כמעט לכולנו יצא להתוודע לקראטה בשלב כלשהו בחיים, בין אם כילדים בחוג במתנ"ס המקומי, ובין אם בתרבות הפופולרית, בסדרות הטלוויזיה ובסרטי הקולנוע השונים. תורת הלחימה העתיקה מהמזרח מספקת גם אמצעי יעיל לשיפור רמת הכושר ואיכות החיים הכללית. סנסאי ליאת רוקח, מבעלי מרכז קראטה רוקח, מסבירה מדוע כל אחד יכול להרוויח מתרגול קראטה.
מהו קראטה בעצם? קראטה הוא אומנות לחימה עתיקה שמקורה באי אוקינאווה שביפן. השם המלא הוא "קראטה דו", כאשר המילה "קראטה" מורכבת משתי מילים: "קרא" שפירושה "ריק" ו"טה" שפירושה "יד". משמעות המילה "דו" היא "דרך", ומשמעות המושג כולו בתרגום חופשי היא "דרך היד הריקה" - גם במובן של ניקיון משימוש בכלי נשק, אך גם במובן של טוהר פנימי.
בקראטה זרמים ושיטות שונות, ביניהן: שוטוקאן, גוג'ו ריו, שיטו ריו, שורין ריו, קיוקושין ועוד, כאשר קיימים הבדלים בין השיטות, הבאים לידי ביטוי בסוגי העמידות ואופן ביצוע הטכניקות, כמו גם ב"קאטות" - אותם רצפים קבועים של תרגילים אל מול מספר יריבים.
מהם עקרונות השיטה? בקראטה שוטוקאן מסורתי יש מושג בשם "טודומה" - טכניקה מסיימת או "נוק אאוט", ניצחון הקרב בטכניקה אחת. ה"טודומה" מושגת על ידי שילוב של שימוש נכון ויעיל בגוף, תזמון - מתי הזמן הנכון לתקוף, ואסטרטגיה – כיצד לנצל את חולשות היריב ואת ההזדמנות לנצח את הקרב. מטרת אימוני הקראטה היא להשיג את אותו "טודומה", והרעיון הוא שכל הזמן ובכל רגע נתון אנחנו יכולים להיות טובים יותר מאשר ברגע הקודם, או בקיצור: חתירה מתמדת למצוינות.
2 צפייה בגלריה
אימון קראטה
אימון קראטה
"אוצ'י אוקה". תנועת חסימה בקראטה
(צילום: Karate Gallery)
מהם היתרונות של תרגול קראטה? העיסוק בקראטה מקנה, בראש ובראשונה כלים להגנה עצמית, דבר חשוב מאוד לכל אחד ואחת בתקופה בה אנחנו חיים. הכלים שהמתאמנים רוכשים מגבירים את תחושת הביטחון העצמי ואת הסיכוי להגיב, חלילה במקרה "אמיתי", טוב יותר מאשר אנשים שאינם מתאמנים. אופי התרגילים באימוני הקראטה משפר את יכולת הקשב והריכוז של המתאמנים.
מעבר לזה, קראטה הוא פעילות גופנית שמחזקת את הבריאות, את היציבה ואת זרימת הדם, וככזו גם משפיעה לטובה על מצב הרוח של העוסקים בה. בגלל אופיו של הקראטה כאומנות לחימה יפנית מסורתית, העיסוק בו מחנך לערכים של משמעת עצמית וגבולות, חתירה למצוינות, כבוד למאמן וכבוד בין המתאמנים.
אימון הקראטה מתבצע לרוב בקבוצה ומורכב מתרגילים אישיים שכל אחד ואחת מבצעים לבד (למשל "קאטה"), אך בנוסף כולל גם תרגילים בזוגות או בקבוצות, דבר המחייב אינטראקציה ומביא לשיפור מיומנויות וקשרים חברתיים, ואת תחושת השייכות של המתאמנים.
החזרתיות באימוני הקראטה – על טכניקת אגרוף, טכניקת חסימה, בעיטות ועוד – מחנכת בלי מילים את העוסקים בו לעבוד קשה. ההתנסות בקראטה גורמת למתרגלים להבין, שמי שרוצה לראות תוצאות חייב לעבוד קשה ושאין קיצורי דרך להצלחה. הבחינות והתחרויות שמסייעות להציב יעדים ולחתור אליהם מסייעות גם הן לפיתוח מוטיבציה ושיפור עצמי תמידי.
2 צפייה בגלריה
אימון קראטה לבית
אימון קראטה לבית
אימון קראטה לבית
למי זה מתאים? זה נשמע שחוק, אך באמת שקראטה מתאים לכולם: לקטנטנים בני 4 ומעלה, לילדות ולילדים, בני נוער, בוגרים בני 18+ עד (כן כן) גיל 99. כל אחת ואחד יכול/ה לעסוק בקראטה כי כל אחד/אחת צועד בדרך הקראטה הייחודית לו. מסיבה זו, ניתן להתחיל בכל גיל ובכל רמה.
האם אפשר להתאמן בבית? אפשר להתחיל להתאמן מהבית, אך בסופו של דבר, כדי באמת להשתפר ולהתקדם – כדאי להגיע לדוג'ו.
בסרטון בפתח הכתבה תוכלו לקבל טעימה של אימון קראטה מסורתי, ולהתנסות בו בנוחות. המציגים הם סנסאי משה רוקח וסנסאי ליאת רוקח, בעלי מרכז קראטה רוקח.