3 צפייה בגלריה
קפה קר חדש
קפה קר חדש
כמה בריא הקפה הקר שלכם?
(צילום: אביגיל עוזי)
חם, חם מאוד, ורבים אוהבים לשתות משקאות קפה קר מוכנים וארוזים בבקבוק, בפחית או בכוס, הנמכרים בסופרים, בחנויות ובפיצוציות. לרבים גם נדמה שבכך שהם שותים משקה עם חלב, ולא למשל סתם משקה מוגז, הם מקדמים במשהו את בריאותם, או לפחות פוגעים בה פחות. יש להם טעות. יצאנו לבדוק את הערכים התזונתיים של משקאות הקפה הקר, הקטגוריה שצומחת הכי מהר בשוק המשקאות הקרים. גילינו פצצות סוכר ושפע של תוספי מזון לא בריאים, במיוחד ממשפחת E הידועה. כמות הסוכר מגיעה עד קרוב ל-7 כפיות למנה. בבתי הקפה, במסעדות ובבתי המלון אפשר ליפול גם על ברד קפה עם 14 כפיות סוכר לכוס של 350 מ"ל.
קראו עוד:
"קפה קר זה לא שתייה מעולם החלב. במקרים רבים מדי זה מים עם מעט קפה וסוכר. הקפידו לקנות בלי סוכר, או הכינו לבד", ממליצה הדיאטנית הקלינית הוותיקה מריאנה אורבך, מנהלת המרכז לטיפול מתקדם בהשמנה והיחידה לתזונה קלינית דן פתח־תקווה של "כללית", שבסיועה נערכה הבדיקה. ולמרות זאת, לדברי קרין לסקר, מנהלת השיווק של יטבתה, בכל העולם יש עלייה במכירות הקפה הקר. "אנחנו היינו הראשונים שהכנסנו לסופרים קפה קר באריזות של כוסות, לפני ארבע שנים. מאז השוק יותר מאשר הכפיל את עצמו. ואני מדברת על שוק משקאות הקפה הארוזים בלבד, שמכירותיו על פי סטורנקסט יגיעו השנה ל־45־50 מיליון דולר, והוא גדל באחוזים בקצב דו־ספרתי".
מריאנה אורבךמריאנה אורבךצילום: יובל אורבך


למיכל בצר, מנהלת השיווק בחטיבת החלב של תנובה, יש תחזיות שהשוק הזה יגיע השנה ל־65 מיליון שקלים. "אם תוסיפי מה שמוכרות חנויות הנוחות והפיצוציות, אנחנו כבר במחזור של כ־200 מיליוני שקלים", מעריך עופרי שבו, מנהל השיווק של חברת הקפה "עלית ישראל".
3 צפייה בגלריה
קפה קר
קפה קר
מה באמת מכיל קפה קר? בדקנו והשווינו בשבילכם
(צילום: shutterstock)
"הקיץ התחיל בקושי ואנחנו כבר רואים גידול כמותי של 13% במכירות בהשוואה לשנה שעברה", אומרת בצר, שמצביעה על כך שהגידול בישראל באחוזים מהיר יותר בהשוואה לעולם, שם הוא עומד על 6%-8%. גם כי אנחנו מדינה חמה, וגם כי השוק חדש וקטן יחסית, ויש לאן לגדול.
"שוק משקאות הקפה הקרים מוביל את הצמיחה הגדולה ביותר בביקוש לפולי קפה – 20%-25% לשנה, לעומת 2% בשוק הקפה הרגיל. הצרכנים הצעירים, דור ה-Z, שותים יותר קפה קר מקפה חם"
להערכת יניב גניס, מנהל רשתות בתי הקפה גרג וביגה, שוק הקפה הקר ברשתות בתי הקפה מגיע כבר לכ-300 מיליוני שקלים עם גידול של 16% בהשוואה לשנה שעברה. הוסיפו על כך מסעדות, בתי מלון, בתי קפה פרטיים, ואנחנו מגיעים לשוק שצועד לקראת חצי מיליארד שקלים בשנה.
"שוק משקאות הקפה הקרים מוביל את הצמיחה הגדולה ביותר בביקוש לפולי קפה – 20%-25% לשנה, לעומת 2% בשוק הקפה הרגיל", מפתיע שבו, שאחראי גם על אספקת הקפה לרשת של 70 בתי הקפה של עלית. "הצרכנים הצעירים, דור ה-Z, שותים יותר קפה קר מקפה חם".
ולמה יש במשקאות כל כך הרבה מייצבים וסוכר? שבו: "בבתי הקפה הסוכר מאפשר לייצר מרקם נימוח יותר בפה, ובנוסף, מתוק מוכר. הרבה בתי קפה נוטים להוסיף לא מעט סוכר לקפה הקר. כצרכן וכאדם אני מסכים איתך, וגם אנחנו מתלבטים כל הזמן איך עושים את המוצרים בריאים יותר".
בצר אומרת: "מדובר במוצר מתועש, וכדי להחזיק את המרקם, אנחנו משתמשים במייצבים". למה מחצית מהמוצרים שבדקנו, גם כאלו המשווקים על ידי יצרנית חלב כמו יטבתה, או יצרנית קפה כמו עלית, מיובאים? "מדובר במוצר מורכב לייצור, ואין הרבה מפעלים בארץ שמסוגלים להגיע לאיכות כזאת", טוען שבו.

איך בדקנו?

הבאנו לעיונה של הדיאטנית אורבך את ההרכבים התזונתיים, הרכיבים וההבטחות שנמצאו על תשע אריזות אישיות של משקאות קפה (פחיות, בקבוקים וכוסות), וכן של אבקה להכנת אייס קפה שהושקה השנה. אורבך הביעה את חוות דעתה המקצועית וסייעה לנו לדרג את המוצרים, בלי לדעת איזה יצרן ו/או מותג עומדים מאחורי כל רשימת רכיבים והבטחות.
כמות הסוכר הייתה בעיה שחזרה על עצמה לאורך כל הדרך. בעיניה המקצועיות של אורבך, מעל שתי כפיות סוכר למנה הופכות את המוצר לגרוע מבחינה תזונתית. בעיה נוספת ברוב המוצרים שנבחנו: תוספי מזון בעייתיים (ממשפחת ה-E) בכמויות גדולות. "מדובר במייצבים הנחשבים לבעייתיים לסובלים ממחלות מעי דלקתי, ובאופן כללי אינם בריאים", מסבירה אורבך. היא בדקה גם את כמויות החלב בקפה, לעומת קפה שאנחנו שותים בבית. ההשוואות לא החמיאו לרוב המוצרים. אחוזי החלב נעו בין 50% ל-94%, ויש משקאות שבהם אין כלל חלב, אלא רכיבי חלב. ההבדל בין חלב לרכיבי חלב הוא של טעם, ולא של איכות תזונתית, ולכן עובדה זו לא שוקללה בציון הסופי.
ויש גם הפתעה לטובה: "בניגוד לעבר, כמויות השומן סבירות בכל המוצרים", מציינת אורבך. לא בחנו ולא שיקללנו את טעם המשקאות.

קפוצ'ינו "התעוררתי הפוכה" דל לקטוז, של טרה, 250 מ"ל
דבר הדיאטנית: "תכולת הסוכר היא אמנם הנמוכה מבין המשקאות שבדקנו, אבל עדיין גבוהה מהרצוי. הקרגינאן והג'לן גאם שייכים למשפחת תוספי E הבעייתיים. כמות החלבון סבירה, אבל כמות הסידן לא מתקרבת לזו שבחלב (360 מ"ג ל-100 מ"ל) – מפתיע, במוצר עם תכולת חלב גבוהה יחסית. כמות קלוריות מן הנמוכות".

פראפוצ'ינו של סטארבקס, 250 מ"ל
דבר הדיאטנית: "מכיל כמות אדירה ומיותרת של סוכר – כמעט 6 כפיות לבקבוק לא גדול. מעט חלבון יחסית. בינוני בכמות הקלוריות. אין תוספים מעולם ה-E – מבורך".
הערה שלנו: האם שם המותג מצדיק לשלם מחיר מהגבוהים בקטגוריה של קפה קר ארוז?

דאבלשוט אספרסו של סטארבקס, 200 מ"ל
דבר הדיאטנית: "הרבה סוכר ומעט חלבון, בינוני בכמות הקלוריות. אין תוספים מעולם ה-E – מבורך".
הערה שלנו: יקר יחסית לקטגוריה ולחלב.
תגובת טמפו: כמויות הסוכר הרשומות על האריזות הן הכמויות המדויקות. למי שמעוניין להימנע מסוכר יש את פחית הדאבל שוט ללא סוכר. מוצרי סטארבקס הם איכותיים ולא מצריכים הוספת תוספי מזון (מספרי E) ומייצבים.

נמס אייס של עלית, 250 מ"ל
דבר הדיאטנית: "לשבחו של היצרן – הוא מחשב עבור הצרכן את הערכים התזונתיים גם לפחית, ולא רק ל-100 מ"ל. אם כבר הצלחתם עם מוצר ללא רכיבי E בעייתיים, למה לא טיפלתם בסוכר הגבוה? בנוסף, כמות החלב היא הדלה ביותר, הכי הרבה מים, לא פלא שקיבלנו כמות חלבונים נמוכה. על סידן לא מדברים בכלל, כנראה בצדק".

שייק קפה של תנובה, 230 מ"ל
דבר הדיאטנית: "מוצר עתיר סוכר ורכיבי E, תכולת קלוריות גבוהה – 190 לבקבוק, תכולת החלבון גבוהה יחסית לקטגוריה ודומה לזו שבחלב".

אייס קפה קלאסי יטבתה, 230 מ"ל
דבר הדיאטנית: "תכולת הסוכר הרשומה על האריזה שגויה (1.75 גרם ל-100 מ"ל), בפועל יש כמות גדולה יותר, ששווה ל-4 כפיות סוכר. הסיבה להבדל: היצרן מבחין בין הסוכר שמוסיפים לבין הסוכר שבחלב, אבל בהתנהלותם בגוף אין הבדל. מספר גדול של תוספי מזון E. לעומת זאת, למרות האזהרה כמות הקפאין לא בעייתית. תכולת החלבון גבוהה יחסית לקטגוריה ודומה לזו שבחלב".

אייס קופי בטעם קפוצ'ינו של תנובה, 230 מ"ל
דבר הדיאטנית: "פחות מהכול – לטוב ולרע. פחות חלב, חלבון, לקטוז, שומן, קלוריות, אבל גם יחסית פחות סוכר. הצהרת היצרן בדבר הסוכר לוקה בחסר: צריך להביא בחשבון את כל הפחמימות – 5.6 גרם ל-100 מ"ל, ולא 4.8 גרם כפי שכתוב. ועם כל הכבוד להפחתה: 3.2 כפיות סוכר לכוס זה הרבה. גרוע: הכמות הגדולה של תוספי E".
תגובת תנובה: שייק קפה תנובה מסומן לפי התקן. השנה הרחבנו את סדרת האייס קפה גם למוצר לא ממותק, שמכיל כמות סוכר נמוכה המגיעה מהחלב. כל המוצרים מסומנים בצורה ברורה ושקופה.

אייס קפה בטעם קפה לאטה של שופרסל, 250 מ"ל
דבר הדיאטנית: "כמות סוכר אדירה, הגבוהה ביותר מבין המשקאות שבדקנו. וכ"בונוס": רכיב בעייתי, קרגינאן".
תגובת שופרסל: המוצרים המיובאים מאוסטריה עומדים בכל דרישות הרגולציה בישראל ובאירופה. כלל המידע הנדרש מסומן על המוצר בשקיפות מלאה. יש לנו גם מוצר מופחת סוכר וקלוריות, למעוניינים.

אייס קפה: מתכון חדש, של יטבתה, 350 מ"ל
דבר הדיאטנית: "אין סיבה לצרוך את המוצר פרט לעידוד יחסי הסחר עם פולין. הוא מכיל לא רק הרבה סוכר ומייצבי E בעייתיים, אלא גם שומן צמחי מוקשה, תוספת גרועה, ומעט קפה – 1.56 גרם".
תגובת עלית (שטראוס): משקאות הקיץ של קפה נמס עלית מיועדים לצריכה כפינוק. במשקאות רכיבים במינון מינימלי השומרים על איכות המוצר והמרקם, בהתאם לאישור משרד הבריאות.

קפה קר בריא בבית, מתכון של הדיאטנית מריאנה אורבך

המרכיבים:
• 2 כפיות קפה נמס.
• 150 מ"ל חלב מועשר בחלבון וסידן.
• 100 מ"ל קוביות קרח.
• 50 מ"ל מים חמימים (להמסת הקפה).
• כפית סוכר (לא חובה).
שלבי הההכנה:
ממיסים את הקפה במים הפושרים, מוסיפים את יתר המרכיבים. אפשר להכין בבלנדר.
מקבלים כוס עם 9 גרם חלבון, 300 מ"ג סידן, שאין ברוב המכריע של המשקאות שבדקנו, מול כמות הקלוריות הנמוכה ביותר — 100 לכוס.
רוצים להוריד עוד את כמות הקלוריות? הורידו את הסוכר והחליפו את החלב בחלב דל לקטוז. פירוק הלקטוז מעניק לחלב מתיקות.
אפשר להכין את המתכון גם במכונת אספרסו על בסיס אספרסו קצר בתוספת חלב וקרח.

מה כדאי שיהיה בקפה הקר שלכם - ומה ממש לא

שומן מוקשה: אין סיבה לשתות קפה קר עם שומן מוקשה, אותו רכיב שמזוהה עם מרגרינה.
תוספי E: משפחת ה-400 (407, 466 וכו') הם באופן כללי לא בריאים, וכמות גדולה תהיה בעייתית במיוחד לסובלים ממחלות מעי דלקתי.
קרגינאן: שייך למשפחת המייצבים/מסמיכים הבעייתיים, למעשה זהו E-407. יצרנים אוהבים את השימוש בשמו זה, כך זה נשמע פחות מתועש.
ודאו שמדובר בקפה קר אמיתי ולא על בסיס אבקה. התעקשו להוסיף את הסוכר לבד. כוסות הקפה ברשת סבן אילבן לדוגמה מכילות שלוש כפיות סוכר, אבל אפשר גם להכין לבד קפה קר ללא תוספת סוכר. ברשתות גרג וביגה (והן לא היחידות) יכול האייס קפה להגיע ל-14 כפיות סוכר, אבל אפשר לבקש קפה קר בלי סוכר או עם מעט סוכר
קפאין: על כל המוצרים יש אזהרות על כמות גדולה של קפאין. בפועל, כל כוס/ספל סטנדרטי של סוגי הקפה הפופולריים, מנמס ועד אספרסו כפול, קפה פילטר ועוד, יכולים להכיל כמויות גדולות יותר משמעותית.
תחליפי חלב: קפה קר על בסיס משקאות אלטרנטיביים — שיבולת שועל, שקדים, סויה, הוא בעייתי יותר מבחינה תזונתית: כמות החלבון דלה מאוד, יש בהם יותר סוכר ושומן.
3 צפייה בגלריה
קפה קר
קפה קר
ותרו על אייס קפה, הוסיפו את הסוכר לבד
(צילום: shutterstock)
אייס קפה וברד: אלה המשקאות הגרועים ביותר בקטגוריית משקאות הקפה הקרים. אין בהם שום דבר טוב, אבל יש הכי הרבה סוכר, ולא פעם גם שומן טראנס וצבעי מאכל. ותרו עליהם לחלוטין.
אלטרנטיבה מופחתת סוכר: גם בבית קפה ובפיצוציה יכינו עבורכם אלטרנטיבה ללא סוכר, או עם כמות מופחתת של סוכר. ודאו שמדובר בקפה קר אמיתי ולא על בסיס אבקה. התעקשו להוסיף את הסוכר לבד. כוסות הקפה ברשת סבן אילבן לדוגמה מכילות שלוש כפיות סוכר, אבל אפשר גם להכין לבד קפה קר ללא תוספת סוכר. ברשתות גרג וביגה (והן לא היחידות) יכול האייס קפה להגיע ל-14 כפיות סוכר, אבל אפשר לבקש קפה קר בלי סוכר או עם מעט סוכר.
קפסולות קפה קר: אלה צוברות תאוצה. יש כבר קפסולות לעלית ולנספרסו. הן אינן שונות מקפסולות הקפה הרגילות בהרכבן, רק הטעמים מתאימים יותר לקפה קר. התוספים שאתם מוסיפים להם קובעים את האיכות התזונתית.