אוהבים קפה? אתם לא לבד. קפה מוגדר כאחד מהמשקאות הפופולריים ביותר בעולם, ונצרך בעיקר בבוקר. לרוב, מדובר בדבר הראשון שאנחנו עושים מיד לאחר הקימה בבוקר. לא מפתיע, אם כן, שמשקה כה פופולרי זוכה להתעסקות מחקרית רבה שדנה בהשפעת הקפאין על גוף האדם. מחקרים מראים שלקפאין, המכיל נוגדי חימצון חזקים, עשויה להיות השפעה מיטיבה על הגוף. במחקרים נצפו השפעות כאלה על זיכרון, מצב רוח, תפקוד קוגנטיבי, ביצועים ספורטיביים, אלצהיימר, הפחתת סיכון לסוכרת מסוג 2 ועוד.
עם זאת, תופעת לוואי שלא מרבים לדבר עליה היא התמכרות גופנית לקפאין. מחקרים מצביעים גם על קשר בין צריכת קפאין מוגברת לאי שקט, רעידות ועצבנות, דופק מואץ, הגברת תסמינים הקשורים בהתקפי חרדה - בעיקר בקרב הנוטים לכך - הפרעות בשינה, כאבי ראש, מיגרנות, יתר לחץ דם וכו'.
רבים מאתנו לא יעצרו לחשוב על המחקרים הללו כשהם קמים בבוקר ומחכים להנאה שמספקת כוס קפה. אך האם מומלץ לצרוך קפה ברגע שקמים? קיימים שני נושאים עיקריים המיוחסים לבעייתיות האפשרית שבשתיית קפה בבוקר: האחד הוא השפעת הקפה על מערכת העיכול, והאחר הוא השפעתו על עוררות תקינה וטבעית.

האם יש קשר בין קפה למעי רגיז?

רבים מחובבי הקפה מדווחים על כך שהקפה שהם שותים בבוקר 'על בטן ריקה' לאחר צום הלילה, גורם לתופעות שונות במערכת העיכול.
קיימות עדויות לכך שקפה גורר ייצור מוגבר של חומצות בקיבה, ולפיכך מעלה את רמת החומציות בה. כאשר אין מזון בקיבה, חומציות היתר הזו עלולה לפגוע בדופן הקיבה. לכן אנשים חוששים מכך שקפה עשוי להחמיר תסמינים שקשורים בהפרעה בעיכול תקין, ביניהם מעי רגיז, צרבות, כיבי קיבה, ריפלוקס.
עם זאת, מחקרים אינם מצליחים להוכיח קשר חזק והדוק בין קפה לבעיות עיכול. לצורך העניין - אנשים בעלי מערכת עיכול רגישה, יחוו לרוב תחושת צרבת ותסמינים אחרים של מערכת עיכול גם כאשר שותים את הקפה כשקיבתם מלאה במזון, לא רק בזמן שהיא ריקה.
הדבר החשוב הוא להיות קשובים לגוף ולשים לב לתגובותיו. כך, אם שתיית הקפה גורמת לתחושות לא נעימות, כדאי להתייחס לזה ולהימנע או להפחית את צריכת הקפה.
קפה מסייע להילחם בכבד שומניקפה מסייע להילחם בכבד שומני
קפה של בוקר: מומלץ או לא?
(צילום: Shutterstock)

האם קפה משבש עירנות תקינה של הגוף?

נושא נוסף שמיוחס לשתיית הקפה מיד עם הקימה, נוגעת בעוררות התקינה של הגוף בבוקר. כאשר אנו מתעוררים, מופרש בגופינו הורמון הנקרא קורטיזול, שמוכר כהורמון הסטרס המופרש בעתות לחץ. קורטיזול הוא הורמון שמופרש בגוף על ידי בלוטת האדרנל ויש לו תפקידים רבים הקשורים לוויסות המטבוליזם, לחץ הדם ורמות הסוכר בדם. כמו כן, הוא משמעותי בתפקוד המערכת החיסונית.
באופן תקין, כאשר אנו מתעוררים בבוקר, רמות הקורטיזול בגוף עולות ויורדות חזרה במהלך היום. כיוון שקפה מגרה ייצור מוגבר של קורטיזול, קיימת טענה לפיה שתיית קפה בבוקר לאחר הקימה, כאשר רמות הקורטיזול ממילא גבוהות, עלולה להוות בעיה וליצור סטרס מיותר וגבוה בגוף.
למרות הטענה הזו, נראה שבקרב שותי קפה קבועים, הפרשת הקוריזול בבוקר כתגובה לקפה הראשון הינה נמוכה משמעותית לעומת אלו שאינם מורגלים בשתיית קפה. בנוסף, רמות הקורטיזול בגוף לא עולות כתוצאה משתיית קפה בכל המקרים.
אין תמיכה מדעית מספקת לכך ששתיית קפה כשהקיבה מלאה מפחיתה את הפרשת הקורטיזול. ובכל מקרה, כאשר ישנה עלייה ברמות הקורטיזול לאחר שתיית הקפה, מדובר בעלייה זמנית בלבד. לפיכך, סביר להניח שעלייה כזו ברמות הקורטיזול אינה מהווה בעיה בריאותית. ההשפעה השלילית של רמות קורטיזול גבוהות באופן ממושך וקבוע על הבריאות אינה קשורה בשתיית קפה.

שתיית קפה בבוקר - מובילה להתמכרות?

תופעה פחות רצויה הקשורה לקפה היא תופעת ההתמכרות לקפאין. הסיבה לכך שישנם אנשים שיכולים לשתות קפה מבלי להתמכר לעומת אחרים שמתמכרים, קשורה ככל הנראה בגנטיקה. כמו כל התמכרות, גם שתיית קפה קבועה עלולה לגרום לשינוי המבנה הכימי במוח, כך שעם הזמן תידרש כמות קפאין גדולה יותר, בכדי לקבל את אותה השפעה. בהתאם, הקושי להפסיק לצרוך קפאין גדל, והפסקה גוררת תופעות גמילה שעלולות להיות לא פשוטות.
שתיית קפה בכמות גדולה מידי עלולה, כאמור, להשפיע לרעה על הגוף ולהוביל לאי שקט, רעידות ועצבנות, דופק מואץ, הגברת תסמינים הקשורים להתקפי חרדה בעיקר בקרב אלו הנוטים לכך, הפרעות בשינה, כאבי ראש, מיגרנות, יתר לחץ דם ועוד. לפיכך, המלצה היא להגביל את צריכת הקפה לעד 400 מ"ג קפאין ביום השווים בערך לכ-4-5 כוסות קפה יומיות.
בשעה שהתמכרות קפה והשפעתו של קפאין אינן קשורות בקיבה ריקה או מלאה, ההשערה היא שישנו קשר בין התמכרות לקפה לבין שתייתו בבוקר המוקדם. ההשערה הזו קשורה גם היא ברמות הקורטיזול שנמצאות בישאן בבוקר. העלאת רמות הקורטיזול באמצעות שתיית הקפה "על הבוקר", עשויות ליצור הרגל במסגרתו קיימת תחושה שיש צורך בכמות קפה הולכת וגדלה בכדי להרגיש עירניים ואנרגטיים. דבר זה עלול להחמיר התמכרות לקפאין.
על מנת למנוע תופעה זו, ובכדי לא להפריע להפרשת הקורטיזול התקינה, מומלץ לשתות את כוס הקפה הראשונה בשעות הבוקר המאוחרות ולא מיד לאחר הקימה, או לפחות להמתין שעה מהרגע שהתעוררנו. לאלו שמורגלים בהכנת כוס קפה כפעולה ראשונה לאחר הקימה, שינוי שכזה עלול להיות קשה ליישום. זו, למעשה, בדיוק הסיבה שכדאי לנסות. שתיית קפה בבוקר כצורך חזק ובלתי ניתן לשינוי מעידה על התמכרות: במידה ואנו חושדים שיש לכך השפעה שלילית, ייתכן ששינוי בתזמון שתיית הקפה ייטיב עימנו וישנה לטובה את התנהלות הבוקר שלנו, צורת ההתעוררות שלנו ואת התחושות המתלוות לכך.

שירי נקש היא דיטאנית קלינית