אחרי שבוע של נתונים מעודדים, מספר החולים קשה עלה הבוקר (א') ל-697 אחרי שביום שני שעבר כבר עמד על 656. מקדם ההדבקה עלה ל-0.96, אך שיעור הבדיקות החיוביות שומר על יציבות בשלושת הימים האחרונים. פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, אומר הבוקר לאולפן ynet כי מה שקורה קשור לתהליכים שקורים בשטח ללא קשר למצב התחלואה. "צריך להסתכל על הנתונים בהקשר הכללי ולראות מה קורה בשבוע הקרוב. אולי חלק גדול מהחולים קשה ישתחררו. לדעתי, הנתון המעודד ביותר זה הירידה המתמשכת במספר החולים החדשים, מה שאומר שבסופו של דבר נראה ירידה במספר החולים קשה הקבועים".
קראו עוד:
אתה לא מודאג מכך שיש עלייה בכל המדדים? "תמיד בחגים וסופי שבוע אנחנו שמים לב שמספר החולים עולה, כי נכנסים חולים חדשים ובסופ"ש לא כל כך משחררים בתי החולים הביתה. לכן נוצר עומס, אז אני מאמין שאנחנו בסוג של פלטו, זה בהחלט בגלל השפעת החיסונים ויכול להיות שהתהליך של המצב הנוכחי יימשך תקופה, אבל בהחלט זה מצב שמערכת הבריאות יכולה להכיל אותו. צריך להמשיך במדיניות החיסונים".
לדעתך עברנו את השיא של הגל הרביעי? "כן. לדעתי השיא היה בסוף חודש אוגוסט, תחילת ספטמבר, זה נתונים שאני מנתח. אני מסתכל קדימה והצפי הוא ירידה, אם כי יכול להיות שנראה ירידה איטית משראינו בעבר, כי אחרי החיסון השני ראינו צניחה משמעותית אחרי שבועיים שלושה".
ומה קורה עם השפעת החיסון השלישי? "אין ספק שהקבוצה הראשונה שצריך לחסן אותה זה קבוצת בני 50-60 פלוס ושם בהחלט נרשמה היענות מרשימה, קבוצות הסיכון היותר נמוכות בוודאי שיש יתרון להתחסן, מבחינת היכולת להתחסן זה יעזור להם, אבל על רמת התחלואה זה נראה פחות משפיע. לכן נדרש שיתוף פעולה עם הציבור שיבין שהוא עוזר לעצמו ולאחרים כי אנשים מעל 60 פשוט חוששים והפחד מהמחלה גדול מהפחד מהחיסון".
לדבריך, יש ירידה במספר החולים הקשים אבל בתי החולים מדווחים על תפוסה מטורפת ועל מחסור במיטות. "זו בעיה כרונית של מערכת הבריאות. זו לא בעיה שצצה, עכשיו אפשר לראות את זה בכל חורף שיש שפעת של אנשים במסדרונות, זה לא משהו חדש. אני לא חושב שהעומס גדול יותר ממה שרואים בכל חורף, אז ברור שצריך לפתור אותו אבל זה לא ייפתר ביומיים".
המערכת תצטרך להתמודד גם עם וירוסים אחרים ושפעת, האם היא תעמוד בזה השנה? "מערכת הבריאות תעמוד בכל אתגר שייתנו לה וזה מה שמאפיין אותה, כמו חיילים שהולכים למשימה הם יעשו אותה בצורה הטובה ביותר, כולם מאוד מחויבים ופעילים ואפשר להעמיס עוד ועוד ולהתמודד. כמובן שזה עלול לפגוע באיכות הטיפול ולכן חשוב שנעשה שני מאמצים: אחד, להמשיך במאמצי החיסון השלישי מה שצפוי להוריד את התחלואה, והשני, להתחיל מבצע חיסון השפעת".
אתה רואה כל כך הרבה תלמידים ומורים בבידודים, לא כדאי לקצר את הבידודים או למצוא מתווה אחר? "אני לא רואה סיבה להכניס כיתה שלמה לבידוד על ילד אחד מאומת, צריך לשקול מחדש את נושא הבידודים, ולא רק לתלמידים וזה דיון נרחב. אבל חד משמעית אם יש מורה או תלמיד מאומת אין סיבה לסגור את כל הכיתה, אפשר למצוא לזה פתרונות. כמובן שאם כולם היו מחוסנים זה היה טוב".