פרק הבכורה של "פשוט ככה", סדרת ההמשך של "סקס והעיר הגדולה", מסתיים עם מותו של מיסטר ביג (כריס נות') לאחר שהוא רכב על אופני כושר. לא מדובר באירוע מנותק מהמציאות: אלפי ישראלים מגיעים כל שנה לחדרי המיון לאחר שלקו בהתקף לב, והדרך להציל את חייהם היא באמצעות צנתור לב מהיר.
בעקבות הפרק יצאה חברת אופני הכושר פלוטון עם סרטון פרסומת חדש שבו היא הקימה את ביג לתחייה: נות' נראה בה בחברת מאמנת כושר, והשניים מדסקסים אימון רכיבה נוסף. את הפרסומת הפיק השחקן ראיין ריינולדס, שגם תורם לה את קולו.
אבל מיסטר ביג כבר לא עימנו, כנראה משום שלא קיבל טיפול רפואי מיידי. הדקות הקריטיות עד להגעת צוות מד"א עלולות לחרוץ את גורלו של הנפגע ולהשפיע על הנזק לשריר הלב ועל האפשרות לסיבוכים ולמוות.
1 צפייה בגלריה
כריס נות', כוכב "סקס והעיר הגדולה", בפרסומת של פלוטון
כריס נות', כוכב "סקס והעיר הגדולה", בפרסומת של פלוטון
כריס נות', כוכב "סקס והעיר הגדולה", בפרסומת של פלוטון
(צילום מסך מתוך טוויטר)

שש השעות הקריטיות

כ-10 אלפים איש בישראל לוקים מדי שנה בהתקף לב, וכ-3,000 נוספים נמנעים מלהגיע לבדיקה בבית החולים למרות הסימנים המוקדמים, ומתים בבתיהם. על פי נתונים שפורסמו בשנים האחרונות, רק 60% מחולים שעברו התקפי לב מגיעים לבית החולים בתוך פחות משש שעות מתחילת הכאבים בחזה - פרק הזמן שבו ניתן לפתוח את העורק החסום על ידי צנתור דחוף או על ידי תרופות הממיסות את הקריש החוסם את העורק, ובכך להציל את שריר הלב מנזק.
הגורמים המרכזיים להתקפי לב הם שילוב של גנטיקה, תזונה עתירת שומנים, הימנעות מפעילות גופנית, עישון וסוכרת. לפיכך, הקפדה על אורח חיים בריא תפחית משמעותית את הסיכון להתקף לב (וגם לשבץ מוחי).
כדי לאבחן התקף לב, יש צורך בשניים מתוך שלושת הממצאים הרפואיים הבאים: סימנים מקדימים כמו אלו שפורטו למעלה (לרוב לחץ בחזה), סימנים מתאימים בתרשים האק"ג ובדיקת אנזימים בדם. בבדיקה זו נמדדת רמתם של האנזימים המשתחררים לזרם הדם בזמן פציעה של שריר הלב כפי שמתרחש בעת התקף לב.
עד להגעת מד"א יש להורות לחולה לשבת או לשכב בהתאם לנוחיותו, בלי להתאמץ. אין לאפשר לחולה לגשת אפילו לשירותים: כל מאמץ, גם קל ביותר, עלול להחמיר נזק אפשרי ללב. אם החולה מאבד את הכרתו, יש להתחיל בהחייאה
במקרה כזה מובהל החולה בדרך כלל לצנתור. בפעולה זו מוחדר צנתר דרך שורש כף היד או המפשעה, והרופאים יכולים לבדוק את קוטר כלי הדם המזינים את שריר הלב ואף להרחיב כלי דם שנחסמו.
אוטם שריר הלב יוצר מגוון של סימפטומים אפשריים. יכול להופיע, אצל נשים בעיקר, תסמין כללי כמו עייפות או כאבי גב, אולם הסימנים הקלאסיים הם כאבים במרכז בית החזה או ברום הבטן שמקרינים לאברים נוספים. ייתכנו גם קשיי נשימה, בחילות, הקאות, חולשה קשה, עייפות והזעה מוגברת ללא מאמץ. חשיבות גדולה מאוד יש לתזמון האבחון ותחילת הטיפול: ככל שזה יבוא מוקדם יותר, הנזק שייגרם ללב יהיה קטן יותר.

ההמלצות למניעה ולטיפול

לאנשים בריאים מומלץ לפנות לבדיקת אק"ג אחרי גיל 40 אחת לחמש שנים לפחות ולעבור בדיקות דם הכוללות רמות שומנים וכולסטרול.
מומלץ לרכוש מד לחץ דם ביתי ולבדוק את לחץ הדם לאחר כמה דקות מנוחה, ובסביבה שקטה ורגועה, אחת לחודש לפחות.
בכל מקרה שבו אדם אינו חש בטוב, ומתגלה אחד הסימנים שהוזכרו, יש להזעיק את מד"א ללא עיכוב, בטלפון 101. צוות ניידת טיפול נמרץ יערוך בדיקת אק"ג ובדיקות נוספות, ובעת הצורך יבהיל את החולה לבית החולים.
עד להגעת מד"א יש להורות לחולה לשבת או לשכב בהתאם לנוחיותו, בלי להתאמץ. אין לאפשר לחולה לגשת אפילו לשירותים: כל מאמץ, גם קל ביותר, עלול להחמיר נזק אפשרי ללב. אם החולה מאבד את הכרתו, יש להתחיל בהחייאה.