2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בביה"ח בילינסון
מחלקת קורונה בביה"ח בילינסון
מחלקת קורונה בבית חולים בילינסון. היום החולים מטופלים במחלקות הפנימיות
(צילום: רויטרס)
ארגון הבריאות העולמי הודיע אתמול (שישי) כי מגפת הקורונה, שמיוחסים לה יותר מ-6.9 מיליון מקרי מוות ברחבי העולם מאז התפרצה לפני שלוש וחצי שנים, כבר לא מוגדרת "מצב חירום בינלאומי".
ועידת החירום של ארגון הבריאות העולמי הכריזה על הקורונה כמצב חירום ב-30 בינואר 2020, כחודש לאחר שהמקרים הראשונים אובחנו בעיר ווהאן במחוז חוביי שבסין. גם כעת מדגיש ארגון הבריאות העולמי שנגיף COVID-19 כאן כדי להישאר, אך הוא כבר לא מייצג "מצב חירום". שיעור התמותה, למשל, הואט משיא של יותר מ-100 אלף בשבוע בינואר 2021 לקצת יותר מ-3,500 בשבוע עד ל-24 באפריל השנה. ההסבר העיקרי לכך הוא החיסונים שפותחו נגד הנגיף, שסייעו למניעת מחלה קשה בקרב המוני נדבקים, והזנים החדשים שהתסמינים מהם קשים פחות מאלה שהיו לזן המקורי.

מדובר בסיום סמלי למגפה ההרסנית שהובילה לסגרים חסרי תקדים בכל רחבי העולם, ולפגיעה אנושה בכלכלה - שאת תוצאותיה אנו חווים עד היום. לפי ההערכות, כ-764 מיליון מקרי קורונה התרחשו מאז פרוץ המגפה, וכ-5 מיליארד איש קיבלו לפחות מנת חיסון אחת נגד הנגיף. מאז החלו החיסונים הסירו המדינות בהדרגה את הגבלות הקורונה, עד לביטולן לחלוטין.
יו"ר ארגון הבריאות הלאומי טדרוס אדהנום, שהפך לשם מוכר בכל בית מאז פרצה המגפה, אמר כי הקורונה נמצאת במגמת ירידה במשך יותר משנה. "המגמה הזו אפשרה לרוב המדינות לחזור לחיים שהכרנו לפני הנגיף", הוסיף. "אתמול התכנסה ועדת החירום בפעם ה-15 והמליצה לי להכריז על סיום מצב החירום הבריאותי, וקיבלתי את העצה הזו".
למרות זאת, ובאופן די אבסורדי, בישראל כל אדם שאובחן כחיובי לקורונה עדיין מחויב לשהות בבידוד של חמישה ימים - בניגוד למחלות אחרות. ב-15 במאי אמור להסתיים הצו האחרון בעניין, וכעת - לאור הסרת מצב החירום הבינלאומי - הוא גם לא צפוי להתחדש.
2 צפייה בגלריה
גליה רהב ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב
גליה רהב ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב
"אנשים עדיין מתים". פרופ' רהב
(צילום יריב כץ)
בנוסף יש לציין כי כבר יותר מחצי שנה אין בישראל נתונים מהימנים לגבי המגמות האפידמיולוגיות של הנגיף, מאחר ותחנות הבדיקה של פיקוד העורף וקופות החולים נסגרו - ורוב הבדיקות נעשות כיום באופן עצמאי ביתי, באמצעות בדיקת האנטיגן. לפני כמה שבועות גם נסגר משל"ט הקורונה של משרד הבריאות, והתמזג עם יתר פעילויות המשרד.
לפי נתוני משרד הבריאות, ברחבי הארץ מאושפזים 59 חיוביים לקורונה בלבד במצב קשה, 22 מהם מונשמים - ואיש מהם לא מחובר לאקמו. 3,083 נחשבים ל"חולים פעילים", אך כאמור, ההערכה היא שאלפים רבים לא נבדקים או לא מדווחים על בדיקות חיוביות. בשבעת הימים האחרונים אובחנו 34 חולים במצב קשה, ונפטרו 8 בני אדם. לאור המספרים הנמוכים והעובדה שהנגיף אינו קטלני כבעבר, נסגרו כל מחלקות הקורונה בבתי החולים - האחרונה שבהן פעלה עד לאחרונה בבית החולים הרצוג בירושלים. כעת, גם מי שאובחן לקורונה מטופל במחלקות הפנימיות.
פרופ' גליה רהב, לשעבר ראש היחידה למחלות זיהומיות בשיבא ומי שהדליקה משואה בטקס יום העצמאות ברקע מגפת הקורונה, אמרה כי "בארץ עדיין מתים כל חודש מקורונה, זה משמעותי. החיים ממשיכים כרגיל, אבל אי אפשר להגיד שהמחלה הזו לא גורמת למוות של הרבה אנשים. יש לנו כרגע בעיה מאוד קשה של קורונה ממושכת בקרב מדוכאי חיסון, וכמובן שיש גם את עניין הלונג קוביד שאיתו אנחנו מתמודדים".
"להגיד שזה כמו שפעת? אני לא חושבת שזה נכון", הוסיפה. "כולנו מחכים ועובדים על כל מיני תרופות שיגיעו. אז נכון שזו פאזה שונה ממה שהיה, אבל זו עדיין פאזה מאוד משמעותית. החיסון מנע מוות ואשפוזים וכמויות. מה שהיה בסין לפני כמה חודשים זה שאנשים מתו בגלל שלא היו מחוסנים, או שהחיסון שלהם היה פחות טוב. נכון שהחיסון לא עבד לתקופה ממושכת - אבל הוא עשה פלאות והוריד תמותה. זו הסיבה שאנחנו נמצאים במצב שבו ארגון הבריאות העולמי מודיע על סיום המגיפה".
יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, אמר כי "ארגון הבריאות העולמי הפסיק בצדק את הכרזת הקורונה כמצב חירום בינלאומי, אבל היא תמשיך ללוות אותנו כמחלה אנדמית שגורמת לתחלואה ולתמותה, שבחלקה ניתנת למניעה". לדבריו, "הקורונה המחישה את הצורך החיוני בתשתית של שירותי בריאות הציבור, בשגרה ובחירום. לצערנו בעוד שמדינות אחרות הפכו את הקורונה להזדמנות, בישראל הלכנו אחורה מבחינת תשתית בריאות הציבור. אסור שנפרש לא נכון את המצב ונפגע בתשתית החיונית של בריאות הציבור על ידי ייבוש השירותים".
פורסם לראשונה: 16:31, 05.05.23