פרשת זיהום בטיפות עיניים בארצות הברית מתרחבת עם מותו של אדם נוסף ועוד מקרים של אובדן ראייה. מאז התפוצצה הפרשה לפני כשלושה חודשים נמנו ארבעה חולים שמתו ועוד 14 שהתעוורו. כך הודיעו אמש (יום ו') המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן.
1 צפייה בגלריה
טיפות עיניים
טיפות עיניים
טיפות עיניים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הזיהום בטיפות העיניים מתוצרת הודו שיוצרו עבור EzriCare ו-Delsam Pharma התגלה כבר לפני כמה חודשים. בחודש פברואר נקראו הצרכנים לא להשתמש במוצרים במסגרת החזרה יזומה (ריקול). מאז התגלו 81 בני אדם שסבלו מאותו זיהום. בדגימות שנלקחו מבקבוקוני טיפות העיניים שבהם השתמשו נמצא החיידק פסאודומונס אאוריגינוזה העמיד בפני אנטיביוטיקה רגילה. חיידק זה נמצא גם במוצרים שנאספו מהמדפים. כמה מהחולים שנדבקו כתוצאה מהשימוש בטיפות העיניים נאלצו לעבור ניתוח להסרת גלגל העין.
קראו עוד:
הזיהום בחיידק הפסאודומונס מדאיג מאוד גורמי רפואה בארצות הברית, אם כי קצב ההדבקה פחת מאז התגלה מקור הבעיה. החיידק פוגע באנשים מדוכאי מערכת חיסון, במאושפזים בבתי חולים - אך עלול לפגוע גם באנשים בעלי מערכת חיסון תקינה. הוא עלול לגרום בין השאר לזיהומים במערכת השתן והנשימה ולזיהומים של פצעים וכוויות. החיידק מסוג גרם שלילי חודר לגוף דרך דרכי האוויר, צנתרי שתן, פצעים וכוויות וגורם במהירות לזיהום בדם (ספסיס) ולשיעור תמותה גבוה. חיידק זה שכיח מאוד גם בקרב חולי סיסטיק פיברוזיס ופגים. דרכי ההעברה העיקריות שלו הן דרך ציוד רפואי מזוהם או אנשי צוות רפואי שאינם מחטאים ידיים. כאמור, הפעם חדר החיידק לגוף דרך העין באמצעות אותן טיפות.
פקחים מטעם מינהל המזון והתרופות בארצות הברית (FDA) ביקרו לפני שלושה חודשים במפעל בהודו של "גלובל פארמה" שייצר את הטיפות ליובש בעיניים, ומצאו ליקויים קשים הנוגעים לסטריליזציה והיגיינה. בעקבות הממצאים אסר ה-FDA על המשך יבוא המוצרים. באוקטובר אשתקד פרסם ארגון הבריאות העולמי אזהרה מפני צריכת ארבעה סוגי סירופים לשיעול מתוצרת החברה ההודית בעקבות מותו של ילד בגמביה.
גם בארץ נקראו צרכנים להחזיר בעבר מוצרים בגלל זיהום בחיידק המסוכן פסאודומונס אאוריגינוזה. בין היתר התגלה הזיהום לפני כמה שנים בבקבוקי נביעות, בבקבוקי עין גדי ובתוסף תזונה של סופהרב. עם זאת, לא פורסמה אזהרה דומה בישראל לגבי טיפות עיניים.