ישנים שנת צהריים ומרגישים לא נעים לספר? עכשיו יש צידוק מחקרי לנמנום באמצע היום. מחקר שנערך לאחרונה על ידי הקולג' האוניברסיטאי של לונדון, שופך אור חדש על יתרונותיו העמוקים של המנהג שנקשר לא אחת לעצלנות או לחוסר פרודוקטיביות. המחקר מראה כי מוחם של אלו שישנו שנת צהריים התנוון פחות עם השנים ובסופו של דבר היה גדול יותר בגיל המבוגר ביחס למוחם של מי שלא ישנו שנת צהריים.
"זהו מחקר ראשון שמראה שהמוח מתכווץ פחות", אומר בריאיון ל-ynet radio ד"ר אורי אלקן, מומחה אף אוזן גרון, אחראי מרפאת הפרעות נשימה בשינה בבתי החולים רפאל ובילינסון. "המוח של כולנו קצת מתכווץ עם הגיל, והמחקר מראה שאנשים שישנים שנת צהריים, המוח שלהם מתכווץ קצת פחות".
עוד בנושא:
המחקר גילה שלאנשים שנמנמו באופן קבוע היו נפחי מוח גדולים יותר, במחקר נמצאה עלייה של 15 מילימטר מעוקב בנפח מוחם של מי שנוהגים לישון בצהריים. "צמיחה זו שוות ערך לדחיית ההזדקנות בשלוש עד שש שנים", מסביר ד"ר אלקן, "גודל המוח הגדול יותר מצביע על כך שלתנומה עשויה להיות השפעה מגנה על ירידה קוגניטיבית ומחלות ניווניות, מה שמספק דרך פוטנציאלית לקידום הזדקנות מוח בריאה".
ד"ר אלקין מצביע על יתרונות נוספים של שנת צהריים:
1. חיזוק התפקוד הקוגניטיבי והגברת היצירתיות
תנומה במהלך היום יכולה לספק חיזוק קוגניטיבי משמעותי להמשך היום, לשפר את הזיכרון, הריכוז והביצועים המנטליים הכלליים. מחקרים הראו שתקופת מנוחה קצרה יכולה לעזור לגבש מידע חדש שנרכש ולשפר את יכולות הלמידה. תנומה מתוזמנת היטב יכולה להטעין את המוח, ולאפשר לאנשים לגשת למשימות עם ערנות, יצירתיות ויעילות מוגברת. על ידי שנת צהריים קצרה, אנשים יכולים להילחם בישנוניות בשעות היום ולהטעין את רמות האנרגיה שלהם. מוח שנח היטב ערני יותר, קשוב ומצויד יותר להתמודד עם משימות מורכבות. המנוחה הזו נותנת זמן התאוששות ובכך תורמת להגברת הפרודוקטיביות, ומאפשרת לאנשים לשמור על ביצועים מיטביים לאורך כל היום.
2. הפגת מתח ושיפור מצב הרוח
ד"ר אורי אלקןד"ר אורי אלקןצילום: אפרת סבן
נמנום הוכח כמפחית את רמות הלחץ ומשפר את הרווחה הרגשית. כאשר אנו סובלים מחוסר שינה, הגוף שלנו משחרר רמות גבוהות יותר של הורמוני לחץ, מה שעלול להשפיע לרעה על מצב הרוח שלנו. על ידי תנומה, אנו נותנים לגוף הזדמנות להירגע ולהחזיר את האיזון. הנמנום ממריץ את שחרור האנדורפינים, משפרי מצב הרוח הטבעיים של הגוף, מה שמוביל להפחתת החרדה, שיפור היציבות הרגשית ותחושת רווחה רבה יותר.
"כולנו עייפים, פחות או יותר בין שעה אחת לשלוש, אז יש לנו ירידה בהורמון הערות. אנחנו חיה שככל הנראה מיועדת לישון שנת צהריים, ולכן קל לנו יותר להירדם בשעות האלה"

3. שיפור בריאות הלב וכלי הדם
מחקרים הצביעו על מתאם בין שנת צהריים פעמיים בשבוע לבין סיכון מופחת למחלות לב וכלי דם. מחקר שפורסם בכתב העת Heart גילה שלאנשים שמנמנמים פעם או פעמיים בשבוע יש שכיחות נמוכה יותר של בעיות הקשורות ללב. נמנום נקשר לירידה בלחץ הדם, הפחתת הדלקתיות ושיפור תפקוד הלב וכלי הדם. ממצאים אלה מדגישים כיצד לפעילות פשוטה ומהנה כמו תנומה יכולה להיות השפעה עמוקה על בריאות הלב שלנו לטווח ארוך.

20 דקות, גם עם קפה לפני

ד"ר אלקן, על איזה אורך של שנ"צ אנחנו מדברים? "עד 30-20 דקות. אנחנו יודעים ששנת צהריים קצרה נותנת את כל היתרונות שעליהם דיברנו, ויותר מזה, כשאנחנו נכנסים לשינה עמוקה יותר יש בזה גם חסרונות. קשה יותר להתעורר משינה עמוקה, ואנחנו מתעוררים קצת יותר עצבניים וישנוניים, מעורפלים, לוקח לנו קצת יותר זמן לצאת משנת הצהריים. מעבר לזה שאם אנחנו נכנסים לשינה עמוקה, יש סיכוי גבוה יותר שייווצר קושי בשנת הלילה אצל אנשים שמתקשים להירדם".
20 דקות זה פרק זמן שגם אנשים עובדים יכולים להרשות לעצמם בצהריים. "נכון, וגם עכשיו, אחרי מגפת הקורונה, כשיותר אנשים עובדים מהבית, אני שומע מהמטופלים שלי שיותר אנשים ישנים שנת צהריים. בעבודות מסוימות, בעיקר בתחום ההיי-טק, ספורטאים, משרתים בחיל האוויר ועוד, זה הפך ממש לחלק משגרת היום. משחררים לשנת צהריים קצרה את מי שרוצה, וחוזרים לעבוד.
1 צפייה בגלריה
שנ"צ
שנ"צ
שנ"צ. למי שרגיל לישון צהריים, הסיכוי שלו להירדם במהירות גבוה יותר
(צילום: shutterstock)
זה לא מתסכל? זה לא מעט מדי? "לא, אם זה מה שאתה רגיל וטוב לך. יש אפילו coffee nap, שאתה שותה שוט של קפה, הולך לישון, ושיא ההשפעה של הקפה מגיעה בדיוק כשאתה מתעורר, ואז אתה מתעורר בכלל עירני וטוב לב. זו גם אפשרות.
רוב האנשים לא יודעים להניח ראש וישר להירדם. "צריך לבחור את הזמן הנכון. כולנו עייפים, פחות או יותר בין שעה אחת לשלוש, אז יש לנו ירידה בהורמון הערות. אנחנו חיה שככל הנראה מיועדת לישון שנת צהריים, ולכן קל לנו יותר להירדם בשעות האלה.
"צריך גם מקום מוכן ונוח. אם אתה מנסה לישון מול המחשב, יושב ושם ראש על השולחן, יהיה לך קשה יותר להירדם. אבל אם יש לך תנאים מתאימים - חושך, טמפרטורה נעימה, מיטה נוחה - הסיכוי להירדם גבוה יותר. וכמובן, ככל שאתה מתרגל יותר, אם אתה כבר רגיל לישון צהריים, הסיכוי שלך להירדם במהירות גבוה יותר.
ואיך זה אצלך? "לצערי אני מצליח לישון שנ"צ רק בסופי שבוע".