בשבוע האחרון פורסם כי בת 28 בשבוע ה-30 להריונה, שלא התחסנה, אושפזה ביחידה לטיפול נמרץ. והיא לא לבד. מאות נשים היריוניות נדבקו בשנה וחצי האחרונות, עשרות מהן אושפזו במצב קריטי במחלקות הקורונה וחלקן אף טופלו בהנשמה מלאכותית או חוברו למכונת לב-ריאה, אקמו. נגיף הקורונה פוגע לא רק באם, אלא גם בעובר וגורם לסיבוכים קשים ומסכני חיים.
"אחת הבעיות הקשות סביב קורונה בהיריון נובעת מהעובדה שההיריון מעמיס על מערכת הנשימה האימהית ולכן תחלואה ריאתית כתוצאה מקורונה עלולה לגרום לכך שלא ניתן לתת תמיכה נשימתית מספקת לאם, מבלי ליילד את העובר תחילה", מסבירה פרופ' טל בירון, מנהלת האגף לנשים ויולדות בביה"ח מאיר. "כתוצאה מכך, הקורונה מעלה את הסיכון ללידה מוקדמת, החושפת את היילוד לסיבוכי פגות משמעותיים ומסכני חיים. שיעור הלידות המוקדמות, על סיבוכיהן לטווח הקצר והארוך, עלה משמעותית בתקופת הקורונה ולצערנו ממשיך לעלות".
קראו עוד:
וירוס הקורונה תואר כמעלה את הסיכון לאירועים של קרישיות יתר אצל החולים. "בכל היריון יש קרישיות יתר בהשפעת ההורמונים השלייתיים", מוסיפה פרופ' בירון, "הסיכון לאירועים של קרישי דם ותסחיף ריאתי עולה כשיש שילוב של הסיכונים - קורונה, היריון, וירידה בתנועתיות על רקע מחלה וקושי נשימתי. זה עוד מרכיב בו הקורונה מסכנת נשים הרות".
1 צפייה בגלריה
היריון עם קורונה
היריון עם קורונה
לאחר חיסון של אלפי נשים הרות בשבועות היריון שונים, לא דווחו סיבוכים הקשורים להיריון
(צילום: Shutterstock)
איך אפשר להגן על ההיריון? הימנעות מוחלטת מכל מגע חברתי מקטינה סיכון להדבקה אך למעשה אינה אפשרית. הימנעות חברתית מוחלטת לאורך זמן אינה עומדת במבחן המציאות ויש לה השלכות כלכליות ונפשיות משמעותיות ביותר. יתרה מכך, עבור חלק גדול מהנשים בגיל הפריון, ריחוק חברתי כלל אינו אפשרי שכן יש בקרבתן ילדים קטנים הנחשפים לווירוס, אינם מחוסנים ומהווים מקור הדבקה. לכן - הדרך היחידה להתגונן הינה חיסון.
החיסון הוכח כיעיל במניעת מחלה משמעותית ובהפחתה של הסיבוכים הנלווים למחלה. לאחר חיסון של אלפי נשים הרות בשבועות היריון שונים, לא דווחו סיבוכים הקשורים להיריון ולכן נראה כי החיסון בטיחותי. גם המרכז לבקרת מחלות בארה"ב (CDC) יצא לאחרונה בהודעה הקוראת לנשים בהיריון להתחסן נגד נגיף הקורונה. בכל ספק לגבי הדבקה במהלך טיפולי פריון או היריון - חשוב לדווח לרופא לצורך מעקב אחר סימני מחלה, מצוקת עובר והאטה בגדילה תוך רחמית.
איך נגיף הקורונה משפיע על האם והעובר? עולם המדע עדיין לומד על המנגנונים לפיהם גורם נגיף הקורונה להרס רב בגוף. גם אצל נשים הרות, ההדבקה מתרחשת דרך האף או הפה. הנגיף חודר משם למערכת הנשימה, ומתחיל להדביק עוד ועוד איברים. בכל הדבקה, הוא גורם לתהליכים דלקתיים הזורעים הרס רב באיברים.
הנגיף גם מחיש תהליכי קרישת דם, ובכך חוסם מעבר חמצן תקין לאיברים השונים, ובאישה בהיריון – עלול לגרום לירידה באספקת דם לחבל הטבור ולעובר. ירידה בריכוז החמצן בדמה של האם מסכן את העובר ועלול להוביל ללידה מוקדמת ולסיבוכי פגות. נשים הסובלות ממחלות רקע כמו השמנת יתר, מחלות ריאה כרוניות, יתר לחץ דם, סוכרת או דיכוי חיסוני – ונדבקו במהלך ההיריון, נמצאות בסיכון גדול עוד יותר.
מה צריכה לעשות אישה הרה שנמצאה חיובית לנגיף? הנוהל דומה לכל חולה קורונה: יש להישאר בבידוד הנדרש למשך 10 ימים מלאים. אין צורך בבדיקת קורונה חוזרת, וגם אין דרך לקצר את הבידוד באמצעות בדיקה חוזרת.
איזה מעקב דרוש לנשים בהיריון שנדבקו בקורונה? אישה הרה שחלתה בקורונה צריכה להקפיד על כל המעקבים הרגילים בהיריון ולדווח לרופא המטפל על כל סימפטום חריג שמופיע תוך כדי המחלה. באם מתפתח קושי נשימתי, אפילו קל, יש להיבדק בתוך זמן קצר.
אם חליתי בקורונה ואני צריכה לעבור בדיקות דם וחיסונים – מה עושים? יש לבצע את הבדיקות והחיסונים מיד לאחר ההחלמה.
כל כמה זמן צריך לעבור בדיקת אולטרסאונד? יש לבצע את בדיקות האולטרסאונד הרגילות עליהן הורה רופא הנשים המטפל. חלק מהגנקולוגים ממליצים במצב כזה על בדיקת אולטרסאונד אחת לשבועיים עד חודש - מההידבקות בנגיף ועד הלידה.
מתי צריך לפנות למיון נשים? נשים חולות קורונה צריכות לשים לב לסימנים הבאים, וכשהם מופיעים יש להיוועץ ברופא הנשים המטפל או לפנות למיון נשים:
  • חום גבוה
  • מעל שלוש הקאות ביממה
  • האטה בתנועות העובר
  • ירידת מים
  • צירים מוקדמים
  • כאב ראש עז או רתיעה מאור
  • קושי בנשימה
נדבקתי בקורונה ויש לי צירים - מה לעשות? במקרה כזה, יש להתפנות למיון יולדות קורונה בבית החולים. כדאי לברר עוד קודם את מיקום המחלקה, שהיא נפרדת ממחלקת יולדות רגילה. במקרי חירום של הופעת תסמינים חריגים קשים, יש להתפנות באמבולנס ממוגן של מד"א.
האם בן הזוג יכול להיות איתי בלידה? לרוב כן, בתנאי שחוסנו פעמיים לפחות. עליהם להיות ממוגנים על פי הנחיות הצוות הרפואי.
ייעוץ רפואי: פרופ' טל בירון, מנהלת אגף נשים ויולדות, המרכז הרפואי מאיר