בשיתוף פורום Reboot
צפו בשיחת הבריאות עם ד"ר רועי צוקר:
רוני, אישה טרנסג'נדרית, פנתה למרפאה בצפון הארץ לאחר שמזה כשנה חשה חולשה, הרבתה במתן שתן וירדה במשקל. במרפאה נתקלה במזכירה שלא הסכימה לפנות אליה בלשון נקבה. לאחר דין ודברים ביניהן עזבה המטופלת ללא כל טיפול רפואי. בזמן זה מצבה הלך והחמיר עד שהיתה חייבת לראות רופאה, ופנתה למרפאה הגאה שבתל אביב. בבדיקתה התגלתה סוכרת מתקדמת מאד ופגיעה באיברי מטרה.
עידו, גבר המקיים יחסי מין עם גברים פנה לרופא המשפחה שלו על מנת לקבל טיפול מונע להדבקה ב-HIV. רופא המשפחה אמר לו: "אני לא מבין בשביל מה אתם צריכים את השטויות האלה, פעם הכל היה פשוט יותר". בכל מקרה, אני לא מורשה לרשום את הטיפול הזה – תפנה לרופא אחר שמורשה לרשום זאת". כעבור שנה אותו מטופל אושפז עם דלקת ריאות בביה"ח והתגלה כחולה איידס.
אלו רק שני סיפורים מיני רבים אשר אנו נתקלים בהם על בסיס קבוע.
אני רועי. אבא, רופא, פעיל חברתי, וחלק מהקהילה הגאה. גדלתי בקריות, סיימתי לימודי רפואה, התמחות בפנימית ומחלות זיהומיות ולאחר מכן השלמתי את ה-FELLOWSHIP הראשון ברפואת להט"ב בבית החולים הר סיני שבניו יורק. מיד עם חזרתי הרגשתי שאני רוצה לשנות דברים ברמה המערכתית וכך הוקם לו תפקיד "מנהל תחום רפואת להט"ב" גם בשירותי בריאות כללית וגם בבית החולים איכילוב.
למה להט"בים צריכים רפואה משלהם? זו אולי אחת השאלות הנפוצות ביותר שאני שומע כאשר אני מסתובב במסדרונות עם התג שלי.
1 צפייה בגלריה
רועי צוקר
רועי צוקר
ד"ר רועי צוקר
(צילום: יריב גולדפרב)
גם כעת, בשנת 2022, המחקרים מראים בבירור שמטופלים מקהילת הלהט'ב צורכים פחות בריאות, בעיקר אם הם גרים במקומות מרוחקים ממרכז תל אביב. הדבר נובע מהפחד להיחשף ולהסגיר את הנטייה וההרגלים המיניים. לא אחת, הדבר מתרחש גם לאור חוויה לא נעימה שחוו בעבר- חוויה שגורמת להדרה ממערכות הבריאות ויכולה להיגרם אפילו בעקבות הערה שמזכירה בקבלה זרקה כמו "אני חייבת להכיר לך מישהי", ועד מקרי קיצון בו ממשיכה לפנות בלשון זכר לאישה טרנסג'נדרית אשר מבקשת שיפנו אליה בלשון נקבה, ממש כמו במקרה שסיפרתי עליו.
דוגמה לכך ניתן למצוא בסקר שנערך בשנת 2021 והראה כי כ-56% מתושבי הפריפריה בקרב הקהילה הגאה, לא סיפרו מעולם לרופאי המשפחה שלהם על נטייתם המינית. סקר נוסף הראה כי 44% מקרב הטרנסג'נדרים לא פנו לטיפול רפואי מחשש ליחס לא הולם.
רפואת להט"ב, אינה מדברת רק על מתן מרחב בטוח המאפשר שיח פתוח עם המערכות הרפואיות, אלא גם על עולם הרפואה, ולאן הוא מתקדם. רבים כבר מבינים כי רפואה מותאמת קהילות, צריכה לקחת בחשבון ולהבין לעומק את התרבות, ההרגלים והצרכים הרפואיים גרידא של הקהילה, ובאמצעות כך יינתנו שירותי בריאות טובים יותר ויעילים יותר.
בסקר שערכנו בחברה הישראלית לרפואת להט"ב מצאנו כי 75% מאנשי הצוות הרפואי סברו כי הידע שלהם בהנגשה של רפואה מותאמת לקהילה הגאה הוא בינוני ומטה. רק 4% נחשפו ברמה טובה בהכשרתם לתכנים ברפואת להטב. לעניין זה מתווסף גם חוסר הידע של המטופלים עצמם. רבים אינם מודעים לבדיקות והמעקבים היחודיים להם. כל אלה מובילים לתוצאי רפואה נמוכים יותר, לשימוש מופחת ברפואה מונעת ולמחלות רקע רבות יותר.
אז בואו נראה כמה אתם יודעים על רפואה ללהט"בים.
ידעתם שיש היום טיפול מונע ל-HIV שהיעילות שלו מגיעה ל- 95%? ידעתם שסקירה למחלות מין צריכה להיות שונה לגמרי בגברים המקיימים יחסי מין עם גברים? אולי ידעתם שנשים לסביות סובלות הרבה יותר מסרטן השד ומסרטן צוואר הרחם? ושאחוז ניסיונות האובדנות בקרב טרנסג'נדרים הוא דומה בכל העולם ותמיד נגמר ב-40%?
אלה רק דוגמאות מאוד קטנות מעולם שלם שצריך ללמוד ולהכיר.
בעבר השיח על רפואת להט"ב נסוב בעיקר סביב נושאים הקשורים ב-HIV, מחלות מין, רפואת טרנסג'נדרים, ובשנים הקרובות השיח הולך להתרחב לנושאים פחות מדוברים כמו גריאטריה, ילדים ומתבגרים, שירותי הורות אחרת, בריאות הנפש ורפואה מונעת. בנוסף לכך שקידום המחקר בנושאים אלה הוא חלק בלתי נפרד מהבנת הצרכים הנוספים של הקהילה.
מאז 2009 אז הוקמה בישראל המרפאה הגאה הראשונה במרכז הגאה - בתל אביב, נפתחו עוד ועוד מרפאות של רוב קופות החולים ברחבי הארץ. ראינו גם שבתקופת הקורונה - שהאיצה תהליכים רבים של רפואה דיגיטלית, נוצרה פלטפורמה נהדרת להקמת מרפאות וירטואליות ורפואת אונליין, המאפשרת למטופלים מהקהילה לצרוך שירותי בריאות בצורה קלה ואנונימית יותר.
דוגמה מעולה לדרך חדשה להנגשה של רפואה הייתה קהילת הפייסבוק שפתחתי ונקראת "הכי בריאים.ות שיש". בקהילה זו ישנם רופאים מכל התחומים בנוסף לרופאי משפחה, המוכשרים לטפל בקהילה הגאה. חברי הקהילה הגאה מכל קופות החולים יכולים לשאול שאלות באנונימיות על הדברים הרגישים ביותר ולקבל תשובות מהימנות ממומחים. תוך מספר חודשים מועט הקהילה מונה כבר מעל 5,000 חברים עם עשרות שאלות הנשאלות מדי יום. שירות זה הוא רק דוגמה אחת לצורך האדיר בשימוש בפלטפורמות המדיה החברתית להנגשת רפואה בעידן הנוכחי.
אם לסכם, יש לנו עוד דרך משמעותית לעשות בדרך לרפואה שוויונית, ושוויון אין משמעו שכל המטופלים צריכים דברים דומים ואין להבדילם אחד מהשנייה. בדרך לרפואה טובה יותר יש להסתכל על המטופלים הלהט"בים בצורה יותר הוליסטית, להבין מה צרכיהם היחודיים ולשאוף לדעת כמה שיותר על הרגליהם השונים כדי לדעת מה הרפואה הספציפית הדרושה עבורם.
אז איך נוכל למנוע מקרים כמו של רוני ועידו? רק אם מערכת הבריאות תשכיל להנגיש רפואה טובה יותר לקהילה הגאה.
שיחת הבריאות בשיתוף פורום Reboot המעודד חדשנות ויזמות ישראלית במערכת הבריאות ואת השיח הציבורי בתחום. שיחות בריאות נוספות
בשיתוף פורום Reboot