועות הקוף הופיע לראשונה ביערות הגשם במדינות מרכז ומערב אפריקה. הנגיף שייך לקבוצת וירוסים הקרויה אורתופוקס שעמה נמנים גם אבעבועות שחורות שנכחדה מהעולם, ואבעבועות הפרה שבו משתמשים להכנת התרכיב נגד אבעבועות הקוף. מקרה של אבעבועות הקוף אובחן בישראל בשנת 2018 בנוסע שחזר מניגריה. בריצוף הנגיף בהתפרצות הנוכחית בעולם ובישראל נמצא הזן המערב אפריקאי של הנגיף.
דרך ההדבקה העיקרית באבעבועות הקוף טרם ההתפרצות הנוכחית הייתה במגע עם בעלי חיים נגועים. הדבקה מאדם לאדם לא הייתה שכיחה, ומתרחשת בעיקר במגע הדוק עם הפריחה, עם נגעי הפריחה או עם נוזל השלפוחיות, עם ביגוד או מצעים מזוהמים, וכן בהעברה טיפתית דרך שימוש בכלים משותפים, נשיקה, עיטוש או שיעול. לכן מגע קרוב של חולים כמו מגע מיני ומגע בין בני בית של אדם שנדבק – כל אלו נמצאים בסיכון מוגבר.
על פי אחת ההערכות, הנגיף עלול לעבור גם בנוזל הזרע. קונדום אינו מגן באופן מלא נגד הדבקה בנגיף. אין מידע ודאי, אך תיתכן גם העברה של הנגיף מהאם לעובר. עיקר ביטוי המחלה הוא בהיווצרות שלפוחיות, אולם עלולים להתלוות תסמינים נוספים כמו חום גבוה או כאבי שרירים, עד כדי סיבוכים קשים.
2 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים ל אבעבועות הקוף ב לונדון בריטניה
חיסון חיסונים ל אבעבועות הקוף ב לונדון בריטניה
החיסון נגד אבעבועות הקוף ניתן בשתי מנות
(צילום: Hollie Adams/Getty Images)
מהשבוע השני למחלה (כלומר מתחילת הופעת תסמיני ה"פרודרום") מתחילות השלפוחיות להגליד. הגלדים מכילים גם הם נגיפים, ולכן גם כשעורו של החולה נראה כולו עם גלדים, כל עוד הם נוכחים עליו, הוא נחשב מידבק. הגלדים לבסוף מתקלפים ונושרים מהעור. 24 שעות אחרי שנשרו כלל הגלדים, החולה נחשב ללא מדבק ויכול לצאת מהבידוד.
אבעבועות הקוף נמשכת לרוב שבועיים עד ארבעה שבועות מרגע הופעת התסמינים הראשונים (הפרודרום) ועד להפיכת השלפוחיות לגלדים. התקופה המידבקת נחשבת ממועד תחילת התסמינים הראשונים ועד 24 שעות אחרי נשירת כל הגלדים שמכילים גם הם נגיפים.
החיסון נגד הנגיף שניתן בשתי מנות, מותר לשימוש מגיל 18, והוא מומלץ לשימוש בישראל בעיקר לגברים המקיימים יחסי מין עם גברים. יעילות החיסון במניעת המחלה מוערכת בכ-85% לאחר שתי מנות.
כאמור, בארגון הבריאות העולמי הכריזו לפני שבוע גם על סיום מצב החירום הרפואי של מגפת הקורונה. עם זאת אמרו כי "האיום של גלים מתחדשים נותר בשניהם. שני הנגיפים ממשיכים להסתובב ושניהם ממשיכים להרוג".
פורסם לראשונה: 09:03, 12.05.23