מיגרנה היא מילה מוכרת. אני חושב שאין כמעט אדם שלא משתמש בה מדי פעם, כשהוא חש כאב בראשו. "וואו! איזו מיגרנה יש לי!", הוא אומר. אבל זה לא מדויק. לא כל כאב ראש הוא מיגרנה ולא כל אחד באמת חווה מיגרנה, אך קיימים אנשים שסובלים ממיגרנה וחושבים שמדובר ב"סתם כאב ראש" והמשמעות היא שאינם מאובחנים ומטופלים כיאות.
ככל שהמילה מיגרנה שגורה בפינו, כך בעצם קיימת חוסר מודעות לכך שמיגרנה מוגדרת כמחלה של ממש. היא לא "סתם" כאב ראש. מעבר לחוסר המודעות קיימת הרבה אי הבנה בכל הנוגע למהי מיגרנה, מהם הסוגים השונים ואיך ניתן להתמודד איתה? יש הרבה חדש בתחום.

אז נתחיל בבסיס – מה זו בכלל מיגרנה ומי סובל ממנה?

מיגרנה זו מחלה נוירולוגית, המוגדרת על ידי ארגון הבריאות העולמי כאחת מהמחלות המגבילות ביותר תפקודית לאורך החיים ואשר עשויה לגרום במקרים מסוימים אף לנכות. מדובר במחלה הגורמת לשיבוש התפקוד היום יומי והיא בשכיחות גבוהה בעולם, כ-15% מכלל האוכלוסייה סובלים ממיגרנה. המיגרנה נפוצה בקרב נשים פי שלושה מאשר בקרב גברים. הסיבה לכך לא ממש ידועה אולם ההשערות הן שנשים סובלות משינויים הורמונליים, הבאים לידי ביטוי גם בשינויים בתדירות, עוצמה ומשך התקפי המיגרנה. מיגרנה יכולה להופיע בכל גיל, אפילו בילדות. אולם הגיל השכיח ביותר להופעתה לראשונה הוא במהלך העשור השני או השלישי בחיים.
1 צפייה בגלריה
מיגרנה מיגרנות כאב ראש כאבי ראש
מיגרנה מיגרנות כאב ראש כאבי ראש
כ-15% מכלל האוכלוסייה סובלים. מיגרנה
(צילום: shutterstock)

איך יודעים שיש לנו מיגרנה ולא כאב ראש?

מיגרנה היא אחד מכאבי הראש השכיחים באוכלוסיה אבל לא השכיח ביותר. אחד מסוגי כאב הראש המוכר לנו (שאינו מיגרנה) זה כאב הראש המכונה "תעוקתי", שהינו כאב לוחץ בעיקר באזור הרקות או בכל הראש שיכול לנבוע ממצבים כמו לחץ, עייפות, מחסור בשתייה וכד'. כאב זה יכול להיות קבוע ולהימשך אף ימים או שבועות. הוא כמובן מאד מציק אבל הוא לא משתק או מגביל תפקודית בד"כ. כאבי ראש יכולים להיות גם משניים למחלה נוירולוגית מוחית אחרת ולכן כל מקרה של כאב ראש חדש צריך לעבור הערכה ע"י רופא משפחה ובהמשך ע"י נוירולוג במידת הצורך.
בניגוד לכאב ראש תעוקתי, המיגרנה היא התקפית. לא מדובר בכאב ממושך וקבוע. הכאב יכול להופיע פעם בשבוע, פעם בחודש, פעם במספר חודשים ובין ההתקפים אין כאבי ראש. ההתקפים עצמם על פי הגדרה נמשכים בין 4-72 שעות ויכולים להיות מלווים בתופעות נוספות כמו בחילות או הקאות, רתיעה מאור ו/או מרעש.

האם יש כמה סוגי מיגרנה?

ישנם שני סוגי מיגרנה עיקריים. מיגרנה אפיזודית: מיגרנה שבה תדירות ההתקפים עד 8 התקפים בחודש ולא יותר מ 15 ימי כאב ראש בחודש. מיגרנה כרונית: שבה המטופל סובל מיותר מ 15 ימים של כאב ראש בחודש.
גבי וינשטייןד"ר גבי וינשטייןצילום: דינה וינשטיין

מהם תסמיני המיגרנה?

המיגרנה בדרך כלל מתאפיינת בכאב ראש חד צדדי, פועם, הולם כמו פטישים (יש המתארים זאת כמו פיצוצים בראש) ובנוסף תסמינים כמו רתיעה מאור, רתיעה מרעש ואף בחילות והקאות. מי שסובל ממיגרנה בדרך כלל יזדקק לחדר חשוך ושקט עד שהיא תחלוף. כפי שציינתי קודם לכן, התקף מיגרנה יכול להימשך בין 4 ל 72 שעות.
זה המקום לחדד שוב – התקפי מיגרנה הם אכן יכולים להיות תדירים (פעם במספר ימים/שבועות וכד) וארוכים (עד 3 ימים), זאת בניגוד לכאב ראש שנמשך זמן ארוך וממושך ללא הפסקה אפילו שבוע ויותר. לעומת זאת, כאב ראש "רגיל" נמצא אי שם ברקע. הוא מציק אבל מאפשר המשך תפקוד, בעוד שמיגרנה יכולה להשבית. אדם עם מיגרנה לא יכול ללכת לעבודה, לצאת לבילוי או אפילו לקום מהמיטה לטפל בילדים. זו מוגבלות תפקודית בהגדרתה.

מה הגורמים למיגרנה? האם זה גנטי?

מיגרנה ידועה כמחלה עם מרכיב תורשתי / משפחתי, אולם קיימים טריגרים להופעה של ההתקפים הגורמים למיגרנה. זה יכול להיות שינוי במזג האוויר, שינויי תזונה, מאכל מסוים שמוביל להתקף, שינוי בהרגלי השינה (חוסר בשינה או שעות מרובות מהרגיל), לחץ ועומס ושינוי הורמונלי – מה שבהחלט מסביר את העובדה שנשים סובלות יותר ממיגרנה בעיקר על רקע גיל (צעירות שמקבלות את המחזור החודשי לראשונה או נשים בגיל המעבר) וכמובן על רקע זמן הווסת החודשית.

מתי כדאי לגשת לבירור רפואי ?

ככלל, אני כרופא ממליץ תמיד לגשת לייעוץ כאשר משהו כואב ומציק לנו. אין סיבה לסבול ולחיות עם טיפול לא מיטבי – לא כשסובלים מכאב ראש ובטח לא כשסובלים ממיגרנה. כאשר מדובר על כאבי ראש חוזרים ונשנים הבירור חשוב משני טעמים: נטילת משככי כאבים הזמינים לנו בבית המרקחת אינה יעילה לאורך זמן. בסופו של דבר הגוף יתרגל והכאב לא יושפע מהכדור. בנוסף, ישנם מקרים כפי שהזכרתי שזה יכול להעיד על מחלה קשה אחרת ולכן הבירור הוא חשוב. נורת אזהרה חשובה לכך היא כאשר מדובר בתופעה חדשה שלא היתה קודם או בתופעה שחוזרת על עצמה יותר מדי פעמים ומתחילה להציק לנו בחיי היום יום. כמו כן, קיימים כיום טיפולים חדשים שרופא משפחה או נוירולוג יכולים להמליץ ואשר עשויים לסייע, כך שחבל להסתפק במשככי כאב פשוטים ולא יעודיים למנגנון המיגרנה, גם אם הם לעיתים מצליחים לעזור ולשכח את כאב הראש לזמן קצר.
טיפולים חדשניים יכולים להקל בזמן ההתקפים ואף למנוע מיגרנות, קיימים בשוק שני סוגי טיפול עיקריים:
  • טיפול אקוטי: טיפול נקודתי בזמן ההתקף המכוון לעצירתו (טיפול זה יעיל גם למיגרנה אפיזודית וגם כשמתחיל התקף לסובלים ממיגרנה כרונית).
  • טיפול מניעתי: טיפול שניתן למי שסובל מתדירות גבוהה של התקפים. כאלו המשבשים את שגרת ואיכות החיים, גורמים לאיבוד ימי עבודה וחשוב למנוע אותם או לפחות להפחית את תדירותם.
הטיפולים הספציפיים הניתנים על ידי הנוירולוג שונים ממשככי הכאבים הזמינים לנו בדרך כלל ושיעילים בעיקר לכאבי ראש רגילים שאינם מיגרנה או לכאבים גופניים אחרים. הטיפולים למיגרנה הינם טיפולים ספציפיים שתוקפים את המנגנון של המיגרנה כך שבניגוד למשככי הכאבים הרגילים, אותם בדרך כלל יש עלולים לצרוך מספר פעמים ביום כדי להרגיע את כאב המיגרנה, כאשר לוקחים כדור לטיפול ייעודי למיגרנה, המטרה היא שכדור אחד מייד עם הופעת כאב הראש ישים סוף לכאב וזאת בזמן קצר ללא צורך להוסיף טיפול אחר. כך שאין ספק שעדיף לקבל כדור מרשם מרופא המשפחה או הנוירולוג שמספיק לקחת אותו פעם אחת כדי לעצור את התקף המיגרנה ולחזור לשגרת החיים.
לעיתים אני שומע חשש מצד המטופלים לגבי כדורי מרשם בגלל שהם "כדורים כבדים" ואני מרגיע שכדור מרשם אינו חזק או מסוכן יותר ממשכך כאבים הוא פשוט מותאם למנגנון המיגרנה. כמובן למי שמתאים תמיד עדיף טיפול מניעתי מנקודתי להתקפים. אני פוגש נשים וגם גברים שסובלים שנים ממיגרנה ובשל חוסר מודעות לא הגיעו למומחה או לא קיבלו את הטיפול האפקטיבי וזה מאד חבל. חשוב מאד בהזדמנות זו להעלות את המודעות גם בקרב אלו הסובלים ממיגרנה וגם בקרב רופאי המשפחה – יש היום אפשרויות לשיפור איכות החיים באופן משמעותי.
לסיכום, חשוב להדגיש שקיים כיום טיפול ספציפי וממוקד למיגרנה שיכול להביא להקלה מהירה בכאב ובתסמינים הנלווים לכאב הראש המיגרנוטי וכן להבין שמדובר בכאב ראש שמגיע לו טיפול אחר מכאב ראש "רגיל". חשוב להעלות את המודעות לאבחון מוקדם של כאב הראש המיגרנוטי כדי שאפשר יהיה לטפל בצורה מדוייקת ויעילה ולמנוע שנים קדימה של סבל מיותר. בכל מקרה של הופעת כאב ראש חדש מכל סוג שהוא יש צורך לגשת לרופא מטפל משפחה או נוירולוג, לצורך הערכה והחלטה לגבי המשך ברור וטיפול.
מומחה בנוירולוגיה במכבי שירותי בריאות