כשלושה חודשים לאחר שאושרה בישראל, מינהל המזון והתרופות האמריקני השתכנע ואישר מנת חיסון רביעית של פייזר ומודרנה נגד קורונה. ה-FDA קבע כי המנה הרביעית של החיסונים תינתן לבני 50 ומעלה, ארבעה חודשים לפחות לאחר המנה הקודמת, וכי החיסון צפוי לתת הגנה טובה יותר מפני מחלה קשה ואשפוז.
קראו עוד:
האישור ניתן לאחר חששות שהועלו מאז התפשטות וריאנט ה-BA.2, שעל פי דיווחי ארגון הבריאות העולמי התפשט והפך לדומיננטי. ה-FDA אישר גם מנת דחף שנייה של חיסוני פייזר ומודרנה לסובלים מדיכוי חיסוני: החיסון של פייזר יינתן לבני 12 ומעלה בעלי מערכת חיסונית מוחלשת, וחיסון מודרנה מיועד לבני 18 ומעלה.
1 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן מתחסן בחיסון השלישי נגד קורונה
ג'ו ביידן מתחסן בחיסון השלישי נגד קורונה
קבע תור לרביעי? ג'ו ביידן מתחסן בחיסון השלישי נגד קורונה
(צילום: EPA)
מנכ"ל פייזר אלברט בורלא התייחס לאישור ועדכן: "אנחנו עובדים במרץ על פיתוח חיסון מעודכן שלא יגן רק מפני זני הקורונה הנוכחיים, אלא יספק תגובות חיסוניות לזמן רב יותר".
פייזר ביקשה לאשר את מנת הדחף הרביעית עבור בני 65 ומעלה, על סמך נתונים שנאספו מישראל, המאפשרת חיסון רביעי לבני 18 ומעלה. החברות וה-FDA לא הסבירו מדוע אושר את מתן החיסון גם לבני 12 ומעלה בעלי דיכוי חיסוני.

מחקר שיבא: פער משמעותי בתחלואה הסימפטומטית

המחקר של שיבא נערך בקרב כ-600 עובדי בית החולים. את המחקר הובילה פרופ' גילי רגב-יוחאי, מנהלת היחידה למניעה ולבקרה של זיהומים בשיבא. כל משתתפי המחקר קיבלו שלוש מנות של החיסון, ו-270 מהם קיבלו גם מנה רביעית, חלק של פייזר וחלק של מודרנה.
תוצאות המחקר הראו כי שיעורי ההדבקה בקרב מי שקיבלו חיסון רביעי היו דומים יחסית למקבלי שלוש מנות בלבד - 20-18 אחוז (מנה רביעית) לעומת 25 אחוז (מנה שלישית). אבל בנושא התחלואה הסימפטומטית נמצא פער משמעותי בין שתי הקבוצות: 41-31 אחוז ממשתתפי המחקר שקיבלו שלוש מנות סבלו מתחלואה סימפטומטית לאחר שנדבקו בווריאנט האומיקרון, לעומת 15 אחוז בלבד ממי שקיבלו מנה רביעית ונדבקו. עם זאת, עורכי המחקר אמרו כי לא נמצא הבדל בשיעור עליית הנוגדנים ובהגנה מפני הידבקות באומיקרון, בין אלו שהתחסנו במנה שלישית לאלו שהתחסנו במנה רביעית.

ירידה של כמעט פי חמישה בסיכון לתמותה

מחקר נוסף של אגף רפואה בקהילה בכללית בשיתוף הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ומכללת ספיר, בנוגע ליעילות מנת החיסון הרביעית, מצא הפחתה של 78 אחוז בסיכון לתמותה במבוגרים בני 60 ומעלה שקיבלו את מנת החיסון הרביעית, בהשוואה למי שחוסן שלוש פעמים.
כ-60 אחוז מאוכלוסייה שנבדקה קיבלו את המנה הרביעית, ונצפתה הפחתה של 78 אחוז בשיעור התמותה בהשוואה לקבוצה שלא חוסנה במנה רביעית
המחקר בוצע בחודשים ינואר-פברואר, במהלך הגל החמישי, ועקב אחר כ-564 אלף מטופלי כללית, בני 60 ומעלה, שקיבלו את מנת החיסון השלישית לפחות ארבעה חודשים קודם להתפרצות גל האומיקרון.
"תוצאות המחקר שערכנו מלמדות באופן חד-משמעי כי חיסון הבוסטר השני קשור בצורה מובהקת בהפחתת הסיכון לתמותה מקורונה, לרבות מזן האומיקרון", אמר ד"ר דורון נצר, ראש אגף רפואה בקהילה בכללית. "מהתוצאות עולה כי החלטת משרד הבריאות להמליץ על מתן מנת חיסון נוספת לאוכלוסייה המבוגרת עוד בטרם נבדק הנושא בצורה מחקרית, הצילה חיים רבים בישראל, עם ירידה של כמעט פי חמישה בסיכון לתמותה באוכלוסייה זו".