עלייה משמעותית במספר הנשים ההרות שהתחסנו – תוך חודש בלבד. על פי נתוני קופת החולים כללית, עד 25 בפברואר התחסנו כ-40% מהנשים ההרות מבוטחות הקופה. יותר משלושה שבועות לאחר מכן כבר 59% מהמבוטחות שבהיריון חוסנו – 32,180 בסך הכול. יותר ממחצית מהן כבר קיבלו את המנה השנייה של החיסון.
במכבי תמונה דומה: 62% ממבוטחות הקופה ההרות התחסנו עד כה, לעומת 30% בלבד לפני כחודש. גם במאוחדת נרשמה הכפלה בשיעור הנשים שהתחסנו תוך חודש: 63.5% השבוע לעומת 32.1% לפני כחודש. בלאומית 45% מהנשים ההרות חוסנו לעומת 18% בלבד לפני כחודש.

בתשובה לשאלת ynet בנושא, הסבירו במשרד הבריאות כי הם אינם אוספים נתוני חיסון בקרב נשים הרות וכי אין בידיהם גם מידע בדבר תופעות הלוואי שנרשמו בקרב נשים הרות שחוסנו. בתוך כך, יש לציין כי נכון לאתמול (ג'), מאושפזות בבתי החולים בישראל 24 נשים הרות עם קורונה ועוד 17 יולדות מאומתות עם קורונה. מתוך כלל הנשים המאושפזות, ארבע מונשמות ואחת מחוברת למכונת לב-ריאה (אקמו).

1 צפייה בגלריה
חיסון נשים בהריון
חיסון נשים בהריון
במשרד הבריאות לא אוספים נתוני חיסון בקרב נשים הרות
(צילום: shutterstock)

בד בבד עם העלייה בשיעורי ההתחסנות הגדלים בקרב נשים הרות, נפטרה אתמול יולדת חולת קורונה שהייתה מאושפזת כחודש בבית החולים הלל יפה במצב קשה – עשרה ימים בלבד לאחר שאחותה נפטרה גם היא מקורונה לאחר הלידה. היולדת, שורוק ג'ורבאן, לא התחסנה לקורונה. על פי הודעת בית החולים, היא אושפזה לפני כחודש במחלקה לנשים בהיריון החולות בקורונה. "לאחר מספר ימים מצבה הידרדר והוחלט ליילדה בניתוח קיסרי. התינוקת חולצה במצב טוב והועברה להמשך טיפול בפגייה. לאחר הניתוח, מצבה הנשימתי המשיך להידרדר. היא הונשמה והורדמה והועברה ליחידה לטיפול נמרץ כללי במצב קשה מאוד אך יציב. אתמול (ג') לפנות בוקר, החל מצבה להידרדר באופן פתאומי ולמרות מאמצים כבירים של הצוות הרב מקצועי שטיפל בה לאורך כל הדרך, היא נפטרה".
ד"ר טל ברוש, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד: "אני לא מכיר דיווחים על הפלות או השלכות מהסוג הזה בעקבות החיסון"
"אני לא מכיר דיווחים על תופעות לוואי מיוחדות בקרב נשים הרות לעומת נשים צעירות שאינן בהיריון", אומר ד"ר טל ברוש, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד, מרכז הצוות לטיפול במגיפות במשרד הבריאות וחבר בוועדה המתעדפת את החיסונים. "יש להן את אותן תופעות לוואי כפי שיש לכולם. יש המלצה לנשים הרות בתחילת ההיריון ליטול אקמול על מנת להוריד את החום אם הוא עולה לאחר החיסון, אבל אני לא מכיר דיווחים על הפלות או השלכות מהסוג הזה בעקבות החיסון. זה לא בהכרח אומר שלא היו - אך אני לא מכיר באופן אישי. אני רואה הרבה נשים הרות שעכשיו הולכות להתחסן, ובמיוחד על רקע הפרסומים על סיבוכים של נשים הרות עם קורונה, כולל האירוע המצער שהתרחש אצלנו, של הדבקת העובר. זהו אירוע נדיר אך הוא ניתן למניעה על ידי חיסון".
הנהירה של הנשים ההרות למתחמי החיסונים החלה בעקבות מסמך שפרסם לפני כחודשיים משרד הבריאות, בשיתוף האיגוד הישראלי למיילדות ולגינקולוגיה והחברה הישראלית לרפואת האם והעובר, שקרא לנשים הרות להתחסן וקבע כי על סמך כל המידע שהצטבר בעולם, החיסונים של פייזר ומודרנה, הניתנים בישראל, בטוחים לאם ולעובר.
"איגוד הגניקולוגיה ומשרד הבריאות קבעו כי נכון שאישה בהיריון תתחסן החל מהשליש השני להיריון", מסביר חיים פרננדס, מנכ"ל קופת החולים לאומית. יתרה מזאת, במצבים רפואיים מסוימים – החיסון אפשרי גם במהלך השליש הראשון". עד כה התחסנו כמחצית מהנשים בהריון, מציין פרננדס, "גם ביחס לקבוצת הנשים בהיריון מצאנו כי המועילות של החיסון מצוינת, והבטיחות גבוהה. אם צריך הוכחה נוספת היא לפנינו: לצערנו, כמה עשרות נשים הרות מאושפזות כעת בבתי החולים במחלקות הקורונה במצב בינוני וקשה. כל אותן נשים אינן מחוסנות. חשוב מאוד שכל אישה בהיריון תתחסן ובכך תגן על עצמה ועל העובר".
ד"ר ישראל יולס, ראש תחום רפואת נשים במחוז מרכז של הכללית, מוסיף: "הנשים שנכנסות להיריון מעוניינות להתחסן ואני מעלה השערה שיש היסוס גדול יותר בטרימסטר הראשון. נשים אומרות שהאיברים של העובר נוצרים ויש היסוס למרות שההמלצה היא חד משמעית להתחסן בכל ההיריון, כי אין לוגיקה ביולוגית שהחיסון יכול לעשות משהו. אם בטרימסטר הראשון מתחסנות רק 20% מהנשים, אז בטרימסטר השני והשלישי שיעור ההתחסנות כבר עומד על 80%.
"ש איזשהו גרעין של נשים שמסרבות להתחסן אבל אני לא חושב שמדובר על 40%. לו היינו מסתכלים על שיעורי ההתחסנות בקרב נשים בשלבים מאוחרים יותר של ההריון, התמונה הייתה אחרת לגמרי".